معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تشریح اقدامات انجام گرفته دولت سیزدهم در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت از توسعه زیرساخت‌های عمرانی در راستای افزایش ظرفیت خدمات‌رسانی شبکه بهداشت و درمان در مرکز فارس خبر داد.

عباس رضاییان‌زاده، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در یک نشست خبری به مناسبت هفته جمعیت با تشریح مفاد قانون مصوب مجلس در حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، مطرح کرد: این قانون با تاکید مقام معظم رهبری و به دلیل پیشگیری از پیری جمعیت بر اساس اصل ۱۲۳ قانون اساسی توسط مجلس مصوب شده است که تمامی دستگاه‌های دولتی و ارکان نظام در این راستا حرکت می‌کنند‌‌.

وی با اشاره به اینکه در تمام دنیا به موضوع افزایش امید به امید به زندگی و کاهش جمعیت سالمندان یک نگاه جدی وجود دارد، ادامه داد: توزیع سنی جمعیت باید جوان باشد چراکه جامعه به نیروی مولد نیازمند است.

رضاییان‌زاده افزایش نرخ باروری را یکی از راهکارهای عبور از چاله جمعیتی معرفی کرد و گفت: میانگین نرخ باروی در کشور ۱.۶۶ اعلام شده که این میزان در شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز با عبور از میزان ۱.۴۹ در سال ۱۴۰۱ خوشبختانه اکنون به ۱.۵۳ رسیده که می‌توان گفت سیر نزولی کاهش جمعیت متوقف شده است.

وی در پاسخ به سئوال اینکه میزان نرخ باروری در بین اتباع خارجی به چه میزان است، افزود: این آمار در بین اتباع بیگانه به ویژه افغانی‌ها به طور تقریبی میزان ۲.۷ برآورد می‌شود.

این مقام مسئول در ادامه این نشست خبری با بیان اینکه تشکیل قرارگاه جوانی جمعیت در بهبود شاخص‌های آماری نتایج موثر و مثبتی را در بر داشته است، اعلام کرد: ۲۶۱۶۳۹ زوج شناسایی شده که بر اساس پایش انجام گرفته ۵ درصد از آن‌ها فرزندی ندارند یا اینکه ۱۴.۷ دارای یک فرزند هستند که بر اساس تحقیقات عمده این نتایج ریشه فرهنگی دارد.

وی به میزان افراد مجرد هم اشاراتی داشت و اعلام داشت: میزان بانوان مجرد ۴۰۰ هزارنفر برآورد شده که این آمار باید با بسته‌های تشویقی و حمایتی و همچنین فرهنگ‌سازی کاهش پیدا کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز به نقش موثر سامانه ثبت اطلاعات زوجین نابارور پرداخت و گفت: این زوجین پس از شناسایی به ۵ مرکز سطح ۳ در سطح شهر شیراز و ۵ مرکز سطح ۲ در شهرستان‌های فیروزآباد، آباده، ممسنی، داراب و لامرد و آینده‌ای نزدیک در شهرستان اقلید معرفی می‌شوند تا بتوانند از خدمات شبکه بهداشت و درمان استفاده کنند که با رایزنی‌ها و اقدامات انجام گرفته تمامی خدمات ناباروری تحت پوشش بیمه هستند.

رضاییان‌زاده همچنین از نمایندگان مجلس و مقامات عالی دولتی خواستار توجه جدی به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت شد و گفت: تقویت مشوق‌ها و فرهنگ‌سازی با آموزش‌های لازم می‌تواند ما را در دستیابی به اهداف این قانون نزدیک‌تر کند‌‌.

وی در پایان سیاست دولت سیزدهم در بخش سلامت تقویت بخش دولتی و بکارگیری ظرفیت این حوزه معرفی کرد و اعلام کرد: ساخت مراکز بهداشتی و درمانی در شهرستان‌ها بعضا با ضرردهی مواجه می‌شود که در این راستا با توجه به عملیات اجرایی توسعه زیرساخت‌ها ۴۸۰۰ تخت دولتی در شیراز در دست ساخت است که با توجه به مسیر مالی مشخص آن در تامین اعتبارات که فاینانس و با سرمایه‌گذاری کشور چین انجام می‌شود تا ۱۰ سال آتی شاهد تحول قابل توجهی در ارتقاء جایگاه بهداشت و درمان خواهیم شد‌.

/پایان متن/