رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با تشریح مهم‌ترین برنامه‌های انجام شده سال گذشته به اهمیت بهبود بهره‌وری تولید و همچنین ایجاد بسترهای لازم سرمایه‌گذاری و صادرات محصولات کشاورزی تاکید کرد.

محمدجواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، خاک، منابع طبیعی و محیط‌زیست‌ مجلس شورای اسلامی با تشریح مهمترین مصوبات کمیسیون کشاورزی مجلس در سال گذشته، مطرح کرد: در ابتدای سال ۱۴۰۰ موانع پیش روی تولید در حوزه کشاورزی را شناسایی و برای آن‌ها راهکارهایی ارائه کردیم.

وی با بیان اینکه ۳۵ درصد اشتغال کشور مربوط به حوزه کشاورزی است، گفت: با تشکیل جلسات متعدد موانع پیش روی حوزه زراعت و دامپروری را نیز شناسایی کردیم و هر کجا که نیاز به اصلاح قانون بود اقدام به اصلاح و حذف قوانین دست و پاگیر کردیم و هر کجا نیاز به وضع قانون و یا تفسیر از آن وجود داشت را اقدام متناسب با آن انجام دادیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به طرح امنیت غذایی به عنوان یکی از مهم‌ترین طرح‌های این کمیسیون دانست و گفت: این طرح شامل ۱۵ ماده بود که مواردی مانند سنددار کردن اراضی در آن گنجانده شده بود تا بر مبنای آن اگر زمانی که کشاورزی بخواهد وامی دریافت کند، بانک‌های عامل در قبال ارائه سند کشاورزی به آنان وام بدهند.

عسکری ادامه داد: موضوع بیمه محصولات کشاورزی، خرید تضمینی محصولات و صادرات از دیگر مواردی بود که در این طرح به آن توجه شده است.

این نماینده مجلس با اشاره به بیماری کرونا و تعطیلی برخی از کسب و کارها در یک دوره مشخص، اظهار داشت: سفره مردم برای ما اهمیت فراوانی دارد و در یک دوره نه تنها سفره مردم محدود شد، بلکه تولیدکنندگان هم با مشکلاتی مواجه شدند که در این زمینه نیز برای جبران خسارات برنامه‌هایی در نظر گرفتیم.

وی با بیان اینکه ۵۰۰ میلیون جمعیت کشورهای همسایه ما علاقه‌مند به محصولات کشاورزی ما هستند، گفت: وزارت جهاد کشاورزی مکلف شد در زمینه صادرات بسترهای لازم را برای تولیدکننده فراهم و موانع را از پیش روی آن‌ها بردارد.

عسکری با اشاره به جلساتی با وزیر امورخارجه و معاونت اقتصادی این وزارتخانه ادامه داد: استفاده از ظرفیت سفرای ایران در خارج از کشور برای تسهیل صادرات محصولات کشاورزی از دیگر برنامه های این کمیسیون در سال ۱۴۰۰ به شمار می‌رود. همچنین در بخش کشاورزی از ظرفیت مراکز عالی و دانشگاه‌ها به منظور ارتقاء حوزه بخش کشاورزی بهره بردیم و استفاده از پایان‌نامه‌های دانشجویان کشاورزی برای توسعه این بخش نیز از نکات مدنظر ما برای تعامل بیشتر میان بخش کشاورزی و حوزه علم و فناوری بود.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به موضوع شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی که برای اولین بار شکل گرفت، افزود: وزیر اقتصاد، وزیر کشاورزی، رئیس سازمان برنامه و بودجه و دو نفر از اعضای کمیسیون کشاورزی به عنوان ناظر در این نشست‌ها حضور داشتند. همچنین تولیدکنندگانی از تشکل‌های مختلف به این مجموعه پیوستند که این خود اقدام مناسبی است چراکه تولیدکننده هزینه‌ها را می‌داند و نظرات ارائه شده در این نشست‌ها در قیمت‌گذاری کمک می‌کند.

عسکری در بخشی دیگر از صحبت‌های خود، گفت: تولید و اشتغال و ارزآوری صادرات محصولات کشاورزی با توجه به چهارفصل بودن کشورمان فرصت مغتنمی است که باید از آن به نحو احسن استفاده کنیم و بتوانیم بازارهای بیشتری را به دست بیاوریم و از لحاظ محصولات کشاورزی آن قدر جایگاه مناسبی داریم که اگر درست هدف‌گذاری و بازارهای صادراتی شناسایی شود به صادرات نفت نیازی نداریم.

این نماینده مجلس ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ در بخش آبخیزداری، خرید محصولات کشاورزی و حمایت و پشتیبانی اقدامات مناسبی داشتیم و ظرفیت ما به گونه‌ای است که می توانیم برای ۲۲۰ میلیون نفر غذا تامین کنیم و مجلس ریل‌گذاری‌های لازم را در بحث امنیت و تولید غذایی انجام داده و با خلاقیت و نوآوری و ابتکار امیدواریم در سال جدید با نگاهی جامع و کاربردی به شعار تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین نیز شاهد توسعه بخش کشاورزی باشیم.

/پایان متن/