افتتاح اتوبان اصفهان شیراز خبر خوشی است که بسیاری از مسافران و اهالی شیراز و اصفهان انتظار آن را می کشند اما آیا مزیت‌های این پروژه در برابر برخی دیگر از پروژه‌ها مثل راه‌آهن اصفهان الیگودرز ازنا بزرگنمایی شده است؟

به گزارش پایگاه خبری‌تحلیلی عصر کار این خبر در حالی در روزهای اخیر منتشر شد که بر اساس برنامه‌ریزی‌های دولت و وزارت راه و شهرسازی بایستی بخش قابل توجهی از ابرپروژه ملی آزادراه شیرازاصفهان در هفته پایانی شهریورماه به مرحله افتتاح و بهره‌برداری برسد اما متأسفانه وعده‌ها به دلیل نواقص موجود در این عملیات عمرانی، عدم تکمیل پروژه‌های عمرانی مرتبط با این محور جاده‌ای و همچنین تاخیر در سفر دوم ریاست‌جمهوری و هیأت دولت به فارس تاکنون در انتظار روبان‌چینی مسئولان قرار دارد؛ در واقع اظهارات دیگر هموطنان ما در شهرهای اصفهان و دیگر مناطق مختلف کشور در حالی مطرح می‌شود که تکمیل و بهره‌برداری از ابرپروژه آزادراه شیرازاصفهان پس از ۱۴ سال از شروع عملیات اجرایی در آستانه بهره‌برداری از ۶قطعه آن به طور کامل و قطعه ۷ آن به طور محدود و قطعه ۸ آن به صورت کلنگ‌زنی مورد استفاده عموم و توجه مسئولان عالی‌رتبه دولت قرار خواهد گرفت.

در خبر منتشر شده اخیر توسط رسانه تخصصی راه و شهرسازی تین نیوز آمده است:

به گزارش تین نیوز، برخی کارشناسان حمل و نقل با انتقاد از بزرگنمایی احداث آزادراه اصفهان به شیراز اولویت دادن و دمیدن در شیپور این اتوبان را چندان منطقی نمی دانند. برخی دیگر از اهالی حمل و نقل نیز معتقدند در حالی که پروژه های استراتژیک باید در کشور اولویت داشته باشد، این پروژه اهمیت استراتژیکی نداشته و هزینه های آن نسبت به فواید آن قابل توجه نیست.
از دیدگاه این افراد، حتی اگر این گزاره هم صحیح نباشد اولویت دادن به احداث اتوبان اصفهان‌شیراز نسبت به پروژه های دیگر همچون اتصال خط آهن غرب اصفهان به استان لرستان که کریدور ریلی غرب به شرق را تکمیل می کند، غیرقابل توجیه است.
در مورد راه آهن اصفهان الیگودرز ازنا باید به این نکته اشاره کرد که این خط آهن، به طول بیش از ۲۳۰ کیلومتر و برآورد اولیه هزار و ۴۶۸ میلیارد تومان اعتبار، خرم آباد مرکز استان لرستان را به شبکه ریلی کشور متصل می کند.

هیاهو برای اتوبان اصفهان و سکوت مطلق برای پروژه ریلی پر اهمیت!

این خط آهن سال ۱۳۹۰ با حضور معاون رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی وقت کلنگ زنی شده اما خط آهن مذکور پیشرفت چندانی نداشته و عملیات زیرسازی آن نیز پیشرفت زیر ۵۰ درصد داشته است.

بر اساس گفته های کارشناسان، مسیر این خط آهن کمترین ناهمواری را دارد و استان‌های لرستان، اصفهان، فارس و خوزستان را به هم متصل خواهد کرد. با احداث این مسیر ریلی چند میلیون تن بار در طول سال در این مسیر جابجا خواهد شد و صرفه جویی قابل توجهی در مصرف انرژی به عمل خواهد آمد.
حال باید از مسئولان دولت خصوصا وزارت راه و شهرسازی و همچنین مسئولان سازمان برنامه و بودجه پرسید چرا با وجود تاکید برنامه های کلان توسعه کشور بر توجه به رشد و توسعه بخش ریلی و تصریح مقام رهبری به این امر، همچنان پروژه های جاده ای مثل اتوبان اصفهان شیراز با تبلیغ و هیاهوی فراوان مورد توجه قرار می گیرد و به پروژه های ریلی بی توجهی می شود؟

همچنین در گزارش خبری دیگر از همین رسانه آمده است:

اتوبان اصفهان شیراز در آستانه قیچی کردن روبان و جشن افتتاح است. اما باید از مسئولان وزارت راه و شهرسازی پرسید چرا هیچ توجهی به تکمیل خط آهن مهم و پرتقاضای غرب اصفهان نمی شود.
به گزارش تین نیوز، آزادراه اصفهان به شیراز تحت عنوان طولانی ترین اتوبان کشور در حالی طی روزهای پیش رو افتتاح می شود که خط راه آهن غرب اصفهان که این شهر را به استان لرستان و شهرهای الیگودرز و ازنا متصل می کند، مورد بی اعتنایی قرار دارد.
مسیر ریلی مورد نظر ۳۰۰ کیلومتر طول دارد و اگر به سرانجام برسد از روی این ریل، شهرهای خرمشهر، اهواز، کردستان، همدان، لرستان از طریق اصفهان به شیراز، هرمزگان، یزد، کرمان و سیستان و بلوچستان متصل خواهند شد. مزیت های این مسیر ریلی بسیار قابل توجه است اما توجه ها و اولویت ها از دیدگاه مدیران اجرایی کشور باید به پروژه های دیگری مثل اتوبان اصفهان شیراز داده شود.
برخی مخاطبان ما با تماس های مکرر خواستار توجه مسئولان به راه آهن غرب اصفهان شده اند. به باور آنها پروژه محبوبیت اتوبان اصفهان‌شیراز آنچنان نزد مسئولان وزارت راه و شهرسازی بالا بوده که موجب به حاشیه رفتن و نادیده گرفته شدن پروژه ریلی اصفهان الیگودرز ازنا شده است.
بر اساس آمارهای منتشر شده از آزادراه اصفهان شیراز تاکنون برای این اتوبان بالغ بر ۱۲۰ هزار میلیارد ریال – ۱۲ هزار همت – هزینه شده است. این امر نشان می دهد اگر اراده مسئولان برای احداث یک پروژه عمرانی جدی باشد، حتی در شرایط محدودیت کنونی منابع، می توان درباره به سرانجام رساندن ابرپروژه ها امیدوار بود.
مدل سرمایه گذاری و تامین مالی اتوبان اصفهان شیراز به صورت ۵۰ درصد بخش خصوصی و ۵۰ درصد بخش دولتی بوده است. شاید لازم است مدل سرمایه گذاری بهتری برای راه آهن غرب اصفهان تعریف شود تا این پروژه که ۱۲ سال از کلنگ زنی آن گذشته و پیشرفت آن بسیار ناچیز بوده، روی روبان و قیچی افتتاح را ببیند!

به گزارش پایگاه خبری‌تحلیلی عصر کار این گزارش‌ها در حالی مطرح می‌شود که استان پهناور فارس به عنوان یک استان پیشرو و محور در توسعه جنوب کشور بر اساس برنامه‌های توسعه‌ای خود با همکاری سایر استان‌های مجاور و دارای مرز مشترک در حال تلاش برای تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های عمرانی نیمه‌کاره در حوزه خطوط جاده‌ای و ریلی است و تامین اعتبار لازم جهت پیشرفت فیزیکی و هزینه‌ای این پروژه‌ها بر اساس مدل مالی تعریف شده قبلی و بکارگیری اعتبارات موردی از محل منابع ملی و استانی جهت تسریع در فرآیند توسعه هدفمند کشور است و یک نگاه ملی در این فرآیندها وجود دارد که بایستی این رویکرد کلان در تمامی عرصه‌ها و حیطه‌های تخصصی تعمیم پیدا کند‌‌.

هرچند نقدهای فراوانی نسبت به افتتاح زودهنگام بخشی از آزادراه شیرازاصفهان وجود دارد و انتظار داشتیم تا طعم شیرین بهره‌برداری از این پروژه تا به سرانجام رساندن حداقل‌های لازم در برخی از موارد عمرانی و فنی پروژه به ویژه در حوزه ایمنی و اتصال به دیگر محورهای جاده‌ای رعایت بشود اما این موضوع که تاکنون به دلیل نبود دیدگاه استانی برخی از نمایندگان مجلس فعلی و قبلی و همچنین دولتمردان کنونی و سابق نباید مورد انتقاد بی‌اساس و غیرمنطقی استان‌های همسایه به دلیل تعریف نامناسب پروژه‌های ملی آن‌ها در زمینه تأمین مالی نیز قرار داشته باشیم!
/پایان متن/