معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان فسا در جلسه‌ای با حضور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس به اهمیت ایجاد ارزش افزوده محصولات کشاورزی و ارتقاء اقتصاد‌ کشاورزی فارس با برنامه‌ریزی و اقدامات لازم در زمینه صادرات، تاکید و آن را ضروری دانست.

علیرضا فیروزی، معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان فسا با بیان اینکه صنعت در رونق اقتصادی این منطقه بسیار تاثیرگذار است، مطرح کرد: اقتصاد فسا بر پایه کشاورزی و دامپروری است که به دلیل مسائل متعدد نیز هنوز کار جدی در زمینه صنعت این شهرستان انجام نشده است.

وی با اشاره ایجاد پایانه صادراتی محصولات کشاورزی در شهرستان فسا و پیشرفت فیزیکی قابل توجهی که تاکنون داشته است، افزود: فرآیند اجرایی این پروژه در حال انجام است که سرمایه‌گذار آن تاکنون ۲۰۰۰ میلیارد ریال بدون دریافت تسهیلات در زمینه ساخت پایانه صادراتی نیز هزینه و سرمایه‌گذاری شده است.

فیروزی با بیان اینکه استان پهناور فارس هنوز پایانه صادراتی ندارد، گفت: با تکمیل و به بهره‌برداری رسیدن این پروژه و همچنین بکارگیری ظرفیت فرودگاهی شهرستان فسا در ایجاد کارگو هوایی و سیستم باربری مجهز نیز منجر به توانمندی ظرفیت‌ها نسبت به توسعه صادرات محصولات کشاورزی در حدود چندین هزار تن به کشورهای مختلف خارجی فراهم خواهد شد.

فرماندار ویژه شهرستان فسا با تاکید بر اینکه بایستی شرایط بهره‌برداری از محصولات کشاورزی را ایجاد کرد، اظهار داشت: متاسفانه محصولات گلخانه‌ای به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم نظیر سورتینگ باید در استان‌های دیگر از جمله اصفهان انجام بشود که با ایجاد این زیرساخت‌ها می‌توانیم در افزایش راندمان تولید و اشتغال استان موثر باشیم.

وی در پایان صحبت‌های خود به ایجاد و توسعه ظرفیت‌های گلخانه‌ای شهرستان فسا اشاره کرد و گفت: با توجه به کمبود منابع آبی و نیاز مبرم ما در زمینه تغییر الگوی کشت در حال حاضر مراحل ساخت بزرگترین مجتمع گلخانه‌ای جنوب شرق کشور در این شهرستان اجرا می‌شود که بهره‌برداری از آن می‌تواند به اقتصاد کشاورزی فارس کمک شایانی داشته باشد.

حمیدرضا ایزدی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس با بیان اینکه ظرفیت قابل توجهی از تولید محصولات کشاورزی، باغی و حتی دامی در استان فارس وجود دارد، مطرح کرد: در فرآیند تولید محصولات بایستی به ارزش و کیفیت آن توجه جدی بشود.

وی با بیان اینکه تولید باید با راندمان قابل قبولی در استان انجام بشود، افزود: زنجیره ارزش در تولید ضرورت دارد که یکی از بخش‌های مهم آن مربوط به فرآوری محصولات کشاورزی در جهت ایجاد ارزش افزوده و همچنین عرضه مناسب آن در بازارهای داخلی و بین‌المللی است.

ایزدی با ارائه میزان حجم صادراتی محصولات کشاورزی در استان فارس، ادامه داد: این استان در حدود ۴۷ میلیون دلار محصولات کشاورزی در سال به کشورهای خارجی صادر می‌کند که در راستای بهره‌برداری بهتر از این ظرفیت نیازمند پایانه صادراتی محصولات کشاورزی در استان فارس هستیم که متاسفانه به دلائل مختلف این امکان هنوز در منطقه فراهم نشده است.

رئیس سازمان صمت فارس در رابطه با راه‌اندازی پایانه‌های صادراتی محصولات کشاورزی در استان فارس، گفت: تاکنون چندین پروژه پایانه صادراتی تعریف و مراحل اجرایی آن شروع شده است که شهرستان فسا در ایجاد آن پیشتاز است.

وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی و هزینه‌ای پایانه صادراتی محصولات کشاورزی شهرستان فسا، اعلام کرد: این پروژه شامل سردخانه ۱۰ هزار تنی، سورتینگ ۲۵۰۰ تنی، ۳ سالن ذخیره به مساحت ۱۲۵۰ مترمربع، گلخانه ۵۰ هکتاری، باسکول و زیرساخت‌های اداری تاکنون پیشرفت فیزیکی و هزینه‌ای بسیار خوبی داشته است که بهره‌برداری از آن می‌تواند در اقتصاد کشاورزی و توسعه صادرات غیرنفتی ما تاثیرگذار باشد.

ایزدی خاطرنشان کرد: صادرات محصولات کشاورزی فرآوری شده و صنعتی ما متناسب با ظرفیت‌های استان نیست که تلاش داریم در راستای افزایش تراز تجاری ایران با کشورهای دوست در جهان این رویه معمول را با یک نگاه بنیادین و دانش‌بنیان به بهره‌برداری مناسب برسانیم.

/پایان متن/