نشست شورای منطقه دو نظام‌های بهره‌برداری با حضور استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، هرمزگان، بوشهر، کهکلویه و بویراحمد به میزبانی سازمان تعاون روستایی استان فارس با موضوع افزایش بهره‌وری و کاهش مخاطرات کشاورزی برگزار شد.

آرمان اسماعیلی، رئیس نظام‌های بهره‌برداری سازمان تعاون روستایی استان فارس در این رابطه با گفت: موضوع این جلسه بررسی و ارزیابی طرح افزایش بهره‌وری و کاهش مخاطرات کشاورزی است.

وی گفت: این طرح در استان فارس با سطحی بالغ بر سه هزار هکتار به اجرا درآمده است.
همچنین بهنام عسکری، مدیرعامل اتحادیه تعاونی تولید روستایی استان فارس در ادامه این نشست با بیان اینکه بیشترین تعداد تعاونی و اتحادیه تعاونی تولید به این استان اختصاص دارد، گفت: ۱۷۳ شرکت و ۱۰ اتحادیه شهرستانی تعاونی تولید در فارس فعال هستند.
وی افزود: ۴۰ درصد اراضی کشاورزی استان فارس تحت پوشش تعاونی‌های تولید است و بیش از ۴۸ هزار بهره‌بردار در تعاونی‌های تولید عضویت دارند.
عسکری افزود: تعاونی‌های تولید در استان، اهداف و برنامه‌های بسیاری برای خدمت‌رسانی برای سهامداران و بخش کشاورزی دارند که از اهم این برنامه‌ها می توان به یکپارچه‌سازی اراضی خرد و پراکنده، استقرار مدیریت مشارکتی آب و بهبود، توسعه و تولیدات محصولات کشاورزی اشاره کرد.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی تولید روستایی استان فارس نیز پس از تشریح راهکارهای افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی، خاطرنشان کرد: در راستای موضوع افزایش بهره‌وری به استناد سند ملی بهره‌وری و برنامه دفتر نظام‌های بهره‌برداری کشور موارد و مثال‌های موفقی در استان فارس صورت پذیرفته است.
فرشاد مشیری، معاون برنامه‌ریزی موسسه تحقیقات خاک و آب کشور گفت: میانگین مصرف کود در ایران نصف مصرف کود در دنیا است.
وی در جمع مدیران منطقه دو نظام‌های بهره برداری به تبیین مدیریت تلفیقی حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه پرداخت و بیان کرد: میزان مصرف کود در کشور به طور متوسط نصف میانگین مصرف کود در جهان و کمتر از یک پنجم کشورهای توسعه یافته است و ۸۲ درصد خاک‌های کشور دچار کمبود مواد آلی است.
مشیری تاکید کرد: سطح اراضی زیر کشت از سال ۱۳۴۰ تا کنون دو برابر شده در حالیکه میزان تولید محصول بیش از ۶ برابر شده است و این نشان دهنده فشار بر منابع خاک کشور است.
در این جلسه همچنین آقایی، معاون فنی اتحادیه تحلیلی در رابطه با پتانسیل‌های گیاهان دارویی در سطح استان به عنوان الگویی برای کاهش مخاطرات بخش کشاورزی ارائه کرد.
/پایان متن/