مدیرکل راه و شهرسازی فارس گفت: بسته‌های تشویقی که مهر سال گذشته توسط شورای عالی شهرسازی و معماری کشور تصویب شد، فرصتی مناسب برای نوسازی این بافت فراهم کرده است.

محمودرضا طالبان با بیان اینکه یکی از اهداف راهبردی دولت مردمی سیزدهم، اهتمام و توجه ویژه به بافت‌های ناکارآمد و فرسوده شهری است، به خبرنگاران گفت: باید با استفاده از تمام ظرفیت‌های پیش‌بینی شده در این زمینه اقداماتی در خور شان استان فارس و کلانشهر شیراز انجام شود.

طالبان گفت: بسته‌های مصوب شامل اعطای حداکثر ۲ طبقه تشویقی نسبت به تراکم مجاز طرح مصوب، کاهش ضریب تامین پارکینگ مورد نیاز به ۷۵ درصد برای هر واحد، احتساب نکردن سطح بالکن و تراس در محاسبه تراکم ساختمانی، امکان تخصیص ۲۰ درصد فضای باز به منظور بخشی از پارکینگ‌های مورد نیاز و امکان صدور پروانه ساختمانی در پلاک‌های با مساحت کمتر از ۷۰ متر که امکان تجمیع ندارند، است.

وی افزود: از دیگر بسته‌های تشویقی مصوب شورای‌ عالی شهرسازی و معماری می‌توان به امکان احداث حداکثر یک در اضافه برای تامین حداکثری پارکینگ، تسریع در بررسی درخواست‌های متقاضیان در بررسی پروانه‌های ساختمانی و پیگیری تامین پارکینگ‌های محله‌ای، پیشنهادی برای جبران کسری پارکینگ واحدهای مسکونی پس از تصویب در کمیسیون ماده پنج و … اشاره کرد.

طالبان در تشریح بسته‌های تشویقی براساس مصوبه استانی نیز گفت: این بسته‌ها نیز شامل امکان تخفیف ۵۰ درصدی خدمات مهندسی، تقسیط حق بیمه ساختمانی سهم کارفرمایی در بافت های ناکارآمد و فرسوده شهری، تخفیف ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی عوارض ساختمانی، امکان تخفیف و تقسیط انشعابات توسط دستگاه‌های خدمات رسان است.

او تصویب بسته‌های تشویقی را با هدف تسریع در نوسازی و بازسازی بافت‌های ناکارآمد و فرسوده شهری دانست و گفت: اگر تسهیلات مد نظر در این بسته‌ها، به سرانجام برسد، شاهد تحولاتی شگرف و قابل توجه در زمینه نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری خواهیم بود.

طالبان افزود: ستاد استانی بارآفرینی شهری با مدیریت استاندار و اداره کل راه و شهرسازی در این راستا سیاستگذاری خواهند کرد اما کار اصلی و اجرایی می‌بایست در سطح شهرستان‌ها برنامه ریزی و انجام شود.

وی اظهار کرد: انتظار داریم که فرمانداران به عنوان روسای ستاد بازآفرینی شهری پایدار و شهرداران در شهرهای استان به ویژه شهرهای هدف، اهتمام ویژه به تشکیل جلسات منظم ستاد بازآفرینی شهرستان‌ها داشته باشند و شرایط را برای استفاده از ظرفیت بسته‌های تشویقی را در مسیر افزایش نوسازی در بافت‌های فرسوده فراهم کنند.

مدیر کل راه و شهرسازی فارس ادامه داد: همچنین از مدیران محلی شهرستان‌ها نیز انتظار داریم که برای بافت فرسوده وقت بگذارند و اهتمام ویژه‌ای نسبت به این بافت داشته باشند تا شاهد تغییراتی شگرف در این حوزه باشیم.

/پایان متن/