گزارش عصر کار از فرآیند نگاه و اقدام سیاسی حاکم دولت مردمی سیزدهم و نماینده عالی قوه مجریه در فارس به تغییرات مورد نیاز مربوط به مدیران ضعیف و ناکارآمد و همچنین سیاست امیرالمؤمنین در نهج‌البلاغه در زمینه مدیریت پس از پایان سفر دوم ریاست‌جمهوری و هیأت همراه به این استان مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری‌تحلیلی عصر کار با اتمام دور دوم سفر ریاست‌جمهوری و هیأت دولت به فارس که شب گذشته پس از دو روز برنامه‌های بازدید و حضور در قالب کلنگ‌زنی، افتتاح و بهره‌برداری‌ها و همچنین دیدارها، نشست‌ها و جلسات مختلف با اقشار مختلف و مدیران استانی به پایان رسید؛ مطالبات متعدد و دغدغه‌های متفاوتی از زبان‌ها و تریبون‌ها بیان شد که یکی از مسائل مهم مربوط به چالش تغییر مدیران ضعیف و ناکارآمد ‌که عملکرد آن‌ها مانع توسعه فارس و کارنامه دولت مردمی شده است و هنوز در فرآیند تصمیم‌گیری و شاید در روند اجرایی قانونی این تغییرات قرار دارد.
آن‌طور که مردم فارس انتظار داشتند و در اخبار سفرهای رئیس‌جمهور به استان‌های دیگر مشاهده کرده‌ بودند، تغییر بدون تعارف مدیران ضعیف و ناکارآمد با هدف نزدیکی دولت و ملت و شتاب در توسعه همه‌جانبه قطار پیشرفت این مرز و بوم در تمامی مناطق کشور است اما باید دید پرونده این مسئله در فارس به چه سرانجام مطلوبی برای آحاد جامعه خواهد رسید.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در سخنرانی اخیری که در سفر دوم استانی خود و هیأت دولت به فارس داشت با اعلام معیارهای دولت برای انتخاب مدیران در بخش‌های مختلف دستگاه‌های اجرایی، مطرح کرد: در مسئله انتخاب مدیران، ملاک دولت شایسته‌سالاری، گفتمان دولت گفتمان امام و رهبری و برنامه دولت بیانیه گام دوم انقلاب است.
رئیس جمهور همچنین گفت: همه مدیران در هر سطحی موظفند با کارآمدی و شایستگی، برنامه‌های دولت را در حل مشکلات کشور دنبال کنند و اگر در هر مقطعی هر مدیری دچار بی‌انگیزگی شد و اهداف دولت و ارزش‌های انقلاب اسلامی را به حاشیه راند، بداند که ما در این زمینه با کسی عقد اخوت نداریم.
وی در سخنانی دیگر که شورای اداری استان و فعالان اقتصادی مخاطب صحبت‌های او بودند به نامه مالک اشتر در موضوع مدیریت اشاره کرد و گفت: کنترل و اعتماد دو نکته اساسی در یکی از درس‌های نهج‌البلاغه است که بایستی در عرصه مدیریتی احترام به همه و اعتماد به خواص باشد.

به گزارش عصر کار هر چند مسائل و مشکلات متعدد و مهمی دیگر می‌تواند در کانون مطالبات مردم از جمله فعالان سیاسی و کنش‌گران اجتماعی باشد اما ریشه بسیاری از این ناکارآمدی‌ها به عرصه مدیریتی باز‌می‌گردد که می‌تواند در تصمیمات جدید مدیران ارشد فارس و کشور و همچنین افراد تأثیرگذار نیز مورد مداقه قرار داشته باشد.
گزارش عصر از تحلیل اخبارهای غیررسمی مبنی بر آن است که برخی‌ها با اهداف بعضا سیاسی درصدد تغییر و یا تضعیف استاندار فارس که یکی از شخصیت‌های ارزشی این دیار بوده حکایت دارد که در اینجا بایستی مراقب بود که این روند بیهوده تبدیل به یک فتح باب و رسم در فعالیت‌های سیاسی بدل نشود؛ چراکه هر گونه تغییری باید با یک سازوکار مناسب و مشخص همراه باشد و روند انتخاب و انتصاب مدیران دولتی در سایه قانون ضعیف مجلس باید با در پیش گرفتن روند شفاف در بین معتمدان و دلسوزان واقعی تا پدرخوانده‌ها و افراد سطح‌نگر به سرانجام برسد.
بررسی‌ها و تحلیل سیاسی حاکی از آن است که نقد بر استاندار فارس و عملکرد وی در عرصه‌های خدمت‌رسانی به مردم با این حجم از انتقادات که بعضا شاهد آن بوده‌ایم، وارد و عادلانه نیست بلکه نقد اساسی و یا گلایه اصلی به برخی از مشاوران و افراد بانفوذ تأثیرگذار است که در نتیجه دخالت آن‌ها در انتصابات باعث مصاحبه‌های متعدد نماینده عالی دولت مبنی بر تغییر تعداد قابل توجه از مدیران ارشد استانی و فرمانداران در فارس شده است تا با این فرصت‌سوزی به ضرورت راهکار برون‌رفت از این مسئله مدیریتی علاوه بر عبرت در تغییر رویه جدید انتخاب و انتصاب مدیران جدید نیز دقت بیشتری حاصل شود.
حالا باید دید پرونده انتصابات که هم‌اکنون بر روی میز استاندار فارس قرار دارد در روزهای آتی چه سرنوشتی را برای مردم و جامعه هدف در آن حوزه مديريتی رقم خواهد زد …

/پایان متن/