در حال حاضر اجرای طرح‌های آبخیزداری با هدف تغذیه سفره‌های زیرزمینی و بهبود محصولات کشاورزی فارس در ۹۲۰ هزار هکتار از اراضی در اولویت فعالان حوزه کشاورزی قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر کار به نقل از ایرنا، اجرای طرح‌های آبخیزداری افزون بر کنترل روان‌آب‌های سطحی و سیلاب، موجب تغذیه سفره‌های زیرزمینی و بهبود محصولات کشاورزی می‌شود.

عملیات اجرایی ۲۵طرح آبخیزداری در مناطق مختلف

۲۵مهرماه سال جاری بود که سرپرست اداره کل منابع طبیعی فارس اجرای طرح‌های آبخیزداری را از مهمترین برنامه‌های پیشگیری از تخریب عرصه‌های مرتعی جنگلی و عوارض ناشی از جاری شدن سیل در مناطق شهری و روستای برشمرد و گفت: در حال حاضر عملیات اجرایی ۲۵طرح آبخیزداری در مناطق مختلف این استان آغاز شده است که این تعداد پروژه در سطح ۲۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی و بااعتبار یک میلیون و ۲۵۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی در نظر گرفته شده اجرایی شده است.

به گفته او، در ۲سال گذشته با احداث ۵۵ پروژه آبخیزداری میزان پنج میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب آب در حوزه‌های آبخیز مدیریت و استحصال شده و هم اکنون طرح مطالعاتی بیش از یک میلیون هکتار آبخیرداری انجام شده است.

با توجه به نقش مهم طرح‌های آبخیزداری در بهتر شدن شرایط کشاورزی در استان فارس، هم‌اکنون نیز اقدامات زیربنایی قابل‌توجهی در این عرصه در حال انجام است.

اجرای طرح‌های آبخیزداری در ۹۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس در این باره گفت: با همکاری بسیج‌ سازندگی استان و قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) قرار است اقدامات زیربنایی مؤثری عملیاتی شود و پیش‌بینی می‌شود که در حوزه آبخیزداری در قالب ۲۱ پروژه مشترکی که اجرا خواهد شد، ۹۲۰ هزار هکتار از اراضی تحت پوشش قرار گیرد.

مجتبی دهقان‌پور با اشاره به اینکه طرح‌های آبخیزداری یکی از اقدامات بسیار مؤثری است که برای حفظ و نگهداشت آب در خاک و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی انجام می‌شود، افزود: ایجاد و تکمیل ۷۵طرح تغذیه مصنوعی دیگر نیز با استفاده از ظرفیت قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) برنامه‌ریزی شده است.

وی به برنامه‌ریزی برای اجرای طرح مرمت و بهسازی قنوات فارس به طول ۲۸۰ کیلومتر، طرح انتقال آب با لوله به طول ۱۴۰ کیلومتر به عنوان یکی از گزیدارهایی که می‌تواند به جلوگیری از هدرروی آب کمک کند و توسعه پوشش کانال‌های آبیاری به طول ۱۳۰ کیلومتر به عنوان برخی از طرح‌های زیربنایی مشترک دیگر برنامه‌ریزی شده نیز پرداخت.

عملیاتی شدن طرح‌ها در گرو تأمین ۲هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار

دهقان‌پور با بیان اینکه برای اجرای این طرح‌ها بالغ بر ۲هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است، گفت: بر اساس تفاهمی که بین وزارت جهاد کشاورزی و قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) انجام شده، قرارست ۳۰درصد از این مبالغ توسط قرارگاه و ۷۰درصد از منابع ملی و استانی تأمین شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به اینکه حفاظت از منابع پایه به خصوص منابع آب و خاک یکی از رسالت های اصلی وزارت جهاد کشاورزی است، اضافه کرد: استان فارس در طول تقریباً ۹ سال گذشته با خشکسالی‌های متناوب و متوالی روبرو بوده که می‌طلبد برای تغییر اقلیمی که شاهدهش هستیم یک سری اقدامات تاب‌آوری را در مواجه با این شرایط اقلیمی داشته باشیم.

دهقان‌پور با بیان اینکه اقدامات مد نظر در ۲حوزه سخت‌افزاری یا ساختاری و نرم‌افزاری یا غیرساختاری است، گفت: برنامه‌های زیر بنایی شرح داده شده در حوزه اقدامات ساختاری است و با توجه به ظرفیت بسیار خوبی که از طریق انعقاد قرارداد بین قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) و سازمان جهاد کشاورزی با محوریت استاندار و موافقت فرماندهی ارشد سپاه استان ایجاد شده، اجرای طرح‌ها دنبال می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به اینکه در آذر ماه آتی مراسم نمادین کلنگ‌زنی و آغاز عملیات اجرایی طرح‌های مشترک در حوزه‌های مختلف انجام خواهد شد، افزود: سعی خواهیم کرد به عنوان یک استان الگو و پیشرو اقداماتی را که در حوزه‌های ساختاری و سخت‌افزاری برای حفاظت از منابع پایه از جمله آب و خاک است را عملیاتی و پیاده‌سازی کنیم.

فارس تأمین کننده ۱۲درصد تولیدات غذایی کشور

او با بیان اینکه کشاورزی فارس نیازمند توجه ویژه است، گفت: این استان نقش برجسته ای در تولید غذا و تحقق امنیت غذایی دارد و به نوعی حدود ۱۲درصد از مجموع تولیدات غذایی کشور در این استان انجام می‌شود و این در حالی است که تنها حدود ۶درصد جمعیت کشور را در خود جای داده است و متناسب با نیاز خود به همان اندازه هم غذا برای خارج از استان تولید و صادر می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس که معتقد است استفاده از ظرفیت نهادهای مرتبط و ذی ربط می تواند چالش‌های بخش کشاورزی را مدیریت کند و آثار مشکلات را در حوزه‌های تولیدی کاهش دهد، افزود: یکی از مقولاتی که بایستی مورد توجه و عنایت قرار گیرد، توجه به ضرورت رعایت عدالت اجتماعی و اینکه اقدامات و فعالیت‌ها بایستی در مناطقی باشد که آن مناطق کم برخوردارند.

بر اساس گزارش سازمان غذا و کشاورزی جهانی (فائو)، اجرای عملیات آبخیزداری و توسعه آن در کشورهای مختلف، مزایای زیادی به ارمغان می‌آورد که از جمله آن‌ها می‌توان به بهبود مدیریت منابع آبی، کاهش فرسایش خاک و رسوب‌دهی، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و کاهش سیل خیزی اشاره کرد.

در حقیقت خاک‌ها و پوشش گیاهی به طور پیوسته با چرخه منابع آبی مرتبط هستند، این حوضه‌های آبخیز مهمترین واحد برنامه‌ریزی برای مدیریت یکپارچه منابع آب و زمین(خاک) محسوب می‌شوند و با توجه به نیاز کشاورزی به این منابع مهم، اجرای طرح‌های آبخیزداری باید در مناطق مختلف کشور به ویژه استان فارس که با چالش بحران آب نیز مواجه است بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

/پایان متن/