نشست تخصصی ویژه بررسی فرصت‌های پژوهشی استان فارس در زمینه نفت، گاز و فناوری با حضور معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت، رئیس مجمع نمایندگان استان فارس، استاندار فارس، عضو کمیسیون انرژی و نماینده مردم شهرستان‌های کوار، سروستان و خرامه در مجلس شورای اسلامی اسلامی و همچنین مدیران عامل شرکت گاز استان فارس و مدیران حوزه نفت و گاز و جمعی دیگر در صاحب‌نظران، پژوهشگران و اساتید دانشگاه در محل سالن کنفرانس شرکت ملی گاز فارس در شیراز برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر کار در این نشست حاضرین جلسه به ارائه دستاوردهای علمی و پژوهشی دانشگاه‌ها و مراکز علمی و همچنین مراکز پژوهشی و دانش‌بنیان در رابطه حوزه نفت و گاز پرداختند که در فرآیند آن به اهمیت اختصاص بودجه‌های لازم در زمینه پژوهش و تربیت پژوهشگر و لزوم همکاری‌های بین‌المللی تاکید شد.

تهیه نقشه راه و تعاملات سازمانی، تبیین چشم‌انداز و اهداف، مشخص نمودن خط مشی و اقدامات استراتژی، برنامه‌ریزی در خصوص چگونگی ایجاد بسترهای ارتباطی با دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های علمی پژوهشی به منظور تسهیل در فرآیند اجرایی کردن ایده و طرح‌ها تا مرحله تجاری‌سازی و همچنین ایجاد مرکز ملی فناوری صنعت گاز کشور در استان فارس و شهر شیراز از دیگر موارد مطرح شده در این نشست بود که توسط مدیرعامل شرکت گاز استان فارس بیان شد.

علیرضا پاکفطرت، رئیس مجمع نمایندگان استان فارس و نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در این نشست با تاکید بر اینکه مصرف انرژی در ایران بسیار نگران‌کننده است، مطرح کرد: میزان مصرف گاز در کشور ما نسبت به جمعیتی که داریم بسیار بالا است که نتیجه آن تخریب محیط‌زیست‌، زمین و طبیعت را در پی دارد و هر چه بیشتر از منابع آیندگان مصرف کنیم به آن نسل بدهکار خواهیم شد.

وی با اشاره به نقش پژوهشگران در این زمینه، افزود: پژوهشگران نباید ملاحظه و سکوت کنند و باید مشخص کنند که سرانه مصرف انرژی در منابع مختلف نظیر نفت و گاز و همچنین بنزین و گازوئیل چقدر است و این میزان در دنیا چقدر است.

پاکفطرت ادامه داد: همچنین بررسی کنند که اختلاف قیمت حامل‌های انرژی بین ایران با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و کشورهای دیگر نقاط دنیا چقدر است و باید چه کار کرد.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت نفت در مدیریت منابع انرژی باید تدابیری اندیشیده و در راستای جبران ضعف‌های مدیریتی گذشته در صدد توسعه و پیشرفت این حوزه باشد، گفت: دولت‌ها به مردم راست نمی‌گویند و باید بگویند توان تولید ندارند که اتفاقات سال ۹۸ در گران کردن منابع انرژی و همچنین ثابت نگه‌داشتن قیمت آن در طول سال‌های متمادی نیز دلیل نبود برنامه مدیریتی در این زمینه می‌باشد.

رئیس مجمع نمایندگان استان فارس در رابطه اهمیت اجرایی شدن شعار سال توسط دستگاه‌های اجرایی دولت، اظهار داشت: مقام معظم رهبری سال ۱۴۰۱ را تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین نام‌گذاری کردند که امیدواریم در امسال نیز معاونت پژوهشی وزراتخانه بتواند از ظرفیت‌های منحصربفرد دانشگاه‌ها، مراکز علمی پژوهشی و شرکت‌های دانش‌بنیان در بکارگیری علم و دانش و تبدیل آن به ثروت نیز اقدامات شایسته و قابل توجهی انجام دهد.

وی در همین راستا با تاکید بر اهمیت حمایت از نخبگان و استعدادهای درخشان که در منابع انسانی متخصص در کشور و استان فارس وجود دارد، افزود: دولت به جای جذب نیروهای شرکتی و بعد فشار به نمایندگان مجلس به منظور تبدیل وضعیت در زمینه استخدام آن‌ها نیز نسبت به جذب نخبگان و بورسیه کردن چهره‌های برتر دانشگاهی اقدام به سرمایه‌گذاری کند و از افراد شایسته حمایت داشته باشد.

پاکفطرت با گلایه از میزان مصرف روزانه ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین در کشور، گفت: این منابع باید تبدیل به درآمد شود و در زیرساخت‌های عمرانی کشور هزینه بشود که مشکلات متعدد این استان در زمینه راه‌ها و جاده‌های فارس، راه‌آهن، خطوط هوایی و ریلی نیز دلیل قابل قبولی جهت بازنگری در زمینه مصرف انرژی ما محسوب می‌شود.

وی تولید دانش‌بنیان را یک مفهوم بسیار جامع و فراگیر در تمام ابعاد توسعه‌ای دانست و گفت: کیفیت و مزیت نسبی در تولید محصولات و فرآورده‌های نفتی دو مولفه اصلی و تاثیرگذار است که نیازمند تفکر دانش‌بنیان در تمامی مراحل مختلف تولید بوده و بایستی حداقل از ده‌ها سال پیش به جهت توسعه همه‌جانبه در صنعت نفت و گاز و همچنین پتروشیمی لحاظ شده باشد و در حال حاضر انتظار ما توجه جدی به این موضوع است.

پاکفطرت اقدام اخیر این وزارتخانه در زمینه ایجاد خطوط لوله سوخت در استان فارس را یک سرمایه‌گذاری میان مدت دانست و در این رابطه گفت: این اقدام که از استان هرمزگان در مسیر داراب و فسا به شیراز قرار گرفته است یک سرمایه‌گذاری مناسب با برگشت سرمایه حداکثر ۴ ساله بوده که هم در زمینه حمل و نقل و هم نسبت به اهمیت پدافند غیرعامل نیز اقدام مناسبی می‌باشد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نسبت به کاهش مصرف انرژی در بخش مسکن نیز اشاره کرد و گفت: در طرح جهش تولید مسکن حدود ۴ میلیون واحد مسکونی در طول دوران مدیریت این دولت ساخته خواهد شد که در تمامی جلسات کمیسیون عمران و جلسات مشترک با وزارت راه و شهرسازی با اشاره به ضعف‌های مسکن مهر در زمینه انرژی به لزوم بکارگیری مصالح و تجهیزات ساختمانی و رعایت استانداردهای جهانی و ملی در ساخت و سازهای متناسب در مصرف انرژی جهت کاهش هدررفت این منابع تاکید کرده‌ایم.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی فرهنگ‌سازی در مصرف انرژی به ویژه گاز را لازم دانست و در این زمینه اظهار داشت: با توجه به سرانه مصرف ما نسبت به جمعیتی که داریم بایستی در این رابطه توسط وزارت نفت نسبت به بهینه‌سازی مصرف فرهنگ‌سازی شود که صدا و سیما و سایر رسانه‌ها و همچنین دستگاه‌های فرهنگی می‌توانند به سهم خود نقش‌آفرینی داشته باشند.

پاکفطرت در پایان صحبت‌های خود، خاطرنشان کرد: در اداره کشور ما نیازمند مدیران شجاع و خلاق هستیم و با پشت میزنشینی تنها فرصت‌های مختلف توسعه و پیشرفت را می‌سوزانیم که انتظار است وزارت نفت با تکیه بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شیراز و فارس در بکارگیری دانشگاه‌های معتبر، شرکت‌های دانش‌بنیان و منابع انسانی توانمند، متخصص و باهوش نیز استفاده مطلوبی داشته باشد.

در پایان این نشست مدیران ملی و استانی وزارت نفت به بکارگیری مراکز علمی دانشگاه‌های فارس، پژوهشکده صنعت نفت و گاز، شرکت‌های دانش‌بنیان، شتاب‌دهنده و استارتاپ‌ها در قالب پارک علم و فناوری و تفاهم‌نامه جامع پژوهشی این وزارتخانه و در چارچوب یک آیین‌نامه اجرایی نیز استقبال و قول همکاری دادند.

/پایان متن/