مدیرکل تعاونی روستایی فارس از برنامه‌های این سازمان دولتی از فرآیند جوان‌سازی جمعیت فعال در ساختار شرکت‌های تعاونی به عنوان پیشران حوزه اقتصاد خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر کار، اقتصاد تعاونی یکی از رویکردهای اصلی حاکمیت در زمینه افزایش مشارکت مردم در امور اقتصادی محسوب می‌شود که با گذشت چند دهه از این گفتمان و برنامه ملی تاکنون در راستای پیاده‌سازی این سیاست و راهبرد کلان توسعه‌ای کشور حرکت جدی انجام نگرفته است اما طی سالیان اخیر با ارائه ایده و طرح‌های خلاقانه، گام به گام به سوی اهداف اصلی این اقدام نزدیک می‌شویم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران معتقدند راه‌حل نجات کشور از وضعیت بحرانی و برون‌رفت از مسایل سیاسی و اقتصادی استفاده از توانمندی‌های جوانان است؛ از این رو توانمندسازی و جوان‌گرایی در تعاونی‌های روستایی فارس به عنوان بازوان توانمند در مردمی‌سازی اقتصاد در دستورکار قرار گرفته است.

تقویت زیرساخت‌ها و کیفی‌سازی بخش تعاون از مهمترین رویکردهای دولت سیزدهم محسوب می‌شود؛ رویکردی که با جوان‌سازی بخش‌های مختلف این مجموعه در حال اجراست.

از آنجا که توسعه جامعه روستایی از اهمیت بسیاری برخوردار است و کاهش بیکاری و رونق گرفتن فعالیت‌های اقتصادی در مناطق روستایی از اهداف کلان توسعه در کشور محسوب می‌شود، این مناطق از اولویت‌های دولت برای توانمندسازی بشمار می‌روند و در حال حاضر با شیوه‌های متعدد، الگوهای متنوعی از جمله جوان‌گرایی در عرصه‌های مختلف برای توسعه روستایی در حال اجراست.

شهریورماه سال ۱۴۰۱ باشگاه کشاورزان جوان تفاهم‌نامه‌ چهار ساله‌ای را با هدف آموزش ۵۰ هزار کشاورز جوان با وزارت جهاد کشاورزی منعقد کرد.

در این تفاهمنامه همکاری مقرر شد در فاز نخست ۵۰ هزار کشاورز جوان آموزش داده شوند و این کشاورزان در نهایت در قالب طرح‌های مصوب فعالیت کنند.

باشگاه کشاورزان جوان در آن زمان اعلام کرد که در حال حاضر میانگین سنی بهره‌برداران در بخش کشاورزی ۵۸ سال است، لذا باید با ورود فارغ‌التحصیلان کشاورزی و جوانان روستایی به این عرصه، آینده کشاورزی و امنیت غذایی تامین شود.

اما موضوع تقویت زیرساخت‌ها، جوان سازی و کاهش میانگین سنی تنها محدود به انعقاد این تفاهمنامه نشد و این رویکرد در بخش‌های مختلف اقتصادی مورد توجه قرار گرفت.

در استان فارس هم دستیابی به این اهداف از ابتدای تشکیل دولت سیزدهم در دستگاه‌های اجرایی مختلف در اولویت قرار گرفت و نهادها و سازمان‌ها، تقویت زیرساخت‌ها و جوان‌گرایی را به عنوان یکی از مهمترین برنامه‌های خود دنبال کردند.

در حال حاضر هم این رویکرد به دلیل اهمیت حضور جوانان در عرصه تعاونی‌ها به عنوان بازوان توانمند در مردمی‌سازی اقتصاد، در اداره‌کل تعاونی‌های روستایی فارس با نگاه ویژه در دستورکار است و این امر مهم در قالب هوشمندسازی فرآیندهای اجرایی تعاونی‌ها و تشکل‌های تحت‌پوشش اداره‌کل تعاون روستایی از طریق سامانه مدیریت یکپارچه تعاونی‌ها در حال اجراست.

سامانه مدیریت یکپارچه تعاونی‌های فارس(سامیت) حدود سه سال پیش در استان فارس تعریف و پیاده‌سازی شد.

با کسب تجربه موفق یکساله از این سامانه در این استان، طرح استفاده ملی سامیت به سازمان مرکزی ارایه شد که این طرح با همکاری دفتر توسعه و آموزش و ترویج تعاونی‌های سازمان مرکزی سامانه سامیت مورد تایید قرار گرفت.

سپس با برگزاری جلسات توجیهی با رؤسای ادارات آموزش استان‌ها، این سامانه بعنوان طرح ملی با محوریت فارس برای سایر استانها نیز پیاده‌سازی و اجرایی شد.

این سامانه اهداف مختلفی را دنبال می‌کند؛ مدیریت و یکپارچه‌سازی اطلاعات و داده‌های جاری در سطح شبکه، مدیریت و پایش اطلاعات اعضا و پرسنل شبکه، برگزاری فرآیند مجامع به صورت الکترونیکی، الکترونیکی کردن فرآیند آموزش، تشکیل و ایجاد پرونده الکترونیکی برای اشخاص فعال در شبکه، برگزاری جلسات آنلاین سازمان و مراکز تابعه، برگزاری آزمون‌های آنلاین جهت شرکت‌کنندگان در دوره‌های آموزشی و کاندیدای مدیرعاملی، نیازسنجی آموزشی از شبکه تحت پوشش از مهمترین اهداف این سامانه بشمار می‌رود.

و حالا مدیرکل تعاون روستایی فارس که یکی از ماموریت‌های این مجموعه را بازمهندسی ساختار و اصلاح فرآیندهای شرکت‌های تعاونی روستایی با تأکید بر مشارکت آنها در حوزه‌های فعالیتی‌شان می‌داند، معتقد است این سامانه در وهله نخست کمک شایانی به ثبت اطلاعات و در گام دوم جذب جوانان به بدنه تعاونی‌ها می‌کند.

سیدکاظم موسوی در گفت‌وگو با ایرنا گفت: در حال حاضر پایش اعضای شرکت‌های تعاونی با هدف اعتمادسازی مشارکت مردم در حال انجام است‌.

وی ادامه داد: در استان فارس ۵۰۰ هزار نفر، عضو تعاونی‌های روستایی و کشاورزی هستند، البته در گذشته به دلیل کاغذی بودن روند ثبت اطلاعات و غیرمکانیزه و سنتی بودن سیستم‌ها، اطلاعات دقیقی از اعضای تعاونی‌ها در اختیار این سازمان قرار نمی‌گرفت.

موسوی اضافه کرد: در سالهای گذشته اطلاعاتی در خصوص تعداد فرزندان، شماره شناسنامه، کدملی، فعال یا غیرفعال بودن اعضا، مهاجرت به کشورهای مختلف و حتی در قید حیات بودن اعضای تعاونی‌ها در دست نبود، اما با راه‌اندازی سامانه سامیت بسیاری از مشکلات در زمینه ثبت اطلاعات اعضا برطرف شد.

وی یادآور شد: نخستین قدمی که برداشتیم تعیین تکلیف اعضا در این سامانه بود تا بتوانیم از این طریق برنامه‌ریزی منسجمی جهت افزایش مشارکت اعضای تعاونی‌ها که به عنوان گروه‌های هدف سازمان محسوب می‌شوند در حوزه‌های فنی و اقتصادی و حتی اجتماعی داشته باشیم.

موسوی افزود: در طول یک سال گذشته پایش ۱۰۲ هزار نفر انجام شده و در تلاش هستیم تا بتوانیم در نهایت اطلاعات ۱۰۰ درصد افراد را داشته باشیم.

وی بیان کرد: تا قبل از پایش، عضوپذیری جدید در تعاونی‌ها با مسایل، مشکلات و محدودیت‌های بسیاری روبرو بود اما هم‌اکنون اغلب این مشکلات حل شده است.

مدیرکل تعاون روستایی فارس افزود: درصدد هستیم جوانان روستایی و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌هایی که در حوزه روستایی هستند وارد تعاونی‌ها کنیم، در واقع قصد داریم بدنه تعاونی‌ها را جوان کنیم.

وی ادامه داد: از ۵۰ سال پیش که تعاونی‌های روستایی تشکیل شدند اقدام قابل توجهی برای جوان سازی ابن مجموعه‌ها انجام نشده و در حال حاضر اکثر اعضای این تعاونی‌ها از میانگین سنی ۵۸ تا ۷۵ سال برخوردار هستند.

موسوی اضافه کرد: هرچند می‌توان از تجربه این افراد استفاده کرد اما حقیقت آن است که برای ادامه فعالیت در این مجموعه سن آن ها اقتضا نمی‌کند چراکه من معتقدم اگر بدنه اعضای تعاونی‌ها پیر باشد، خروجی آن افراد مطالبه‌گری نخواهند بود.

به گفته او، در حال حاضر جوانان انگیزه بیشتری برای انجام کارهای بزرگ دارند و بهتر می‌توانند در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌ها به جامعه کمک کنند، همچنین می‌توان از ایده‌های بزرگ و خلاقانه نسل جوان برای پیشبرد اهداف مجموعه بهره گرفت.

موسوی افزود: در تلاش هستیم تا افزون بر پایش اعضا، وضعیت سهام‌داران شرکت‌ها نیز تعیین تکلیف شود تا افراد جوان و روستایی را جذب و بدنه تعاونی‌ها را جوان‌تر کنیم.

مدیرکل تعاون روستایی فارس بر اهمیت نقش مردم به ویژه جوانان در شکل‌گیری حکمرانی متعالی تاکید کرد و گفت: حکمرانی متعالی زمانی محقق می‌شود که مردم در امورات مختلف کشور مشارکت داشته باشند، باید شرایطی فراهم شود تا مشارکت مردم به ویژه جوانان در ابعاد مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی شکل بگیرد.

در حال حاضر با نقطه مطلوب در بخش تعاون فاصله زیادی داریم؛ از این رو ساختار تعاونی‌ها نیازمند بازنگری است و بدون شک اقداماتی که برای تقویت زیرساخت‌ها، جوان‌گرایی و مشارکت تعاونی‌ها در حوزه‌های مختلف انجام شده، کمک شایانی به توسعه استان و در نهایت پویایی اقتصاد کشور در آینده‌ای نزدیک می‌کند.

/پایان متن/