گزارش تحلیلی عصر کار از شرایط حاکم بر فرآیند انتخابات دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی و ضرورت تغییرات هدفمند در رویه‌های معمول جریانات سیاسی و اجتماعی تأثیرگذار بر نتایج که می‌تواند بر سرنوشت یک ملت در خانه ملت نقش‌آفرین باشد.

به گزارش پایگاه خبری‌تحلیلی عصر کار با پایان یافتن دو مرحله پیش‌ثبت‌نام و ثبت‌نام نهایی داوطلبان دوازدهمین دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی به فراخور زمان و با اعلام شرایط جدید حاکم بر این عرصه سیاسی‌اجتماعی به صورت تدریجی شاهد تحرکات انتخاباتی از سوی کاندیدا، احزاب و جریانات سیاسی، اقشار و گروه‌های مختلف در عرصه‌های گوناگون و همچنین اقوام و سایر مجامع محلی هستیم.

انتخابات دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی در حالی برگزار می‌شود که هنوز ساختار احزاب سیاسی با چالش‌هایی جدی درگیر است که این می‌تواند نشاط و در برخی از مواقع نسبت به فرصت‌های پیش‌رو با تحدید و حتی با تهدید مواجه کند.

ابراهیم عباسی، فعال رسانه و عرصه سیاست هم در یادداشتی کوتاه نوشت: با نزدیک شدن به ایام برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، فعالان سیاسی و احزاب متنوع اظهار وجود نموده و به مرور با طرح دیدگاه‌ها و مواضع خود برای اثرگذاری بر انتخابات فعالیت می‌کنند.

وی می‌گوید: سه گروه عمده و شاخص از احزاب موثر سیاسی در کشور عبارتند از احزاب اصولگرا، اصلاح‌طلب و عدالت‌خواه که این سه دسته همواره با طرح دیدگاه‌ها و جذب هواداران در اطلس سیاسی کشور اثرگذاری نموده و تا کنون دولت‌ها و مجالس حول محور این سه گروه تشکیل شده است.

عباسی بر این باور است که واکنش‌های افکار عمومی در پنجمین دهه انقلاب اسلامی، نشانگر ضرورت تغییر در برخی ساختارهای موجود و البته کهنه در جناح‌های سیاسی و نوگرایی است.

وی با اشاره به کهنسالان عرصه سیاست می‌افزاید: قالب‌ها و رفتارهای تکراری و حتی شخصیت‌های تکراری در ساختارهای سیاسی به نحوی است که علیرغم نشستن گرد پیری و کهنسالی بر سر و روی تعدادی از لیدرهای جریانات موجود، هنوز هم این افراد برای خود نقش تصمیم‌گیر در بین جناح‌ها قائل هستند.

او در بخش پایانی یادداشت خود، خاطرنشان کرد: بنظر می‌رسد در سال جاری و نزدیک شدن به یازدهم اسفند ماه باید شاهد تغییر در مدل رفتارهای انتخاباتی احزاب و بروز و ظهور پدیده‌های نو از فعالان سیاسی و جوان باشیم.

به گزارش عصر کار هرچند در فرآیند انتخابات به طور قطع با ائتلاف‌ها و لیست‌های سیاسی و همچنین لیست‌های قومیتی و صنفی مواجه خواهیم شد اما تجربه ثابت کرده کرده است که نتیجه اینگونه تعاملات داوطلبان به منظور تسهیل در روند رقابت با دیگر نامزدها دچار مشکلات و زمینه‌ساز ایجاد حواشی متعدد و آسیب‌زا شده که شاید افکار عمومی و کنش‌گران اجتماعی در این دوره انتخاباتی نیز رویه معمول را متحول و تغییر دهند.

/پایان متن/