در آستانه سفر دوم ریاست‌جمهوری و هیأت دولت به فارس بخش قابل توجهی از جامعه خواستار تعیین‌تکلیف نحوه اجرای مصوبه قانونی اتصال فارس به خلیج فارس شدند.

به گزارش پایگاه خبری‌تحلیلی عصر کار با نگاهی به آینده توسعه‌ای استان فارس به عنوان محور پیشرفت جنوب ایران که در بسیاری از عرصه‌ها می‌تواند در مسیر هدفمندی قرار داشته باشد بایستی به این موضوع یک نگاه تحولی حاکمیت باشد.

در سالیان گذشته بر اساس تدابیر حاکمیتی موضوع ملی اتصال فارس به خلیج فارس مطرح شد و محقق شدن این مهم را یکی از راهکارهای هدفمند بهره‌گیری ظرفیت دریایی ایران به ویژه در حوزه اقتصاد معرفی شد که در نهایت به یک مصوبه ملی حتی تا تایید شورایعالی امنیت هم تبدیل و تایید شد اما تاکنون این فرآیند هنوز اجرایی نشده است.

به گزارش عصر کار این مصوبه که بر اساس تقسیمات سیاسی صورت گرفته در منطقه جغرافیایی جنوب کشور باعث گسترش مساحت فارس با اضافه شدن بخشی از محدوده‌های مرزی استان‌های همجوار جهت هم‌مرز شدن با دریا شامل می‌شد، فرآیند اجرایی آن به دلیل تنش‌های اجتماعی ایجاد شده متوقف شد و تا به اکنون مذاکرات و مطالبات ملی شهروندان در این رابطه از دولتمردان و مقامات عالی نیز ادامه دارد.

هرچند با آغاز به کار دولت سیزدهم و در مراسم تودیع و معارفه استانداران سابق و جدید فارس، بخشی از مطالبات اصلی که توسط رئیس جامعه روحانیت مبارز شیراز همین موضوع اعلام شد اما رئیس‌جمهور محترم همچنان در اجرای این مصوبه ملی اقدامی نکرده است که امید است در سفر دوم آیت‌الله رئیسی و هیأت همراه نسبت به تعیین‌تکلیف این تصمیم ملی پاسخی مثبت داده شود.

با بررسی‌های انجام شده رسانه خبری‌تحلیلی عصر کار مشخص شده در این دوره از سفر که تا چند روز دیگر اتفاق خواهد افتاد خوشبختانه اجماع استانی از طیف‌های مختلف به ویژه جامعه روحانیت، سیاسیون، کنش‌گران اجتماعی و فعالان رسانه‌ای و همچنین دولت و مجلس و دیگر افراد و مجموعه‌های تأثیرگذار نیز شکل گرفته تا این مطالبه به حق و قانونی به خود رنگ واقعیت بگیرد تا با انتفاع فارس از اقتصاد دریا بتوان به پیشبرد اهداف توسعه‌ای بلندمدت کشور در عرصه‌های اقتصادی امیدوارتر بود.

حالا باید دید آیا دولت سیزدهم توانایی لازم را در مدیریت توسعه جنوب کشور با گرفتن یک تصمیم ملی دارد یا همچنان باید با اعتراضات ناآگاهانه همچنان شاهد فرصت‌سوزی از بهره‌گیری انفال الهی و همچنین سرمایه‌ها و ظرفیت‌های ملی بود …

/پایان متن/