معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان اینکه رمز توسعه اقتصادی توسعه صنایع کوچک است از حمایت های این سازمان از صنایع کوچک در بخش های مختلف خبر داد وگفت:امسال در قالب خدمات حمایتی صنایع کوچک افزون بر 1400میلیارد ریال در سطح این سازمان و شرکت های استانی شهرکهای صنعتی هزینه می شود.

طهمورث لاهوتی اشکوری در نخستین همایش گرامیداشت صنایع کوچک استان فارس افزود: توسعه اقتصادی از طریق توسعه و پایداری فعالیت صنایع کوچک فراهم می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه سازمان صنایع کوچک و شرکت‌های تابعه استانی در ۲ حوزه مهم سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خدمات خود را ارائه می دهد گفت:این سازمان در بخش سخت‌افزاری به مسائل زیرساختی شهرک های صنعتی نظیر تامین آب،برق،گاز،تلفن و زیرسازی ،آسفالت و آماده سازی شهرک های صنعتی توجه دارد و در بخش خدمات نرم‌افزاری و حمایتی نیز موجبات تداوم و پایداری و ارتقای فعالیت هایفعالیت صنایع کوچک را در شهرک‌های صنعتی فراهم می‌کند.
معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران اضافه کرد: بدون تردید رمز توسعه اقتصادی دهه‌های آینده توسعه صنایع کوچک است؛ این موضوع بر کسی پوشیده نیست و این مهم از طریق توسعه و پایداری فعالیت صنایع کوچک فراهم می‌شود.

لاهوتی افزود: قطعا موضوعات زیرساختی جزو وظایف و رسالت‌های مجموعه شهرک‌های صنعتی است و حل مشکلات در این زمینه تا رسیدن به نتیجه مطلوب با جدیت پیگیری می‌شود.

لاهوتی گفت: این سازمان درصدد است برای حل مشکلات و محدودیت‌هایی که در بحث تامین منابع مالی توسط دستگاه های خدمات رسان نظیر برق وجود دارد، اقدامات جدیدی را در مجموعه شهرک‌های صنعتی عملیاتی واجرا کند که این موضوع در حال حاضر در دستور کار قرار گرفته است.
وی اضافه کرد:تامین برق از طریق توسعه نیروگاه های انرژی خورشیدی و ایجاد شهرک های انرژی و نیز تامین آب از پساب وبازچرخانی پساب تصفیه خانه های فاضلاب و نیز طرح های انتقال آب از دریا و کاربرد سامانه های شیرین کردن آب ،از برنامه های است که در دستورکار قرارگرفته است.

لاهوتی با بیان اینکه بازسازی و نوسازی صنایع می‌تواند به بهینه‌سازی مصرف انرژی و مدیریت مصرف کمک کند، افزود: با توافقاتی که بین سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران و صندوق ملی محیط زیست در حال انجام است از منابع این صندوق که تا سقف ۳۵۰میلیارد ریال وبا کارمزد ۱۴درصد برای مناطق کم برخوردار و ۱۷درصد برای مناطق برخوردار جهت اجرای این طرح ها پرداخت می شود می توان گام های موثری برای نوسازی صنایع برداشت.

لاهوتی با تاکید براینکه تامین مالی بنگاه‌های از دغدغه‌های اصلی و مهم افراد فعال در این بخش صنعت است است گفت: کمک به توسعه بازار صنایع کوچک یکی از راهکارها برای حل مشکل بنگاه‌های اقتصادی است که این مهم از طریق حمایت‌هایی که در دستورکار شرکت‌های صنعتی استان قرار گرفته می‌تواند عملیاتی شود.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران افزود: افزون بر توسعه بازار، تامین مالی از طریق بانک‌ها نیز از دیگر راهکارها برای کمک به بنگاه‌های اقتصادی است؛ این در حالیست که در اغلب کشورهای توسعه یافته صنعتی، بانک تخصصی صنایع کوچک در کشور ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: در برنامه هفتم توسعه صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک در حال تبدیل شدن به صندوق حمایت از توسعه صنایع کوچک است که این صندوق عملا می‌تواند نقش بانک را از طریق برنامه‌ریزی که برای تأمین مالی آن شده ایفا کند.

لاهوتی عنوان کرد: تامین مالی برای طرح‌ها و پروژه‌های صنعتی که قرار است به بهره‌برداری برسند و در مرحله نصب ماشین آلات هستند از دیگر اولویت‌های دولت است؛ این اقدام، اقدام موثری است که می‌تواند کمک شایانی به تسریع روند بهره‌برداری از این پروژه‌ها کند.
وی اضافه کرد:تامین مالی از بازار سرمایه و صندوق پروژه که یکی از انواع صندوق‌های تامین مالی با محوریت سازمان بورس اوراق بهادار است از برنامه هایی است که توسط سازمان پیگیری می‌شود.
وی بر ضرورت توجه به مباحث حوزه فناوری و توسعه تکنولوژی در بنگاه‌ها تأکید کرد و گفت: درصدد هستیم برای سرمایه‌گذاری‌هایی که در حال حاضر در شهرک‌های صنعتی شکل گرفته با استفاده از ظرفیت مشاورین فعال مراکز، نیازهای فناورانه بنگاه‌ها را شناسایی کنیم تا این بنگاه‌ها بتوانند مجوزهای لازم را دریافت و مسیر دانش‌بنیان شدن را طی کنند و محصول رقابت پذیرتری را در بازار عرضه کنند؛ قطعاً این اقدام کمک بسیاری به کاهش هزینه تمام شده تولید محصولات صنایع کوچک و متوسط کند.
ساماندهی اصناف تولیدی در قالب ایجاد شهرک های صنفی از دیگر مواردی بود که معاون سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران بعنوان رویکرد جدید این سازمان اعلام کرد وگفت:در این زمینه اقدامات موثری آغاز شده است.

/پایان متن/