سعید زحمت‌کشان، سردبیر رسانه خبری‌تحلیلی عصر کار و کنش‌گر اجتماعی در یادداشتی نسبت به آسیب‌های موجود عرصه رسانه‌ای در تبیین عملکردها به نقد این مسئله پرداخت.

با روی کار آمدن دولت‌ها به عنوان قوه مجریه نظام جمهوری اسلامی ایران و شروع فعالیت آنان در هر دوره نسبت به ارائه برنامه‌های تحولی و توسعه‌ای در چارچوب قوانین و اسناد بالادستی کلان کشور اقدام شده است که با بررسی انتظارات جامعه در زمینه تحقق یا عدم‌تحقق این اهداف مشخص می‌شود تبیین عملکردها با یک چالش ساختاری مواجه بوده است.

هر چند این رویه تا به اکنون ادامه دارد اما با تحولات اخیر به ویژه با آغاز به بکار دولت سیزدهم به دلیل حاد شدن مسائل اقتصادی در شرایطی که جنگ فرهنگی‌اجتماعی بر جامعه امروز ما توسط بیگانگان تحمیل شده است این دغدغه در فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری تحت عنوان جهاد تبیین نسبت به کارگزاران نظام مطرح می‌شود که لازم است هر یک از دستگاه‌ها و افراد نیز به سهم خود در درک و فهم و همچنین تهیه و تدوین برنامه متناسب با این گفتمان ملی نقش‌آفرینی داشته باشند.

همانطور که در پیشتر نسبت به ساختار معیوب رسانه‌ای نظیر روابط‌عمومی‌ها اشاره شد و اجرای هر برنامه تحولی نیازمند ابزار تخصصی لازم به خود است بایستی در تبیین عملکردها به صورت جهادی در تمامی عرصه‌ها برنامه‌ریزی کرد تا این امکان فراهم بشود که رسالت تکلیفی هر یک از شهروندان ایرانی در این زمینه به نتیجه مطلوب برسد.

دولت‌ها همواره در تلاش بوده‌اند تا با بکارگیری ابزار رسانه بتوانند نسبت به اطلاع‌رسانی مناسب و هدفمند عملکردها به عموم مردم و جوامع تخصصی چه در داخل کشور و چه در سطح کشورهای خارجی به نتایج مطلوبی دست پیدا کنند اما این فرآیند به دلائل مختلف تاکنون در سطوح عالی و خرد به عنوان یک چالش مطرح است.

یکی از اولویت‌های لازم در نظام مسائل به آسیب‌شناسی‌ها ارتباط دارد که در حال حاضر با یک ارزیابی ساده از وضعیت روابط‌عمومی‌ها مشخص می‌شود تا چه میزان کارایی این حوزه در موفقیت دولت‌ها موثر است و برون‌رفت از این معضل نیازمند تعریف سیستم مدیریتی کارآمد مبتنی بر دانش و فناوری است.

روابط‌عمومی شاید به درستی تعریف نشده است و در دنیای امروز قطعا نیازمند بازتعریف می‌باشد که در راستای حمایت و توسعه این حرفه بایستی یک نگاه بنیادین نسبت به عرصه‌های مختلف مدیریتی این حوزه نظیر تولید محتوا، اطلاع‌رسانی، ارتباطات، فرهنگی و دیگر محورهای پنهان نیز در نظر داشت تا دستیابی به محصول ارزشی تعامل هدفمند این درخت نوپا، تسهیل و تسريع بشود.

بنابراین این چالش همیشگی دولت با ساختارشکنی روابط‌عمومی‌ها در یک برنامه تحولی ضرورت دارد تا زمینه و فرصت لازم در ایمان و امید جامعه نیز فراهم بشود.

/پایان متن/