مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا از پایان کشت گندم در این شهرستان خبر داد و گفت: 11 هزار هکتار گندم آبی و 730 هکتار گندم دیم در این شهرستان کشت شد.

صدیقه مویدی با بیان اینکه کشت گندم در شهرستان بیضا از نیمه آبان‌ماه آغاز شد و تا اوایل بهمن‌ماه ادامه داشت، گفت: گندم کشت شده عمدتا از ارقام سیروان، مهرگان، طلایی، برات، آران، چمران ۲ و ترابی است که دارای مقاومت به خشکی آخر فصل، مقاوم به ورس، دوره رشد کوتاه، عملکرد مطلوب و مقاومت به بیماری زنگ زرد هستند.

وی اضافه کرد: سطحی معادل ۲۱۹ هکتار از اراضی کشت شده دارای قرارداد طرح جهش تولید در دیمزارها و ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار در طرح کشت قراردادی مشارکت دارند.

مویدی با اشاره به اینکه حدود ۸۰ درصد کشت گندم در این شهرستان مکانیزه انجام شده است، توضیح داد: کاهش مصرف بذر، کاهش تردد ادوات، عملیات خاک‌ورزی در عمق یکسان، کاهش هزینه تولید و کنترل علف‌های هرز از مزایای کشت مکانیزه است.

به گفته وی؛ کشت مکانیزه گندم توسط ۵۰ دستگاه انواع ادوات مکانیزه شامل کمبینات، کشت مستقیم، خطی کار و کشت بر روی پشته انجام شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا خاطرنشان کرد: آبیاری مزارع آبی گندم در این شهرستان به دو روش غرقابی و تحت فشار شامل نوارتیپ، بارانی و مه پاش انجام می شود.

مویدی افزود: مهم‌ترین عوامل در دستیابی به عملکرد مطلوب، استفاده از بذر اصلاح شده، رعایت تاریخ کشت، تراکم بهینه بذر، تناوب زراعی، اجرای کشاورزی حفاظتی و تغذیه مناسب گیاه است.

این مقام مسئول یادآور شد: کود شیمیایی مورد نیاز کشت پاییزه در مراکز عرضه نهاده‌های شیمیایی تامین و تمهیدات لازم برای جذب سهمیه کود سرک در این شهرستان انجام شده است.

/پایان متن/