در شرایطی که مقام معظم رهبری وحدت و امنیت در جامعه را یکی از موضوعات مهم برشمردند و سرمایه اجتماعی ملت و حاکمیت یکی از دستاوردهای بزرگ کشور محسوب می‌شود؛ عملکرد کمیته نامگذاری شورای اسلامی شهر شیراز در رابطه با تغییر نام معابر شهری حاشیه‌ساز شد که در این زمینه برخی از شهروندان و فعالان حوزه رسانه‌ نسبت به رویه موجود نقدی جدی را وارد داشتند.

به گزارش پایگاه خبری‌تحلیلی عصر کار در این ایام که هر روز در جنگ ترکیبی شاهد تلاش غرب، کشورهای متخاصم و مخالفان نظام مقدس جمهوری اسلامی در برابر ملت و حاکمیت ایران هستیم و تلاش می‌شود که بهانه‌های مختلف نسبت به کاهش سرمایه‌های اجتماعی این نظام بهره‌برداری سیاسی‌ داشته باشند اما با بروز برخی از حساسیت‌ها که می‌تواند در یک فضای محرمانه و یا تصمیم بر اساس عقل و خرد در مدیریت امور باشد متأسفانه شاهد ایجاد و دامن زدن به حاشیه‌های شهری با موضوعات گوناگون هستیم.

همانطور که مقام معظم رهبری در سخنان اخیر ایشان به موضوع وحدت و امنیت تاکید جدی شد و با توجه به اینکه در شرایط کنونی که مشکلات اقتصادی و معیشتی در تمامی ابعاد و جوانب زندگی شهروندان ایران تحت‌الشعاع قرار است باید بپذیریم که در مدیریت‌ها بایستی بر اساس اولویت‌ها و مطالبات واقعی جامعه حرکت کنیم تا زمینه‌ساز رشد و تحول در عرصه‌های مختلف بشود.

در روزهای اخیر پس از تغییر نام بخشی از مسیر بلوار آزادی به نام مقدس و ارزشی قدس که یکی از اهداف عالی ملت و حاکمیت است؛ آن‌طور که رئیس پیشین و عضو کمیته نامگذاری شورای اسلامی شیراز گفته‌اند این اقدام یک تصمیم قبلی بوده که به دلیل همزمانی با روز جهانی مساجد در شیراز کلید خورد که واکنش‌های متعددی هم در بر داشت اما بر اساس نقد یکی از فعالان رسانه صحبت مجدد از تغییر نام میدان دانشجو به شهید دانشجو علم‌الهدی در فضای مجازی شنیده می‌شود.

پیگیری عصر کار در پیشین مبنی بر بروز چنین مسائلی این است که وظیفه اصلی کمیته نامگذاری از عنوان آن مشخص بوده و در برخی از موارد می‌تواند تغییر نام معابر و اماکن با لحاظ نمودن مصلحت جامعه باشد اما متأسفانه ما تغییر نام یکی از اصلی‌ترین شعارهای انقلاب که آزادی نام داشت را شاهد بودیم که می‌توانست با تدابیر بهتری این موضوع مدیریت شود؛ صرف نظر از دیگر اشکالات و نقدهای مطروحه در زمینه مدیریت شهری اما امروز باید وحدت و امیدآفرینی با مشارکت اجتماعی در مسیر پیشرفت و تحول شهرها و روستاها بکارگیری بشود که در این زمینه انتظار بیشتری از تمامی اعضای شورای اسلامی شهر شیراز است.

در همین راستا ابراهیم عباسی، روزنامه‌نگار و فعال اجتماعی در یک متن انتقادی به شورای اسلامی شهر شیراز نوشت:

“آقای استاندار، نماینده محترم ولی‌فقیه و امام جمعه شیراز، بنیاد شهید، بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس، خانواده شهداء و دلسوزان شهر، دستگاه‌های نظارتی و امنیتی

لطفا برای حفظ حرمت شهدا جلوی ضعف مدیریت و اقدامات افراطی شورای شهر را بگیرید.

رصد فعالیت‌های شورای شهر در حوزه تغییر نام معابر، برخلاف ادعای احترام به شهیدان، نشان می‌دهد که مایه بی‌حرمتی به نام و جایگاه والای شهیدان گرانقدر دفاع مقدس شده است.
سالهاست نام شهداء بر معابر و کوی و برزن گذاشته شده و مایه مباهات و فخر ایران اسلامی و یاد نام شهدای عزیز است. اما به یاد داشته باشیم در کنار نام شهداء، نام مفاخر، یادگاران و مفاهیم ارزشمندی وجود دارند که در ایامی بر میادین و معابر گذاشته شده و حتی در افکار و فرهنگ گفتاری جا افتاده است. به یکباره تابلو عوض کردن و هزاران بار نام شهید بردن وقتی به افراط می‌رسد ، آنگاه است که بخشی از جامعه بخصوص در فضای فعلی نه تنها واکنش مثبت نخواهند داشت که واکنش‌های منفی و هزینه‌دار برای نظام مقدس جمهوری اسلامی و شهدا به بار آورده است.
بارها در فضای مجازی به اشکال مختلف تذکر داده شد و هشدار دادیم اما گویا گوش شنوایی نیست. حتی در این فضا، واکنش برخی افراد مغرض و فحاشی به ارزشهای والای نظام مقدس جمهوری اسلامی به دلیل بی تدبیری، مایه شرم و تاسف است.
بی‌تدبیری شورای شهر به جایی رسیده که هر چند روز یکبار، حواشی دست از این شهر بر نداشته و شاهد حاشیه بعدی هستیم.
همین چند روز پیش بود که تغییر نام آزادی به قدس حاشیه آفرید و امروز تغییر نام میدان دانشجو به دانشجوی شهید علم الهدی.

اینگونه عملکردها در کنار حاشیه ساختن از دیواری در محله برآفتاب (شهرک امام موسی کاظم (ع) ) و انعکاس در فضای مجازی، نه تنها باعث افزایش احترام به جایگاه آسمانی شهداء نشده، بلکه موجب نارضایتی و اعتراض مردم شده است.

از سویی به محض زبان گشودن منتقدین، تعدادی را در فضای مجازی تحریک نموده و برچسب ضد انقلاب و ضد ولایت و ضد شهداء می‌زنند و حتی تلاش می‌کنند با ارعاب و تهدید عمل نمایند.
روی سخن با بزرگان شهر و عقلای قوم، اینکه افراط و تفریط بلای خانمان‌سوزی برای مدیریت شهری و فرهنگی است. اعتدال و میانه‌روی در همه اقدامات ضرورت دارد.
در شهر همانگونه که باید نام شهداء یاد شود نام و یاد بزرگان و مفاخر و مفاهیم ارزشمند نیز متبلور باشد.
پس لطفا قبل از وقوع تدبیر کنید ….
به سهم خود از شهدای گرانقدر و خانواده‌های دلسوخته و معزز این عزیزان که این روزها شاهد واکنش‌های ناصحیح و فحاشی از سوی معدود افراد بی‌ادب هستند، عذرخواهی نموده و یقین دارم در طول سال‌های انقلاب تاکنون شاهد چنین واکنش‌هایی ناشی از بی‌تدبیری شورای شهر شیراز نبوده‌ایم.

راهکار و تدبیر پیشنهادی:
لغو کلیه مصوبات تغییر نام‌های اخیر و تغییر مسئولین کمیته نامگذاری در شورای شهر.
ارشاد و توجیه اعضای کمیته نامگذاری برای توجه به حساسیت‌های مردمی.
در این زمینه حاضر هستم ساعاتی را برای توجیه و آموزش این افراد همکاری نمایم.
ضمنا افرادی که از حجم واکنش‌های منفی و توهین‌ها مطلع نیستند، می‌توانند به صفحات مجازی مراجعه و موج واکنش شرم‌آور، بی‌ملاحظه و غیر قابل پذیرش ناشی از بی‌تدبیری شورای شهر را شاهد باشند.”

به گزارش عصر کار هر چند این اقدام مورد نقد برخی از شهروندان قرار دارد اما انتظار این رسانه این است شورای محترم با محوریت وحدت بین اعضاء و بکارگیری خرد جمعی در تداوم اقدامات شایسته این دوره از نمایندگی مردم در پارلمان شهری نسبت به نقدهای موجود ترتیب اثر جدی داشته باشند‌.
/پایان متن/