هیچ‌کس از صف طولانی نانوائی‌ها، آش و حلیم، زولبیا و بامیه و... قبل از مغرب و خلوتی جدی و محسوس خیابان‌ها در ساعات بعد از افطار چیزی نمی‌گوید؛ آن را به پای دین‌داری مردم و پایبندی آن‌ها به روزه و انجام دستور الهی نمی‌گذارد! اما با دیدن برخی پست‌ها و مطالب منتشر شده در فضای مجازی یا برخی مظاهر، بر طبل ناامیدی و دین‌گریزی جامعه می‌کوبند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر کار این شرایط، فارغ از لزوم عمق‌بخشی به باورها ‌و اعتقادات مذهبی، ضرورت پرداختن صحیح به نمادها و مظاهر دین‌داری و پایبندی اکثریت جامعه به دستورات شرعی در فضاهای ترویجی و تبلیغی را یادآور می‌شود.

این شرایط باعث شد که از پیش از رمضان سال قبل، بر اساس بررسی‌ها و مطالعات صورت‌گرفته، جمعی از جوانان دختر و پسر، با هدایت و محوریت معاونت اجتماعی سپاه فجر استان فارس، درصدد اجرای برنامه‌ای متفاوت و جذاب برای کودکان، نونهالان و نوجوانان برآمدند که نتیجه‌ی برنامه‌ریزی‌ صورت‌گرفته، حضور حدود ۲۵۰۰ نفر از روزه‌اولی‌ها و روزه کله‌گنجشکی‌ها در برنامه‌ی مهمون کوچیکا بود که در رمضان ۱۴۰۰ اجرایی شد.

برنامه‌ای که فرمانده سپاه فجر، سردار یداله بوعلی در آئین اختتامیه آن گفت: امروز بهترین روز دوران خدمت من بوده است.

سعید رستگار، مدیر سبک زندگی معاونت اجتماعی سپاه فجر در این خصوص می‌گوید: برنامه مهمون کوچیکا که امسال به مهمونی ماه خدا تغییر اسم داده، با هدف خاطره‌سازی ویژه کودکان روزه اولی و روزه کله‌گنجشکی و نوجوانان پسر روزه‌اولی، در مسابقات و چالش‌هایی جذاب شرکت می‌کنند و شرکت‌کنندگان با ارسال تصویر، ویدئو و متن، فعالیت‌های خودشان را ثبت می‌کنند و با ثبت فعالیت‌ها از امتیاز برخوردار می‌شوند و در پایان هر روز، آثار منتخبین از طریق کانال و شبکه‌ی فارس منتشر می‌شود و برگزیدگان از جوایز نفیس برخوردار می‌شوند.

رستگار می‌گوید: موفقیت برنامه‌ی سال قبل باعث اِقبال سایر دستگاه‌ها و مجموعه‌های استان فارس شد و با مشارکت در تنها برنامه‌ای که با رویکرد ایجابی و ترویجی نسبت به معارف ماه مبارک طرح‌ریزی شده، تا الان ۱۵۰۰۰ نفر از سراسر استان فارس در سایت Mahenoor.ir ثبت‌نام کرده و در فعالیت‌های روزانه‌ی برنامه مهمونی ماه خدا شرکت می‌کنند.

سرهنگ‌ پاسدار، محمدجعفر دوست‌دار، معاون اجتماعی سپاه فجر معتقد است: مهمانی ماه خدا یک فرایند مثبت‌نگر و انگیزه‌بخش برای نسل پاک و بی‌آلایشی است که درصورت فهم صحیح مبانی دینی، در آینده در انتخاب سبک زندگی مبتنی بر آموزه‌های دینی و ملی با مشکلات کم‌تری مواجه می‌شوند و در نتیجه کاهش آسیب‌های اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.

دوست‌دار می‌افزاید: در نیمه‌ی ماه مبارک رمضان و هم‌زمان با میلاد کریم اهل‌بیت علیهم‌السلام، پانزده هزار شرکت‌کننده در سراسر استان با حضور در جشن میلاد و مراسم افطاری‌های ساده‌ای که با همت خود آن‌ها پهن خواهد شد، پانزده روز بندگی خالصانه‌ی خدا را جشن می‌گیرند و در شهر شیراز، حرم حضرت احمد ابن موسی علیهم‌االسلام، میزبان روزه‌اولی‌ها و روزه‌کله‌گنجشکی‌های شیرازی در برنامه‌ی نَمک‌ پروردگانِ حَسنی خواهد بود.

معاون اجتماعی سپاه فجر می‌گوید: دستگاه‌های مختلفی از جمله اداره کل امور اجتماعی استانداری، شهرداری شیراز، شهرداری صدرا، کمیته‌ی امداد امام خمینی رحمت‌الله‌علیه، صدا و سیمای مرکز فارس، سازمان تبلیغات اسلامی، اداره کل اوقاف و امور خیریه، تولیت آستان احمدی و محمدی و اقشار مختلف بسیج برای ترویج این معروف به صحنه آمده‌اند و در این مسیر نقش‌آفرینی موثری خواهند داشت تا حرف استاندار محترم فارس در شورای استقبال از ماه رمضان که گفتند: برنامه مهمونی ماه خدا، دلی است و دستگاه‌ها باید از این کار حمایت جدی داشته باشند، محقق شود.

متقاضیان برای شرکت در  “برنامه‌ی مهمونی ماه خدا” کافی‌است به آدرس سامانه‌ی هوشمند Mahenoor.ir مراجعه و در برنامه‌ها و چالش‌هایی که به اعضا پیامک می‌شود، شرکت نمایند. بهترین محتواهای ارسالی از طریق بخش‌های مختلف برنامه‌های صدا و سیمای فارس پخش خواهد شد و برگزیدگان از جوایز جذاب بهره‌مند خواهند شد. ضمنا همه‌ی شرکت‌کنندگان، لوح قهرمان ماه را با امضای آیت‌الله دژکام، نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه‌ی شیراز و همچینن دکتر ایمانیه استاندار محترم فارس دریافت خواهند کرد.

/پایان متن/