در نشست مشترک نماینده شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با مدیرکل فنی‌وحرفه‌ای فارس و جمعی از مدیران، کارشناسان و برگزیدگان حوزه‌های مختلف فنی و مهارتی به اهمیت و ضرورت جایگاه آموزش مهارت‌محور و نقش آن در توسعه اشتغال و اقتصاد تاکید شد.

علیرضا پاکفطرت، نماینده شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در جمع مدیران و کارشناسان فنی و حرفه‌ای فارس با تاکید بر اینکه نگاه مجلس یازدهم معطوف به توسعه مراکز فنی‌وحرفه‌ای‌ و مهارتی است، مطرح کرد: آموزشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای‌ به عنوان گردانندگان اشتغال و اقتصاد در توسعه آموزش‌های مهارتی نسبت به تربیت نیروی‌های انسانی ماهر زمینه‌ساز کارآفرینی در جامعه هستند.

وی با اشاره به اینکه یکی از راهکارهای هدفمند نجات کشور از معضل بیکاری با بکارگیری فرآیند آموزشی روز دنیا مرتفع می‌شود، افزود: در کشور ژاپن، آلمان و دیگر کشورهای توسعه‌یافته با بررسی نظام آموزشی آن‌ها به عنوان یک پیشران در حوزه اقتصاد ‌و اشتغال متوجه اهمیت و نقش سازنده این موضوع در تربیت نیروی انسانی مورد نیاز در عرصه‌های مختلف از جمله صنعت و خدمات خواهیم شد که بایستی در کشور ما با نگاه به تجربیات و الگوهای موفق جهانی متناسب با نیازهای بومی نیز در این حوزه ظرفیت‌سازی و بسترهای لازم فراهم شود.

پاکفطرت در رابطه با گلایه‌ها و انتقادات مختلف حوزه آموزشی به بیان اقدامات کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی پرداخت و ادامه داد: متأسفانه روند موجود در نظام آموزشی ما در برخی از حوزه‌ها نیازمند اصلاح‌رویه است تا تخصص‌گرایی جایگزین مدرک‌گرایی شود و در این حیطه اگر سیستم آموزشی ما متحول شود ما یک جوان بیکار هم نخواهیم داشت.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در ۱۲ سال اخیر مبنی بر اهمیت اشتغال و اقتصاد با محوریت تولید ملی، گفت: جایگاه اقتصادی ایران در بین کشورهای دنیا با یک پله صعود رتبه ۲۳ است که اگر بر ریل توسعه حرکت کنیم شاهد خروج سرمایه‌ از کشور نخواهیم بود.

نماینده شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در همین راستا به برنامه هفتم توسعه و اقدامات مجلس یازدهم در این زمینه اشاره داشت و اضافه کرد: برنامه هفتم توسعه دو ماه کامل مورد واکاوی و بررسی کارشناسی دقیق مجلس قرار گرفت که با ۱۱۸ ماده و تبصره‌های متعدد در ۲۴ فصل به تصویب نمایندگان رسید.

پاکفطرت در رابطه با تهیه و تدوین اساسنامه سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای کشور هم اشاراتی داشت و افزود: این اساسنامه یکی از اقدامات اخیر مجلس و کمیسیون آموزش و تحقیقات با همکاری دولت سیزدهم است که می‌تواند در توسعه نظام فنی‌وحرفه‌ای و اعتباربخشی به مدارک هنرجویان و دانش‌آموختگان فنی نیز نقص موثری داشته باشد.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه توسعه مهارت‌آموزی باید محور اصلی آموزش‌ها قرار بگیرد، گفت: در موضوعات تئوری پیشرو هستیم اما متأسفانه در مباحث عملی عقب‌ماندگی داریم که این ضعف آموزشی باید جبران شود.

وی در پایان به ضرورت تربیت تکنسین مورد نیاز بازار کار اشاره کرد و خاطرنشان داشت: هر چند بودجه آموزشی کشور به ویژه فنی‌وحرفه‌ای ضعیف است و در بودجه سالانه با تدابیری اعتبارات این حوزه ترمیم و افزایش پیدا کرده اما بر این باور هستیم که سیستم آموزشی ما به ویژه در تربیت تکنسین‌ها از هنرستان‌ها تا دانشگاه‌ها و مراکز علمی و فنی‌وحرفه‌ای باید اصلاح و به نوعی احیا شود.

/پایان متن/