نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در بازدید از روستای تاریخی و گردشگری قلات از لزوم توجه بیشتر مسئولان نسبت به ارزش‌های بافت تاریخی این روستا تاکید کرد‌.

علیرضا پاک‌فطرت، نماینده شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در دیدار با شوراییان و مردم قلات و دهستان دراک از توابع بخش مرکزی شهرستان شیراز بر رسیدگی بیشتر و توجه بهتر به نیازهای روستای هدف گردشگری قلات تاکیدکرد و ضمن تقدیر از مسئولان همراه خود از جمله بخشدار مرکزی شیراز، شهردار منطقه ده، دهیاران، اعضای شورا و دیگر مدیران بخش و شهرستان که برای بررسی مشکلات این روستا وی را همراهی کردند، اظهار داشت: با یک بررسی می‌توان متوجه شد آدم‌‌های گذشته‌ای که در این روستا بوده‌اند آدم‌های با فکر و با سواد و توانمندی بوده‌اند که به زیبایی و پویایی این روستا پرداخته اند. واقعیت امر این است که ارزش بافت تاریخی روستای قلات کمتر از بافت تاریخی شیراز نیست.

وی در ادامه افزود: بافت تاریخی شیراز که روزگاری ۳۵۰ هکتار بوده و متاسفانه امروز بسیار کمتر از این مقدار است باید حفظ شود.

قلات؛ شیرازی کوچک است

پاک‌فطرت گفت: بافت قدیمی قلات باید حفظ شود. نوع ساخت بناها و مصالح به کار رفته در معماری بافت قدیم قلات ما را به یاد معماری بافت قدیم شیراز می‌اندازد. روستای قلات از نقطه نظر بافت تاریخی و معماری ابنیه آن نوعی شیراز کوچک است. این مسئله نشان می‌دهد مردمان این روستا با تفکر شهرنشینی در این منطقه می‌زیسته‌اند اما اینکه امروز این روستا در آسفالت ورودی خود مانده جای سوال است. باید دید مشکل از کجاست؟ مشکل از جانب همه هست. شورای روستا نه ناتوان است و نه ضعیف اما ما شورا تشکیل داده‌ایم ولی اختیاری به آن نداده‌ایم. روستایی که هفت هزار نفر جمعیت دارد آقای دهیار با دو نیرو چه کند؟اگر شهری با این جمعیت قلات بود شهرداری درجه سه در آن مستقر بود و تعداد نیروهای آن به مراتب بیشتر از این بود. اگر در اینجا شهرداری مستقر بود دست درازی به زمین و اینکه هرکس هر جوری می‌ساخت خبری نبود.

وی تصریح کرد: ما اختیار به شورا و دهیار نمی‌دهیم و بعد این اتفاقات می‌افتد. بنده در وزارت کشور دنبال کردم تا دهیاران نیروی رسمی و در استخدام دولت باشند تا بدانند چه کنند و چه تصمیماتی بگیرند. وقتی دهیار استخدام نباشد و قرادادی باشد فردا روزی هر کس بخشدار و فرماندار شد ممکن است این دهیار را نخواهد و متضرر شود.

نطفه شهرها در روستاها گذاشته می‌شود

شهرداراسبق شیراز بیان داشت: نطفه شهرها در روستاها گذاشته می‌شود. قانون می‌گوید شهرداران باید ساخت و سازها را در حریم شهرها کنترل کنند. خوب چرا کنترل نمی‌کنند؟شورای شهری که تشکیل می‌شود و شهردار را انتخاب و حریم شهر را به او تحویل می‌دهد باید بعد از چهار سال که رفت حریم را بی کم و کاست تحویل بدهد. فرماندار هم باید نظارت بر مصوبات شورا کند و ببیند آیا شورا و شهرداری امور خود را به درستی انجام می‌دهند یا نه. من توصیف قلات را زیاد شنیده‌ام عده‌ای می‌گویند مقداری پول داشتیم و رفتیم قلات یا فلان جا باغ‌شهری خریداری کرده‌ایم. میپرسم در این باغ‌ها ساختمان هم هست می‌گویند بله، میپرسم پروانه ساخت هم دارند، می‌گویند خیر‌! اتفاقا صد متر دیگر هم به آن ساختمان اضافه می‌کنند، این فرد دارد در واقع بودجه و پولش را صرف تفریح خود می‌کند اما محیط زیست را تخریب می‌کند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه اظهار داشت: شما جناب شهردار و بخشدار باید مواظبت کنید و اجازه ادامه یافتن این ساخت و سازها را ندهید. روستاهای حریم شهرها باید با یک حساب و کتاب خاصی رشد و توسعه یابند. از نظر معماری و سطح اشغال و میزان دفع آب‌های سطحی و از نظر محیط زیستی و مسائل دیگر با رعایت ضوابط فنی و شهرسازی هر کاری در روستاهای حریم شهر صورت می‌گیرد، مد نظر دهیار و بخشدار و شهردارمنطقه باشد. دهیار این روستا که خودش فردی تحصیل کرده و دانشگاهی است اگر بخواهد پیاده رو ورودی قلات را کار کند سه ما طول می‌کشد، خوب این فرد باید اختیار داشته باشد. این باغ‌شهری‌ها باید عوارض بدهند و دهیاری و بخشداری باید با کسب مجوز از فرمانداری مقادیری پول از صاحبان باغشهری‌ها بگیرند و صرف عمران و آبادانی قلات کنند. این همه زیرسازی‌ها در قلات شده اما آسفالت نشود و کارهای زیر بنایی در این روستا صورت نگیرد چه فایده دارد؟ شهرستان شیراز نتوانسته یک کیلو قیر جذب کند و چرا اینگونه شده است؟ از فرماندار بخواهید دست خیرین را در امور قلات دخالت دهند.

شهرداری منطقه ده شیراز به قلات رسیدگی جدی کند

پاک‌فطرت تاکید کرد: شهردار منطقه ده شیراز باید این مسائل را از بالادست خود مطالبه کند و به وضعیت ظاهری قلات یک رسیدگی جدی داشته باشد. شهردار منطقه سهمیه قیر را از بنیاد مسکن یا فرمانداری و هر جا که می‌داند بگیرد و خودش معابر روستای قلات را آسفالت و هزینه‌اش را از خود مردم بگیرد. شهرداری کار مجانی نمی‌کند. مردم هم حاضرند پول بدهند تا آسفالت معابرشان را شاهد باشند اما خاک نخورند. شهرداری قیر برای آسفالت کوچه و معابر پول بپردازد و کار آسفالت را که تمام کرد هزینه را از مردم بگیرد. درآمد شما بالا میرود و روستا به سامان لازم می‌رسد. دهیار روستا و شهردار منطقه برنامه‌ریزی و مدیریت کنند و ظرف یک ماه آسفالت روستای قلات را تمام کنند چرا باید قیر سهمیه شیراز در اختیار شهرستان دیگری قرار بگیرد؟ برخی از مسائل روستا و شهر نیازمند پول نیست بلکه نیازمند پیگیری است. خودتان باید به مسائل شهر و روستای خود ورود کنید.

بافت تاریخی قلات را به عموم مردم بشناسانید

نماینده مردم شیراز وزرقان در ادامه یادآور شد: درمورد میراث فرهنگی روستای قلات خودتان باید دست به کار شوید و چند میزگرد و جلسه در خود قلات با حضور مسئولان و دوستداران میراث فرهنگی برگزار کنید یا از صدا و سیما و رسانه‌ها دعوت کنید و بافت تاریخی قلات را به عموم مردم بشناسانید.کارهای بزرگی باید بشود تا در آمد مردم روستا و اشتغال مردم از گردشگری باشد نه اینکه پول بدهند و شبانه باغ شهری توسعه دهند و دیوارگذاری باغها را انجام دهند. این روستا توانمند است. برخی روستاها ضعیفند اینجا روستای ثروتمندی است.

وی گفت: در طرح جامع مدیریت شهری که روستاها و دهستان‌ها را هم شامل می‌شود مجلس شورای اسلامی اختیار عمل بیشتری را به شوراها داده که اگر این طرح در مجلس مطرح و نمایندگان به شوراها اختیار دهند کارهای خوبی انجام می‌گیرد، باید قانون شوراها را اصلاح تا آدم‌های توانمندتر بیایند اما اختیار داشته باشند. مردم دارای وضع خوب در این روستا زیادند و می‌توان با ثروت همین مردم و باغداران همین روستا اینجا را ساخت و آباد کرد. باغ‌شهری‌ها باید در طول سال مبلغی پول به دهیاری و بخشداری بپردازند تا آن‌ها هم خدماتی به باغداران و گردشگران روستای قلات بدهند.

فرماندار شیراز از قلات و روستاهای تابعه شیراز بازدید و محرومیت‌های روستایی را کاهش دهد

پاک‌فطرت از شیبانی فرماندار شیراز خواست تا بازدید های بیشتر از قلات و روستاهای تابعه شهرستان شیراز داشته باشد و پیگیری‌های لازم را آنجا دهد و طرح‌هایی دهد تا از محرومیت روستا های اطراف شیراز کاسته شود؛ زیرا امور فرمانداری تنها به انتخابات ختم نمی‌شود و نباید همه وقت فرمانداری صرف امور انتخابات‌ها شود. همه امور انتخابات را با یک ماه کار می‌شود تمام کرد. باید به عمران و آبادانی و رضایت‌مندی مردم روستاها پرداخت تا مردم ناراضی نشوند باید گردش پولی باشد تا اشتغال به وجود آید و امور فرهنگی رونق گیرد. در همینی قلات چه کار فرهنگی یا ورزشی صورت می‌گیرد؟ ما در اینجا چند سالن ورزشی و یا مکان فرهنگی داریم.؟ اگر شما قلاتی‌ها سالن ورزشی داشته باشید جوانان شما نیاز نیست به جاهای دیگر بروند. زمین در اختیار بخش خصوصی بدهید خودش می‌سازد و مدیریت می‌کند. این همه ورزشکاران ملی داریم و با این آب و هوای خوب، نوجوانان ما سالن ندارند تا تمرین کنند.هر کسی نگاه میکند که دیگری کار این روستا را انجام دهد.

لوکوموتیو توسعه هر روستا شورای آن روستاست

عضو مجمع نمایندگان فارس همچنین خاطر نشان کرد: لوکوموتیو توسعه هر روستا شورای آن روستاست. اما باید اختیار داشته باشد تا بتواند کارش را درست و تمام و کمال انجام دهد.اگر به شوراها اعتماد داریم باید اختیار عمل بیشتری هم بدهیم. اگر اعتماد نداریم چرا شورا تشکیل می‌دهیم. پیشنهاد من این است که شورا و بخشدار باید فعال‌تر شوند. اختیار اگر دست من نماینده است من در خدمتم و اگر در اختیار فرمانداری یا هر جای دیگر است این اختیار باید باشد تا شورا و بخشداری و دهیاری بتوانند کار خودشان را انجام دهند یا دهیار برای یک کار کوچک نخواهد ده بار از روستا به شهر بیاید و پشت در فرماندار و شهردار و فلان مسئول شهری معطل بماند.

پاک فطرت به دهیار و اعضای شورای اسلامی روستای قلات توصیه کرد: مسیرهای گردشگری و پیاده‌روی را برای مردم درست کنید. در همین پیاده‌رو سنگلاخ مردم پیاده می‌روند و من نماینده با دیدن این وضعیت خودم را سرزنش می‌کنم. حق این روستا و مردم آن باید پرداخت باشد و سیستم حمل و نقل آن را حل کنند. شهردار منطقه ده نباید بگذارد این روستا تخریب و محیط زیست و منابع آب اینجا که تغذیه می‌کند آب شیراز تخریب شود. اگر قرار است باغ‌شهر باشد اجازه ساخت و سازها و ساختمان‌سازی‌ها و استخرسازی‌ها را بررسی کنید و نگذارید این مسائل از دستتان خارج شود. شما ۳۵۰۰ هکتار محدوده قانونی و ۱۸۰۰۰ هکتار حریم دارید. هفته‌ای یک بار به قلات سر بزنیدو تخلفات را شناسایی کنید. عامل بسیاری از ساخت و سازهای خلاف و تجاوز به حریم شهر چشم‌پوشی‌ها و اغماض پرسنل تخلفات است و باید به این مساله توجه بیشتری شود و نظارت‌ها در این زمینه تشدید گردد. بازرسان مجموعه‌های شهرداری باید دقت بیشتری کنند و در ساخت و سازهای روستاهای تابعه شهرداری منطقه ده شیراز توانمندتر و سالم‌ترین و دلسوزترین نیروها را در واحد تخلفات شهرداری به کار گیرد تا با مشکلاتی مثل تخریب محیط زیست و از بین رفتن باغات و ساخت و سازهای خلاف و فاقد مجوز روبرو نشوید.

قلات یکی از سرمایه های شهر شیراز است

پاک‌فطرت از مدیران دستگاه‌های اجرایی خواست تا توجه بیشتری را به دهستان دراک و قلات کنند، گفت: قلات یکی از سرمایه‌های شهر شیراز است. بنیاد مسکن با اندازه وسعت و جمعیت روستای قلات در این روستا هزینه کند. شهردار منطقه ده شیراز گشت تخلفات خود را فعال‌تر کند و با همکاری شورا و دهیاری و معتمدین و دستگاه‌های اجرایی برای آسفالت جاهای زیرسازی شده تصمیم بگیرید و اقدام شود. دنبال سهمیه قیر باشید و بگیرید و هزینه قیر و آسفالت را از خود مردم بگیرید. هزینه تعریض مسیر باغ‌شهرها و ساماندهی کوچه‌های باغ‌شهرها را باید از خود مالکان باغ‌ها بگیرید و بودجه بیت‌المال را صرف این امور نکنید. در زمینه اوقاف هم مکاتبات و پیگیری‌هایی بشود که حق وقف و واقفان ضایع نشود. اداره راهداری توجه بیشتری به قلات کند. دهیاری و شورا جلسه خاصی را با فرمانداری در رابطه با باغات و معادن شن و ماسه قلات و گردشگری قلات تشکیل دهد. تحرکی تازه را در این روستا شاهد باشیم.

مدیران کم‌کار و ترک‌فعل کننده باید پاسخگو باشند

نماینده مردم شیراز و زرقان در پایان تاکید کرد: مدیران از کارکردن در امور خود نترسند و در قالب قانون، کار خود را بکنند که اگر کار نکنند باید پاسخگو باشند. مدیران در هر سطح و جایگاهی که هستند ترک‌فعل‌ها را باید پاسخگو باشند. مردم باید میزان پیشرفت کارشان توسط مدیران را مردم ببینند. در مجلس هم ما به دنبال بررسی موارد مربوط به ترک فعل‌های مدیران هستیم. سراغ مدیرانی که کار نمی‌کنند باید رفت. دهیار و شورا به سراغ مدیران شهر و بخش بروند و از آنان مطالبات خود را بخواهند. از مدیر ورزش شهرستان شیراز کار و امکانات بخواهید. مراکز درمانی و پاسگاه و کلانتری و پایگاه مقاومت یا بانک و سایر امکانات اگر ندارید طلب کنید و پیگیر شوید تا قلات الگویی برای سایر روستاها و دهستان‌ها شود.

/پایان متن/