مدیرکل گمرکات استان فارس گفت: در سال ۱۴۰۲ درآمد وصولی گمرکات استان بیش از ۱۶ هزار و ۸۹۳ میلیارد ریال بوده است که این میزان درآمد ۶۱ درصد افزایش را نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد.

ایوب زارعی با اعلام ـمتری از میزان صادرات از مبدا فارس، گفت: در سال گذشته بیش از ۸۸۹ هزار و ۷۴۰ تن کالا به ارزش ۷۳۴ میلیون و ۲۷۰ هزار دلار از گمرکات فارس صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ از لحاظ وزنی یک درصد رشد و از لحاظ ارزش دلاری ۹- درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی افزود: در سال گذشته از طریق گمرکات استان فارس ۳۸۵ نوع کالا به ۶۱ کشور هدف صادر شده که عمده کالاهای صادراتی شامل شمش، آلومینیوم، شمش فولادی، کود اوره، شیرین بیان و بستنی بوده است.

مدیرکل گمرکات فارس خاطرنشان کرد: مهم‌ترین کشورهای هدف که عمده‌ترین سهم صادرات کالا را از استان فارس به خود اختصاص داده‌اند، به ترتیب ترکیه با ۳۳ درصد، اندونزی ۲۴ درصد، چین ۲۰ درصد، عراق ۶ درصد، امارات ۳ درصد و سایر کشورها ۱۴ درصد بوده است.

زارعی در خصوص واردات کالا از طریق گمرکات فارس به این استان اضافه کرد: در سال گذشته بیش از ۲۲۷ هزار تن کالا به ارزش ۳۱۲ میلیون و ۶۳۰ هزار دلار از طریق گمرکات فارس به این استان وارد شده است که از نظر وزنی ۲۵ درصد رشد و از نظر ارزش دلاری ۱- درصد کاهش نسبت به سال ۱۴۰۱ را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: عمده‌ترین کالاهای وارداتی به گمرکات فارس شامل پودر آلومینیوم،کشنده به صورت CKD ، کمپرسور ،کاتالیست، سیستم درب متحرک بوده که از کشورهای چین، هند، ترکیه، ایتالیا، آلمان و سایر کشورها به این استان وارد شده است.

مدیرکل گمرکات استان فارس همچنین از افزایش ۲۳ درصدی تردد مسافر ورودی از مرزهای هوایی گمرک فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب شیراز و دو فرودگاه بین‌المللی لامرد و لار خبر داد و اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ به تعداد ۳۶۳ هزار نفر مسافر ورودی و تعداد ۳۵۱ هزار و ۴۴۸ نفر مسافر خروجی که از مرزهای هوایی استان فارس استفاده کرده‌اند خدمات گمرکی در کمترین زمان ممکن ارائه شده است.

زارعی در مورد واردات کالا از گمرک فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب شیراز افزود: در سال ۱۴۰۲ کالاهای وارد شده از طریق مرز هوایی شیراز ارزشی بالغ بر ۲,۵۵۳,۲۸۹ دلار داشته است که از حیث ارزش دلاری رشد ۶۴۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.

وی همچنین در مورد فعالیت گمرک امانات پستی شیراز، تصریح کرد: در سال گذشته تعداد ۹ هزار و ۶۲۸ بسته ورودی به ارزش ۵۳۶ هزار و ۲۹۸ دلار به گمرک امانات پستی شیراز وارد شده است که از نظر تعداد ۲۸ درصد و از نظر ارزش دلاری نیز ۲۸ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است، همچنین در سال گذشته تعداد ۶۴۷۰ بسته خروجی به ارزش ۱۲۹ هزار ۴۰۰ دلار از گمرک امانات پستی ارسال شده است که از نظر تعداد ۲۳ درصد و از نظر ارزش دلاری ۲۴ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد.

/پایان متن/