یک فعال میراث فرهنگی از فعالیت معدن و دیوارکشی در نزدیکی پاسارگاد، درحالی‌که حریم این میراث جهانی نقض شده است، ابراز نگرانی کرد.

به گزارش پایگاه خبری‌تحلیلی عصر کار، سیاوش آریا، فعال میراث فرهنگی و کنشگر اجتماعی در رابطه با نحوه دیوارکشی و توسعه گورستان روستای «مادرسلیمان» اشاره کرد و آن را در نقضِ ضابطۀ عرصه پاسارگاد دانست و گفت: دیوارکشی در گورستان روستای «مادرسلیمان» چسبیده به عَرصه و فنس‌کشی گِرداگرد مجموعۀ تاریخی پاسارگاد صورت گرفته است. این در حالی است که بر پایۀ قانون میراث فرهنگی، هرگونه توسعه و ساخت و ساز و پِی‌کَنی و غیره در حریم بناها و آثار ملی و جهانی ممنوع بوده و تخلف به شمار می‌آید.

این پژوهشگر میراث فرهنگی یادآور شد: بر پایۀ مادۀ ۵۶۰ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات)، هرکس بدون اجازه از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور، یا با تخلف از ضابطۀ مصوب و اعلام شده از سوی این وزارتخانه، در حریم آثار تاریخی فرهنگی نام برده در این ماده، عملیاتی انجام دهد که سبب تزلزل بنیاد بناها شود، یا در نتیجۀ آن عملیات، به بناها و آثار نام برده خرابی یا لطمه وارد شود، افزون بر رفع آثار تخلف و پرداخت خسارت وارده، به حبس از یک تا سه سال محکوم خواهد شد.

به گزارش عصر کار عصر امروز با انتشار تصاویری از ساخت‌‌وسازهای پیرامونی آرامگاه کوروش حجم وسیعی از مطالبات عمومی مبنی بر نحوه حفاظت از حرائم این مجموعه آثار جهانی شکل گرفته که تاکنون توضیحی از سوی متولیان در راستای تنویر افکار عمومی رسانه‌ای نشده است.

این خبرها در حالی مطرح است که در سایه بی‌تدبیری متولیان امر اگر چنین مجموعه‌ای در هر یک از کشورهای جهان قرار داشت تاکنون از منظرهای مختلف فرهنگی و اقتصادی در عرصه صنعت گردشگری به میزان قابل توجهی درآمدزایی وجود داشت که این مهم باید در ادامه از سوی فعالان گردشگری از مدیران وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و اداره‌کل فارس مطالبه شود.

به گزارش عصر در میراث جهانی پاسارگاد این امکان وجود دارد که با تمرکز بر جامعه هدف علاقه‌مند به حوزه تمدنی و تاریخ نسبت به بهره‌برداری فرهنگی از این آثار جهانی طبق یک برنامه‌ریزی منسجم و مبتنی بر منافع ملی اقدام شود.

/پایان متن/