غلامحسن اسکندری در آیین رونمایی از کتاب ماه طلعت که در مدح و وصف عالم بزرگ اسلام و مسلمین آیت‌الله حسینی‌الهاشمی به رشته تحریر و چاپ رسیده است نسبت به اهمیت حفظ و اراتقاء هویت اسلامی شهر شیراز تاکید کرد.

سيد محی‌الدین حسینی‌ارسنجانی/ خبرنگار سرویس فرهنگی عصر کار؛ دکتر غلامحسن اسکندری نویسنده کتاب “ماه طلعت”در  مراسم رو نمایی از کتاب خود با که به بررسی اندیشه های سیاسی مرجع فقید آیت الله العظمی حاج سید نور الدین حسینی الهاشمی (رض) موسس حزب برادران و سامان ده هیاتهای مذهبی شیراز میپردازد، ابراز داشت:بنده این کار را متعلق به خودم نمی‌دانم.به ثمر رسیدن این کار عنایت الهی بود و اگر تایید خانواده این عالم گرانقدر و همراهی فرزندشان نبود امکان انتشار آن را پیدا نمی‌کردم.

اسکندری گفت:جرقه اولیه تحقیق و پژوهش این کار در سال ۱۳۷۷ خورد که در خطبه‌های نمازجمعه از این عالم شنیدم و در دنیای نوجوانی حیران  بودم که چرا کسی چنین شخصیتی را به ما معرفی نمی‌کند؟ این سوالات ما را به خرید کتاب‌های تاریخی کشاند.

نویسنده کتاب”ماه طلعت” افزود: سال۸۴ که برای ادامه تحصیل به دانشگاه تهران رفته بودم کتاب‌های تاریخ معاصر زیادی را خریدم تا درباره سید نورالدین چیزی و مطلبی پیدا کنم.در بعضی کتابها یک یا چند پاراگراف یا یک صفحه می یافتم تا اینکه در کتاب خاطرات لطف الله میثمی خواندم که مسئله مالکیت را وی حل کردند.بعد هم کتاب آقای وثوقی حزب برادران را خواندم.در سال۸۸ که حضرت آقا دستور بصیرتی دادند کار اصلی در موسسه اندیشه و بصیرت انجام شد که از تلاش همه آنها کمال تشکر را دارم.

عضو فعلی شورای شهر شیراز بیان داشت: در طی مسیر تحقیقات اتفاقات خوبی افتاد و از خیلی از اعضای حزب برادران قبل از فوت آنها توانستیم فیلم بگیریم و عکس و سند و خلاصه کتاب جمع کنیم و بنا داریم در قالب‌های مختلف ازاین منابع خروجی بگیریم.

وی خاطر نشان کرد: ماه طلعت یک رمان عاشقانه در بستر  تاریخی است، درباره شخصیتی که حدود ۷۰ سال بعد از مرگشان زندگی ایشان همچنان ناگفته مانده است. فرزند ایشان کتاب را در پنج مجلد صد صفحه ای خواندند و حاشیه نویسی کردند. اینها را بعنوان سند تاریخی نگه داشتم و به همسرم سپردم هنگام مرگ بعنوان سند افتخار با ما دفن کنند.

اسکندری درخصوص ویژگی خاص”ماه طلعت”اذعان داشت:این کتاب علاوه بر نگاه به زندگی این چهره نامدار دین و شخصیت بزرگ، راوی بخشی از تاریخ شیراز و لهجه شیراز و معرفی اماکن خاص شیراز است و قابلیت بازنمایی بخشی از هویت شیراز را دارد.

وی تصریح کرد: این کتاب براساس داستانی واقعی است اما داستان را شایسته آن نمی‌دانم.  راستینه نویسی و راستان به جای داستان بهتر می‌تواند قالب کار را نمایندگی کند،چون اکثر اسامی و اتفاقات ذکر شده در این کتاب واقعی هستند.

لازم به یاد آوریست نایب الامام آیت الله العظمی سید نور الدین حسینی الهاشمی متولد ۱۲۷۴ و متوفای ۱۳۳۵ در شیراز فرزند خلف آقا سید ابوطالب حسینی شیرازی (صاحب کتاب معتبر اسرار العقاید) از جمله علمای صاحب نام ایران در اواخر قاجار و اوایل دوره پهلوی اول و عالمی استعمار ستیز بود که در شیراز منشاء خیرات و برکات فراوان و صاحب تالیفات متعددی است.مقبره این عالم و عارف نامی که پدر عیال مرحوم آیت اله حاج شیخ محی الدین حائری شیرازی محسوب میگردید در محل مسجد و آرامگاه نور در جوار مدرسه علمیه خان شیراز و در نزدیکی حرمین مطهر احمدی و محمدی علیهم السلام است.

در این مراسم روح اله نجابت نماینده  شیراز و زرقان،تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر شیراز،ذوالانوار نماینده پیشین و تولیت حرم علی بن حمزه (ع)،جمعی از نویسندگان و پژوهشگران،تعدادی از اعضای هیآتهای مذهبی شیراز و دو سه نفر از بازماندگان مکتب علمی و شاگردان قدیمی آیت الله العظمی سید نور الدین حسینی الهاشمی (رض) نیز حضور داشتند.

کتاب “ماه طلعت” در تابستان ۱۴۰۲ با تیراژهزار نسخه در قطع رقعی و در ۴۸۴ صفحه به بهای هر نسخه ۱۵۰/۰۰۰ تومان به نویسندگی دکتر غلامحسن اسکندری با ویراستاری سیده فاطمه حبیبی، صفحه آرایی محمد قاسمی و طراحی روی جلد محسن گل آرایش با رعایت اصول فنی چاپ و نشر (فیپا، شابک، رده بندی دیویی، کنگره و…)توسط انتشارات “نقشین مهر” شیراز و با حمایت مالی حوزه هنری فارس(دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری)منتشر و در اختیار دوستداران فرهنگ و تاریخ معاصر شیراز قرار گرفته است.

/پایان متن/