مدیرکل غله و خدمات بازرگانی فارس گفت: آغاز طرح کشت قراردادی با محوریت پرداخت هزینه کرایه حمل محصول تحویلی گندم، کلزا، گلرنگ و ارائه بیمه فراگیر محصول برای کشاورزان استان فارس، با ثبت نام در سامانه این طرح از فردا محیا شده است.

مهدی جمالی گفت: طرح کشت قراردادی کشاورزان که از سال ۱۴۰۰ در استان فارس و ۶ شهرستان دیگر آغاز شد و برای جلوگیری از ورود دلالان و واسطه گری برای خرید گندم از کشاورزان شروع شده بود، امسال برای سال دوم این طرح با پایش و رفع مشکلات سامانه ای و حذف روند بروکراتی اداری و ایجاد شرایط مناسب تری برای کشاورزان رقم خواهد خورد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی فارس گفت: سال گذشته به ازای هر تن محصول تحویلی کشاورزان به اداره غله مبلغ یکصد هزار تومان پرداخت می شد که در سال جاری به ازای هر تن محصول در این طرح مبلغ ۱۵۰ هزارتومان به کشاورزان پرداخت خواهد شد.

وی در ادامه گفت: مزیت دیگر این طرح برای کشاورزان ایجاد ۲۰ درصد تخفیف برای کشاورزان که با احتساب شرایط ویژه هر منطقه و مقدار ریسک پذیری منطقه برآورد می شود، که این امر به کشاورزان که گاه در معرض مشکلات از جمله آفات، سرمازدگی، خشکسالی و غیره قرار می‌گیرند، کمک شایانی می کند.

جمالی با معرفی سایت gtc.ir اظهار کرد: حذف روند بروکراسی ادارات در ارتباط با بستن طرح قراردادی کمک بزرگی به کشاورزان می کند و باعث استقبال بیشتر از این طرح و آسودگی خیال کشاورزان استان شده است.

وی گفت: این سامانه به طوری طراحی شده که کشاورزان بتواند به راحتی وارد این سامانه شده ثبت نام خود را انجام دهند که به صورت مرحله‌ای مشخصات کشاورز تایید و احراز هویت، مشخصات کشاورز از سمت ثبت احوال و اصالت وجود زمین و راستی آزمایی کشاوزران در سایت انجام می‌پذیرد و بعد از مشاهده مفاد قرارداد کشاورزان می‌تواند به صورت الکترونیک قرارداد را تایید کنند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی فارس گفت: بعد از امضای قرارداد، یک نسخه به صورت الکترونیک در کارتابل مجری طرح که اداره کشاورزی است، قرار می‌گیرد و یک نسخه به بانک کشاورزی ارجاع داده می‌شود.

جمالی در ادامه گفت: سطح زیر کشت طرح قراردادی در سال گذشته ۲۵۲ هزار هکتار بوده است.

وی در مورد آمار تعداد قراردادهای سال جاری گفت: تعداد قراردادهای سال جاری ۳۶ هزار فقره بوده است که با شرایط پیش بینی شده و رفع بعضی از موانع پیش بینی می‌کنیم که در سال جاری حدود ۱۰ درصد افزایش رشد داشته باشیم.

جمالی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره مطالبه سال گذشته مطالبات سال ۱۴۰۱ کشاورزان گفت: مطالبات پرداخت نشده به کشاورزان وجود ندارد.

وی در ادامه گفت: محصولات خریداری شده از کشاورزان در سال زراعی ۱۴۰۱، میزان یک میلیون و سه هزار تن گندم به ارزش ۱۵ میلیارد و ۷۱ میلیون تومان، ۴۴ هزار و ۵۳ تن کلزا به ارزش ۱۲۷ میلیارد و ۸۷۱ میلیون تومان و ۲۰۸ تن گلرنگ معادل ۵۱ میلیارد و ۹۵۷ میلیون تومان بوده است.

وی گفت: طرح کشت قراردادی یک طرح بزرگ است که اگر تمام اعتبارات برای این طرح پیش بینی شده است به صورت کامل تخصیص داده شود بخش های دیگری را شامل می شود که در بحث تامین و کمک های اعتباری نهاده ها به کشاورزان، بحث کمک اعتباری، آزمایش آب، خاک و گیاهان به کشاورزان، بحث آموزش کاشت، داشت و برداشت به کشاورزان و در نهایت بحث مکانیزیسیون را به دنبال دارد، که این امر تامین امنیت غذایی آرامش خاطر کشاورزان را به همراه خواهد داشت.

/پایان متن/