مدیرکل فرهنگی معاونت گردشگری استانداری فارس نسبت به اشتراکات فرهنگی ایران و هند تاکید کرد و این مقوله را فرصتی مناسب برای توسعه گردشگری کشور معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی پایگاه خبری‌تحلیلی عصر کار، سیدمجتبی علوی‌اردکانی، مدیرکل فرهنگی معاونت گردشگری و امور زیارتی استانداری فارس به همراه روانشاد معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و تعدادی از اعضای کانون جهانگردی و اتومبیلرانی فارس و جمع دیگری از گردشگران و مترجمان شیرازی با یک گروه از گردشگران هندی در هتل سنتی”درباری” شیراز واقع در “محله تاریخی سنگ سیاه” دیدار و گفتگو نمودند.

وی با خیر مقدم به رییس و اعضای تور گردشگری “رالی لال پری” که با شعار صلح جهانی، سفر خود را از هندوستان آغاز و پس از بازدید از استان فارس و اماکنی از شهر شیراز، به اصفهان و تهران رفته و ایران را به مقصد کشور‌های اروپایی ترک خواهند کرد، اظهار داشت: روابط ایران و هند به چند صد سال قبل میرسد و تجار ایرانی و هندی روابط خوبی را به ویژه در دوره قاجاریه و اوایل پهلوی داشته‌اند و هنوز آثار وجود گاراژ یا کمپانی هند در شیراز که به کنسولگری هندوستان در ایران و شیراز مشهور است موجود می‌باشد.

علوی گفت: زبان فارسی در بخش‌های عمده‌ای از هندوستان رواج پیدا کرده و شاعران زیادی از جمله سعدی شیرازی از هند دیدار و امروزه گردشگران ایران و هند با هم مراودات و ارتباطات خوبی دارند.

دشمن به دنبال ایران هراسی و ممانعت از سفر گردشگران جهانی به ایران است

این مقام مسئول در استانداری فارس افزود: فارس و خصوصا شهر شیراز پذیرای همه گردشگران و به ویژه گردشگران هندی است. هندوها تاریخ کهن و سوابق مبارزاتی علیه استعمار دارند و وجه مشترک ایران و هند همین استعمارستیزی دو ملت متمدن ایران و هند و برخی مشترکات فرهنگی است و لذا در بحث گردشگری مذهبی می‌توان تفاهم‌نامه‌هایی را با هندوستان داشت.

این مقام مسئول در بخش گردشگری استانداری فارس همچنین بیان داشت: تبلیغات سوء غربی‌ها که به ایران‌هراسی می‌پردازند تا گردشگران خارجی به ایران نیایند و اقدامات رسانه‌ای مسموم دشمنان دو ملت بزرگ ایران و هند در مورد گردشگری و ایجاد روابط صمیمانه دولت و مردم ما با دولت و مردم هندوستان تاثیری نخواهد گذاشت و ان‌شاالله این روابط با اتخاذ تصمیمات واحد و جامع از سوی دولتمردان دو کشور توسعه خواهد یافت.

علوی اردکانی خاطرنشان کرد: تور خودرویی جهانگردان هندی با میزبانی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی فارس پس از عبور از بندرعباس، لار، شیراز و آباده، به اصفهان رسیده و از روز ۱۲ شهریور وارد ایران شده و از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، فرهنگی و گردشگری مسیر خود بازدید کرده‌اند و همینک در اصفهان هستند.

رییس ستاد اربعین حسینی در فارس همچنین از آشنایی تور گردشگری” رالی لال پری “هند با آیین سنتی اربعین خبر داده و تصریح کرد: این‌ گروه با یک دستگاه خودرو کلاسیک ام جی ساخت ۱۹۵۰ و یک دستگاه کمپرون سفر میکنند و در ‌بدو ورود به هر یک از شهرهای کشورمان از سوی مسئولین استانی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و معاونت گردشگری مورد استقبال قرار می‌گیرند.گروه لال پری تاکنون از بندرعباس، لار، شیراز و آباده عبور کرده‌اند و هم اکنون در اصفهان به سر میبرند و کاشان، تهران، زنجان و تبریز از جمله شهرهایی هستند که شرکت‌کنندگان در رویداد گردشگری هند، انگلستان، در ادامه حضور خود در ایران، از آن‌ها عبور و از جاذبه های طبیعی، تاریخی، گردشگری و فرهنگی آن‌ها بازدید خواهند کرد.

عبور از ۱۶ کشور و پیمایش مسافت دوازده هزار‏ كيلومتری

مدیرکل فرهنگی معاونت گردشگری استانداری فارس با قدردانی از ارگان‌ها و مراکز هماهنگ‌کننده کشوری و استانی جهت تسهیل سفر این گروه گردشگری هندی، تاکید کرد: بی‌گمان گردشگران سفیران فرهنگی کشورهایشان هستند و باید در راستای ارائه خدمات بهتر و بیشتر به گردشگران خارجی طوری برنامه‌ریزی کنیم که ایران الگوی گردشگری در بین کشورهای منطقه خاورمیانه گردد.

وی همچنین در ادامه گفت: برنامه‌های متنوعی به منظور استقبال، همراهی و بدرقه در مدت حضور گروه ياد شده در استان‌های مسیر از سوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی کشور و فارس تدارک دیده شده و گروه جهانگردان هندی با عبور از ۱۶ کشور و پس از پیمایش مسافت دوازده هزار‏ كيلومتری، در لندن پایتخت کشور انگلستان به این سفر پایان خواهند داد.

علوی با اشاره به همراهی این گروه گردشگری از سوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی فارس، اظهار داشت: کانون جهانگردی فارس بر اساس وظایف و مأموریتهای ملی و بین‌المللی خود و با هدف تقویت همکاری با فدراسیون انجمنهای اتومبیلرانی هند (FIAA)، با انجام اقدامات و هماهنگی‌های لازم، تردد و عبور و مرور آنان در ایران را تسریع و تسهیل خواهد کرد.

/پایان متن/

گزارش از: سیدمحی‌الدین حسینی‌ارسنجانی

  • نویسنده : سیدمحی‌الدین حسینی‌ارسنجانی