ساخت مسکن و تأمین زیرساخت‌ واحدهای مسکونیِ در حال احداث از اولویت‌های اصلی و اساسی دولت است که در حال حاضر شرکت آب و فاضلاب فارس از تأمین آب شرب۱۴۴ سایت از ۱۷۲ سایت مسکن ملی در شهرستان‌های استان خبر داده و اعلام کرده که آبرسانی دائم به ۱۸ هزار واحد از ۲۵سایت نهضت ملی مسکن در ۱۷ شهرستان انجام شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر کار به نقل از ایرنا، خانه‌دار شدن مردم و ساخت مسکن به ویژه در مناطق محروم از اولویت‌های برنامه‌های دولت است؛ در قانون جهش تولید مسکن دولت موظف است نیاز سالانه مسکن کشور را براساس اعلام وزارت راه و شهرسازی تأمین و به نحوی برنامه‌ریزی و اقدام کند تا در چهار سال نخست اجرای این قانون، سالانه به طور متوسط حداقل یک میلیون واحد مسکونی در کشور برای متقاضیان واجد شرایط عرضه شود.

بر همین اساس ساخت مسکن در قالب طرح‌ها و پروژه‌های مختلف در دستورکار مسئولان در استان‌های مختلف قرار گرفته و این مهم در استان فارس هم در حال پیگیری است.

تلاش برای ساخت مسکن و تأمین زیرساخت‌ها در فارس

طبق آخرین اعلام بنیاد مسکن استان فارس از سال ۸۲تاکنون تعداد پنج هزار و ۵۹۶ واحد مسکن شهری به اتمام رسیده و در حال حاضر هم چهار هزار و ۶۳۷ واحد در دست اجراست.

افزون بر تلاش برای ساخت مسکن در استان فارس، تأمین زیرساخت‌های برق، آب و گاز برای این واحدهای مسکونی نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ ۲۰آذرماه سال گذشته بود که رییس شورای انسجام بخشی مدیران وزارت نیرو در فارس با اعلام آمادگی شرکت‌های آب و برق برای تأمین زیر ساخت‌های طرح نهضت ملی مسکن گفت: طرح نهضت ملی مسکن تعهد دولت برای ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی در سطح کشور است و در استان فارس نیز این مهم در اولویت متولیان قرار دارد.

بدین ترتیب در طول ۲سال گذشته اهتمام جدی برای تحقق این مهم در این استان پهناور شکل گرفته است.

تأمین آب شرب۱۴۴ سایت از ۱۷۲ سایت مسکن

در حال حاضر هم مدیر عامل شرکت آبفا فارس از تأمین آب شرب۱۴۴ سایت از ۱۷۲ سایت مسکن ملی در شهرستان‌های استان خبر داده و اعلام کرده که آبرسانی دائم به ۱۸ هزار واحد از ۲۵سایت نهضت ملی مسکن در ۱۷ شهرستان استان انجام شده است.

علی جان صادق‌پور افزود:۱۷۲ سایت مسکن ملی در شهرستان‌های فارس وجود دارد که از این تعداد تأمین آب شُرب ۱۴۴ سایت با ۸۶ هزار و ۳۴۵ واحد مسکونی در حیطه فعالیت‌های شرکت آبفا فارس است.

وی اضافه کرد: برای اجرای پروژه‌های آبرسانی به ۱۴۴ سایت مسکن ملی در استان به هشت هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که تاکنون با صرف اعتباری بالغ بر ۱۸۰ میلیارد تومان آبرسانی دائم به ۲۵ سایت مسکن ملی در ۱۷ شهرستان با تعداد ۱۸ هزار واحد مسکونی صورت گرفته است.

اجرای طرح‌های فاضلاب در سایت‌های مسکن ملی

مدیر عامل شرکت آبفا فارس به فعالیت‌های صورت گرفته در خصوص اجرای طرح‌های فاضلاب در سایت‌های مسکن ملی استان اشاره کرد و گفت: شرکت آبفا فارس به منظور تأمین آب شرب کارگاهی دائم در این ۲۵ سایت، اقدام به حفر ، تجهیز و برق رسانی۱۲ حلقه چاه، احداث مخازن ذخیره ی آب با ظرفیت مجموع پنج هزار متر مکعب و همینطور اجرای ۵۵هزار متر خطوط انتقال و شبکه توزیع آب کرده که هم‌اکنون بالغ بر ۶هزار انشعاب آب مسکونی آماده واگذاری به متقاضیان است.

اجرای پروژه‌های جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب در ۱۴۴ سایت

وی با بیان اینکه برای اجرای پروژه‌های جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب در ۱۴۴ سایت مسکن ملی در استان نیز به ۲۰ هزارمیلیارد تومان اعتبار نیاز است، افزود: در بخش فاضلاب طرح‌های نهضت ملی مسکن نیز بیش از یک هزار متر مکعب در شبانه‌روز ظرفیت جمع آوری، انتقال و تصفیه فاضلاب ایجاد شده که اجرای بیش از ۳۰ هزارمتر خطوط انتقال و شبکه جمع‍اوری فاضلاب را به همراه داشته است.

صادق‌پور اضافه کرد: مسکن ملی از افتخارات دولت مردمی سیزدهم و نظام مقدس جمهوری اسلامی همسو با نهضت خدمت رسانی به مردم و محرومیت‌زدایی از جامعه است.

مدیر عامل شرکت آبفا فارس گفت: این شرکت به منظور برنامه‌های دولت و در پرتو حمایت‌های مسئولین ذی‌ربط به ویژه استاندار فارس، در خصوص مساکن ملی استان نیز تمام تلاش خود را در جهت رسالت ذاتی خود مبنی بر تأمین و توزیع آب شرب سالم و بهداشتی و همچنین جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب انجام داده و در ادامه این مسیر نیز از هیچ تلاش و کوششی دریغ نخواهد کرد.

روند اجرای طرح‌ها و پروژه‌های مسکن در شهرستان‌های مختلف فارس هر هفته مورد بازدید و بررسی متولیان این حوزه قرار می‌گیرد و افزون بر تلاش برای شتاب‌بخشی به عملیات اجرایی این پروژه‌ها، فاز۲ طرح نهضت ملی مسکن در برخی شهرستان‌ها نیز آغاز شده است؛ با این حال ضرورت دارد که اقدامات برای تأمین زیرساخت‌های این واحدهای مسکونی هم ادامه یابد.

/پایان متن/