گزارش اختصاصی عصر کار از ضرورت افزایش مشارکت در انتخابات مجلس دوازدهم تا فرصت استثنایی چهره‌های تأثیرگذار و شاخص فارس در کسب جایگاه‌های عالی خانه ملت که سرنوشت مردم را در کمتر از چهارماه دیگر مشخص خواهد کرد؛ استانی که با تشکیل مجمع نمایندگان قوی و کارآمد و دارای اختیارات و قدرت ملی در خلق تصمیم و تعیین مسیر توسعه‌ای جنوب کشور با محوریت فارس می‌تواند در یک تحول همه‌جانبه را از شعار به واقعیت تبدیل نماید.

به گزارش پایگاه خبری‌تحلیلی عصر انتخابات دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی در حالی برگزار می‌شود که انتظار می‌رود در بین چهره‌های شاخص با هر سلیقه فکری و سیاسی، افرادی منتخب مردم شوند تا بتوانند علاوه بر نقش‌آفرینی در توسعه ملی نسبت به پیشبرد اهداف و برنامه‌های مرتبط با منافع استانی و شهرستانی هم سهم قابل توجهی داشته باشند.
رای اعتماد گرفتن از مردم یکی از فرآیندهای نمایندگی محسوب می‌شود که با تحقق آن بایستی در پیاده‌سازی برنامه‌های عنوان شده در دوران انتخابات پس از آن اقدام بشود اما تجربه ثابت کرده که شعارها با فعالیت‌های انجام گرفته تناسبی ندارد و هر دوره در اجرای شعارها، وعده‌ها و گفته‌های تبلیغاتی قبل از انتخاب، دچار ضعف مدیریتی بوده‌ایم.
مجلس یازدهم در کمتر از ۴ سال پیش یک تحول بزرگ در انتخابات بود به این جهت که لیست‌های سیاسی و جریانات فکری از اصولگرایان توانستند اکثریت کرسی‌ها را تصاحب نمایند که در فارس هم ۱۸ نماینده خانه ملت از ۱۵ حوزه انتخابیه تقریبا همه از جناح سیاسی نزدیک به اصولگرایی در جایگاه وکیل ملت قرار گرفتند‌‌.
به گزارش عصر کار مجلس دارای ساختار مدیریتی مختص خود است و هیأت‌رئیسه، کمیسیون‌های تخصصی، فراکسیون‌ها، معاونت‌ها و بخش اداری آن، هر یک در کنار جایگاه‌های نمایندگی به عنوان یک ظرفیت قانونی، بستر ایفای نقش منتخبان مردم است تا بتوانند با حضور در این تشکیلات و گرفتن مسئولیت نیز موثر باشند‌.
فارس در دوره فعلی که گذشت توانست در سال‌های اول تا امسال که در انتهای مسیر نمایندگی قرار دارد سهم قابل توجهی در دستیابی به جایگاه‌های کمیسیون‌ها از جمله در حوزه عمران و کشاورزی و همچنین فراکسیون‌ها را کسب نماید اما متأسفانه به دلیل نبود هماهنگی و ضعف در کسب جایگاه هیأت‌رئیسه ناکام بماند.
تحلیل و گمانه‌زنی عصر کار در انتخابات دوره دوازدهم مجلس حاکی از آن است چهره‌های شاخص و جدید نسبت به فعالیت‌های انتخاباتی کار را آغاز کرده‌اند که با توجه گستردگی و جایگاه مهم فارس در توسعه کشور انتظار می‌رود منتخبان مجلس دوازدهم از بین نامزدهای توانمند باشد تا بتوانند علاوه بر کسب ریاست کمیسیون‌ها و فراکسیون‌ها در زمینه ورود نمایندگان فارس به هیأت‌رئیسه مجلس هم سهم بیشتری در این چینش‌ها نسبت به ادوار گذشته داشته باشیم.
بررسی‌های عصر کار نشان می‌دهد این دوره از مجلس از حوزه‌های انتخاباتی فارس چهره‌های تأثیرگذار کمتر اما پرنفوذتری نسبت به دوره‌های قبل به عرصه رقابت ورود کرده‌اند. ضرغام صادقی از شیراز که در ادوار گذشته به عنوان نماینده اول شیراز که در این دوره شانس موفقیت زیادی دارد که در صورت گرفتن رای اعتماد این امکان وجود دارد تا به عنوان عضو هیأت‌رئیسه مجلس دوازدهم ایفای نقش کند. علاء‌الدین بروجردی، محمدجواد عسکری، داریوش اسماعیلی، محمدرضا رضائی‌کوچی، فریدون عباسی، جعفر قادری و رحیم زارع که از شخصیت‌های ملی هستند به ترتیب احتمال سکاندار شدن در کمیسیون‌های تخصصی امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی، کشاورزی، آب، منابع‌طبیعی و محیط‌زیست، صنایع و معادن، عمران، انرژی، اقتصادی و برنامه و بودجه را دارند. همچنین ابراهیم عزیزی و مهدی فروردین هم در صورت انتخاب و گرفتن رای اعتماد از سوی مردم شانس موفقیت به عنوان روسای فراکسیون‌های خانه ملت را خواهند داشت.
این تحلیل‌ها صرفا گمانه‌زنی و پیش‌بینی تا این لحظه است و به معنای اتفاق آن در این دوره نیست؛ چراکه چهره‌های شناخته شده مطرح و جدید نظیر علیرضا پاکفطرت، نماینده فعلی و شهردار اسبق و سایر نمایندگان فعلی و پیشین و همچنین افرادی چون جعفر طاهری، غلامعلی ترابی، سیروس سجادیان، حمید گرامی، حسنعلی محمدی و دیگر شخصیت‌ها نیز در عرصه رقابت انتخاباتی حضور دارند که باید دید سرنوشت دوره دوازدهم خانه‌ملت به کدام سو خواهد رفت.
بر اساس این گزارش پیش‌بینی می‌شود که در مجلس دوازدهم اگر با تدابیر و دقت‌نظر مردم در انتخابی آگاهانه در ورود چهره‌های شاخص فارس به خانه ملت همراه شود باید آینده‌ای درخشان در انتظار استان و جنوب کشور باشد تا از این قدرت استانی در جایگاه‌های ملی در توسعه جنوب ایران، گام‌های موثر برداشته شود.
/پایان متن/