نماینده مردم شیراز و زرقان در خانه ملت در رابطه با انتشار گزارش عملکرد اخیر مجلس یازدهم بر اساس شاخص طرح‌های ارائه شده توسط نمایندگان با بیان اینکه طرح‌هایی که در مجلس بایگانی شود و به قانون تبدیل نشود هیچ ارزشی ندارد و تاکید داشت که یک نماینده را نمی‌توان با تعدد ارائه طرح‌ها شناخت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر کار به نقل از فاطمه ایزدی – «خبرجنوب»/ بهارستانی‌ها درطول چهارسالی که در صحن مجلس برای ارائه طرح‌ها و تصویب قوانین، چانه‌زنی می‌کنند فرصت دارند با صحه‌گذاری بر یک لایحه یا طرح، نفعی به مردم و مملکت برسانند. برخی نمایندگانی که بر کرسی‌های سبز بهارستان تکیه زده اند ادعا دارند که در طول دوران چهارساله حضور خود در مجلس، جزو کسانی بوده اند که بیشترین طرح را ارائه داده اند.

سؤال اما اینجاست که ارائه طرح‌ها تا چه اندازه می‌تواند مرهمی بر زخم مشکلات باشد و آیا ارائه یک طرح به تنهایی، گرهی از مسايل مختلف باز می کند یا خیر. در واقع هر نماینده می تواند در طول هفته، یک یا چندین طرح به مجلس ارائه دهد و طرح ها نیز اعلام وصول می شود اما مسئله این است که گره گشایی وقتی حاصل می شود که طرح های ارائه شده از سوی نمایندگان در صحن مجلس، تصویب شود و به مرحله اجرا و عملیاتی برسد.

علیرضا پاک فطرت، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس معتقد است بنا به تاکید مقام معظم رهبری، بسیاری از طرح های نمایندگان، دولت را به زحمت می اندازد و نیاز نیست مجلسی ها طرح‌های زیاد ارائه دهند و بهتر است دولت با توجه به اینکه بیشتر، متوجه مشکلات است لایحه بیاورد و آن را اجرا کند. پاک فطرت در گفت‌وگو با «خبرجنوب» توضیح داد که دولت از طریق رییس جمهور، مشکلات کلان کشور را در قالب لایحه به مجلس ارائه می‌دهد تا تبدیل به قانون شود. به گفته او، طرح نیز توسط عده‌ای از نمایندگان مجلس ارائه می شود نه از طریق یک نماینده، چرا که طرح این چنینی ارزش ندارد.

وي تاکید کرد که تعدادی از نمایندگان باید طرح را امضا کنند تا پس از بررسی در کمیسیون تخصصی مربوطه در صحن مجلس روی آن بحث شود.

این نماینده مجلس به این نکته نیز اشاره کرد که رهبر معظم انقلاب، مجلس چهارم را مجلس انقلابی خوانده‌اند و ایشان با ارزیابی ادوار مختلف نیز اذعان داشته‌اند که مجلس یازدهم، قوی‌ترین و انقلابی‌ترین مجلس بوده است. پاک‌فطرت یادآور شد که رهبر انقلاب، دلیل انقلابی‌دانستن مجلس یازدهم را در ارائه طرح های راهبردی دانسته‌اند که هرکدام از آنها یک قانون اساسی است؛ طرح هایی که بنابه تاکید این نماینده مجلس، پس از امضای گروهی از نمایندگان و تصویب در یک کمیسیون در صحن علنی مورد بررسی قرار می گیرد.

به قول پاک فطرت باید در نظر گرفت که اگر هر نماینده در طول چهار سال حتی یک طرح ارائه دهد، ۲۹۰ طرح به مجلس ارائه می شود، حال آنکه طرح زمانی موثر و کارساز است که در صحن مجلس به تصویب برسد و اجرایی شود. به گفته او، کلیه لوایح و طرح هایی که در طول دوره چهارساله یک مجلس تصویب می شود به ۲۰۰ طرح و لایحه نیز نمی رسد، چرا که تعداد جلسات علنی، محدود و کمتر از ۴۰۰ جلسه است.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس با بیان اینکه تصویب برخی طرح ها و لوایح یک ماه زمان می برد، به این نکته اشاره کرد که لایحه برنامه هفتم توسط دولت به مجلس ارائه شد و دو ماه از وقت بهارستان را به خود اختصاص داد.

بر همین اساس، آماده کردن یک جدول توسط برخی نمایندگان و بازی کردن با اذهان مردم مبنی بر اینکه طرح‌های متعدد به مجلس ارائه داده اند، قابل درک نیست چرا که ارائه طرح، آسان است اما هنر نمایندگان در تعدد ارائه طرح ها نیست بلکه هنر در این است که با وفاق سایر نمایندگان بتوان این طرح را تصویب کرد و به مرحله اجرا رساند. پاک فطرت بر این باور است که ارائه طرح، کار سختی نیست چرا که هر نماینده می تواند هفته ای یک طرح ارائه دهد اما مهم، تصویب یک طرح و تبدیل آن به قانون است.

بنا به تاکید این نماینده مجلس، طرح هایی که بایگانی شود هیچ ارزشی ندارد و هیچ وقت یک نماینده نمی تواند یک طرح را به تنهایی، بررسی یا تصویب کند بلکه باید امضای جمعی از نمایندگان را داشته باشد و در کمیته یا کمیسیون خاص، مطرح و در صحن مجلس، بررسی شود. نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس به این نکته نیز اشاره کرد که نمایندگان را نمی توان با تعدد ارائه طرح‌ها شناخت و مردم نیز باید فرق بین طرح و لایحه و همچنین نحوه رسیدگی و تصویب آن را بدانند.

پاک فطرت، ارائه طرح های راهبردی را در حل مشکلات مردم و کشور، اثرگذار دانست و اذعان داشت که طرح راهبردی هسته ای، کشور را از سرگردانی نجات داد و با تصویب آن، گروه ۱+۵، قفل شد و دست از زیاده‌خواهی برداشت

او طرح های جوانی جمعیت و جهش تولید دانش‌بنیان را نیز جزو طرح های راهبردی برشمرد و با اشاره به مهاجرت و خروج نخبگان و فارغ التحصیلان دانشگاهی از کشور، اذعان داشت که بر اساس طرح دانش‌بنیان که از سوی تعدادی از نمایندگان و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با همکاری و همفکری دانشگاه ها به مجلس ارائه شد، صنعت و دانشگاه به هم متصل گردید.

پاک فطرت از طرح جهش تولید مسکن که در مجلس یازدهم کلید خورد نیز به عنوان یک طرح راهگشا و راهبردی یاد کرد و توضیح داد که طرح تغییر قانون سربازی که منجر به سربازی آسان و افزایش ۱۲ برابری حقوق این جمعیت شد نیز طرحی اثرگذار بود که بر اساس تصمیم و خرد جمعی نمایندگان صورت پذیرفت. او با اشاره به طرح های راهبردی و خوبی همچون طرح رتبه‌بندی معلمان و تدوین اساسنامه قانون سازمان فنی و حرفه‌ای کشور پس از نیم قرن، اذعان داشت که دولت هم لوایح خوبی همچون لایحه اصلاح قانون انتخابات و همچنین لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار به مجلس ارائه داده که تصویب و اجرای آنها اثرگذار خواهد بود.

در هرحال، نمایندگان مجلس یازدهم در طول چندسال اخیر، ده ها طرح و لایحه را مورد بررسی قرار داده‌اند که تعدادی از آن‌ها به قانون تبدیل شده و تعدادی دیگر در مرحله بررسی در کمیسیون‌های تخصصی مجلس است. برخی طرح ها نیز فقط ارائه و اعلام وصول شده‌اند و جز بایگانی، سرنوشت دیگری نداشته و این روزها به دستاویزی برای برخی نمایندگان تبدیل شده تا از آن، بهره انتخاباتی ببرند و با تدوین آمار و جدول، بگویند که بیش از نمایندگان دیگر طرح به مجلس ارائه داده اند؛ طرح‌هایی که هیچ اثری در حال و روز مردم و مملکت نداشته است.

/پایان متن/