معاون وزیر راه و شهرسازی در اولین روز از هفته دولت گفت: سال 1402 ضمن افتتاح بیش از هزار کیلومتر انواع راه، رکورد دار افتتاح طولانی ترین آزادراه کشور و اتصال بیشترین تعداد مرکز استان به شبکه ریلی است.

خیراله خادمی،  مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نسبت به برنامه وزارت راه و شهرسازی در توسعه شبکه آزادراهی کشور تا پایان سالجاری را تکمیل ۲۷۱ کیلومتر اعلام کرد و گفت: افتتاح آزادراه اصفهان-شیراز به طول ۲۱۰ کیلومتر با هدف تحول حمل و نقل جاده ای در جنوب کشور به ارزش روز ۲۰ هزار میلیارد تومان رکورد افتتاح طولانی ترین آزادراه کشور را از آن خود می کند. همچنین آزادراه منجیل-رودبار به طول ۸ کیلومتر، آزادراه مراغه-هشترود به طول ۲۹ کیلومتر و آزادراه تبریز-صوفیان به طول ۲۴ کیلومتر طرح های آزادراهی قابل افتتاح تا پایان سالجاری است.

وی با اشاره به ۲ هزار و ۷۶۱ کیلومتر آزادراه در حال بهره برداری در کشور ادامه داد: درحال حاضر یک هزار و ۳۸ کیلومتر مسیر جدید در حال احداث و یک هزار ۸۸۲ کیلومتر نیز در دست مطالعه قرار دارد.

به گزارش عصر کار این موضوع در حالی مطرح می‌شود که در سالیان اخیر به دفعات متعدد از افتتاح و بهره‌برداری پروژه ملی آزادراه شیرازاصفهان خبررسانی شده است که این مهم مربوط به تنها بخشی از قطعات پروژه عمرانی مذکور بوده و به اعتقاد کارشناسان و فعالان این حوزه افتتاح زودهنگام می‌تواند مسئله‌ساز باشد.

هرچند دولتمردان تصمیم دارند که پروژه آزادراه در هفته پایانی شهریورماه سال جاری با حضور رئیس‌جمهور محترم و هیأت دولت به بهره‌برداری برسد اما واقعیت این است به دلیل آماده نبودن استانداردها، زیرساخت‌ها و شرایط مناسب ایمنی و ترافیکی در مسیر ۶ قطعه در افتتاح و ناتمام ماندن قطعه ۷ و پروژه‌های تکمیلی در حال حاضر نباید با ابهامات موجود و ریسک بالا نیز اقدام به بهره‌برداری از اتوبان مذکور داشته باشیم.

/پایان متن/