به گزارش پایگاه خبری‌تحلیلی عصر کار صبح امروز وزیر صنعت، تجارت و توسعه سرمایه‌گذاری عمان در راس یک هیأت اقتصادی در سفر به ایران با حضور در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس با تجار و بازرگانان این استان به دیدار و گفت‌وگو پرداختند.

بر اساس این گزارش ایجاد بستر و زمینه صادرات محصولات و فرآورده‌های کشاورزی، توسعه حمل و نقل دریایی، سرمایه‌گذاری مشترک بین دو کشور، ارائه تجهیزات پزشکی و خدمات درمانی و همچنین تبادلات بازرگانی از محورهای اصلی این نشست اقتصادی است که دولت و بخش خصوصی در این رابطه با هیأت عمانی رایزنی خواهند داشت.

محمدصادق حمیدیان، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس در این برنامه مشترک با تاکید بر ظرفیت‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی، اعلام کرد: سهم فارس در تولید ناخالص داخلی ۵ درصد بوده که بیشترین قابلیت این استان در زمینه تولید محصولات کشاورزی سالم با حجم ۱۲ درصد از میزان تولید ملی است.

وی خواستار توسعه روابط بهتر و هدفمند دو کشور شد و افزود: بخش خصوصی آماده همکاری اقتصادی بین تجار دو کشور است و در این راستا زیرساخت‌های همکاری فراهم می‌باشد.

جمال رازقی هم در بخشی از این نشست با ابراز امیدواری در افزایش تراز تجاری ایران و عمان، اعلام کرد: فارس خانه دوم عمانی‌ها در روابط اقتصادی خواهد بود‌.

وزیر صنعت، تجارت و توسعه سرمایه‌گذاری عمان با تصریح بر اینکه اشتراکات فراوانی میان جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان وجود دارد، مطرح کرد: این همایش مشترک می‌تواند زمینه افزایش همکاری مشترک بین دو کشور در زمینه سرمایه‌گذاری تجاری و اقتصادی باشد.

وی با اشاره به ارائه تسهیلات و مشوق‌های سرمایه‌گذاری سلطنت عمان به بازرگانان، گفت: این اقدام در توسعه همکاری ایران و عمان تأثیرگذار خواهد بود‌.

این مقام عمانی با اشاره به شرایط سرمایه‌گذاری سودآور در عمان، ادامه داد: از ایرانی‌ها دعوت می‌کنیم تا با حضور در مسقط عمان و بازدید از نمایشگاه سرمایه‌گذاری این کشور با حضور ۱۴ مرجع دولتی و ۶ مرجع خصوصی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری سودآور و اطلاع از تمامی فرآیند و مراحل شراکت نیز آگاهی یابند.

قیس بن محمدالیوسف با بیان اینکه ارتباط اقتصادی عمان با ایران دارای پايه‌های مستحکمی است، افزود: علاوه بر اشتراکات مشترک فرهنگی و تاریخی، امکان توسعه همکاری در بخش انرژی، کشاورزی، صنایع تبدیلی و آبزی‌پروری و دیگر حوزه‌ها فراهم است که عمده سرمایه‌گذاران این کشور در حال حاضر شیرازی‌ها هستند.

در این نشست رئیس سازمان توسعه تجارت وزارت صمت، نماینده شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی، معاون اقتصادی استانداری فارس، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و همچنین رئیس و اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و دیگر مسئولان و فعالان اقتصادی بخش دولتی و خصوصی حضور داشتند.

/پایان متن/