رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه مدیریت کنترل و پیشگیری سیلاب در کشور بسیار ضعیف است، گفت: دستگاه‌های نظارتی باید با مدیران کم کار و متخلف برخورد کند و جلوگیری کنند از حوادث مشابه که منجر به آسیب رساندن به جان و مال مردم می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری‌تحلیلی عصر کار به نقل از محمدرضا رضائی‌کوچی، رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با ابراز تأسف از کشته شدن جمعی از هموطنان در سیلاب‌های اخیر، گفت: متاسفانه مدیریت بحران، کنترل و پیشگیری سیلاب در کشور بسیار ضعیف است.

محمدرضا رضایی کوچی افزود: بارش باران در کشور باعث خیر و برکت و نزولات آسمانی برای کشور ما نعمت است.

وی افزود: در چندماه گذشته برای تامین آب شرب در کشور احساس خطر می‌شد به نحوی که سدهای ما بسیار کم آب شده‌اند و چاه‌ها به مشکل برخورده بوده و خیلی از دشت‌های ما به علت کم آبی امکان کشت ندارند و تالاب‌ها خشک و دریاچه‌ها نیز کم آب شده‌اند.

نماینده جهرم و خفر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اکنون که باران رحمت الهی به کشور ما روی آورده باید آن را مدیریت کنیم و به گونه‌ای عمل و پیشگیری کنیم که حداکثر منفعت را به کشور برساند.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم این بارندگی‌ها را مدیریت کنیم هر بارندگی به تنهایی می تواند کمبودهای آبی کشور را جبران نماید.

رضایی تصریح کرد: در حال حاضر برای جبران بی‌آبی و تنش آبی در کشور باید هزاران میلیارد تومان هزینه و کیلومترها آب از دریا انتقال و پس از شیرین کردن برای مصارف کشاورزان، صنعتگران و مردم  انتقال داده می‌شود در حالی که این بارش‌ها می‌تواند منابع آبی را تقویت و سفره‌های زیرزمینی را سیراب کند و تنها باید به گونه‌ای مدیریت شود که مانع هدررفت و خروج آن از کشور شود.

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه در کشور مدیریت بارش‌ها ضعیف است و در کنترل و پیشگیری سیلاب با چالش مواجه هستیم و نه تنها در این مهم برنامه‌ای نداریم بلکه این عدم مدیریت ها بعضاً جان و مال هموطنان را نیز به خطر می اندازد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: مدیریت سیلاب باید هوشمندانه صورت گیرد و به لحاظ قانون، محافظت از رودخانه‌ها در خارج شهرها برعهده وزارت نیرو و در داخل شهرها برعهده شهرداری‌ها و در روستاه‌ها توسط دهیاری‌ها انجام می‌گیرد.

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بستر رودخانه‌ها باید پاک‌سازی و مانع ساخت و سازها در کنار رودخانه‌ها شد و در این حوزه شهرداری‌ها باید به مسائل این حوزه اشراف کامل داشته باشند، اظهار داشت: مدیریت بحران نقش مهمی در کشور دارد و مدیران و نیروهای سیاسی که توسط وزارت کشور در استان‌ها انتخاب می‌شوند علاوه بر اینکه باید بینش سیاسی داشته باشند، مدیریت بحران را نیز باید از بر باشند و لذا حوادث جاری لزوم دقت در  انتخاب، استانداران، فرمانداران و مدیران پایین دستی را به خوبی نمایان کرده است.

وی در پایان گفت: دستگاه‌های نظارتی و قوه قضاییه هم باید با مدیران کم کار و متخلف برخورد کند و جلوی حوادث مشابه را که منجر به آسیب رساندن به جان و مال مردم می شود بگیرند.

/پایان متن/