یک روزنامه نگار، منتقداجتماعی و فعال رسانه‌ای معتقد است دولت سیزدهم تاکنون نتوانسته درعمل کارآمدی خود را به اثبات برساند.

اختصاصی عصر کار؛ سعید زحمت‌کشان// با گذشت بیش از ۶ ماه از شروع به کار دولت سیزدهم بر اساس شنیده‌های غیررسمی در فضای مجازی خبرهایی مبنی بر تغییر کابینه و جابه‌جایی مدیران ارشد دولت در سطح ملی به گوش می‌رسد؛ هر چند بررسی عملکرد کابینه دولت نیز یک فرآیند زمان‌بر و نیازمند ارزیابی کارشناسی شدن بر اساس معیارها و شاخص‌های تعریف شده مبتنی بر آمار و اطلاعات درست است اما با یک سطحی به اقدامات کلان دولتمردان به نظر می‌رسد بایستی با تغییرات زودهنگام با سرعتی بیشتر و هدفمند در مسیر توسعه قرار گرفت. این بررسی عملکرد در استان فارس هم که اخیرا مورد مداقه و ارزیابی رسانه عصر کار قرار گرفته است هر چند نقدهایی به برخی از اقدامات مقام عالی دولت در این استان وارد است اما نتیجه کلی نمره قابل قبول شخص استاندار و برخی از دستگاه‌های اجرایی نظیر راه و شهرسازی، ورزش و جوانان، آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات و … است. یکی از شاخص‌ترین تدابیر استاندار دولت سیزدهم در استان فارس جوان‌گرایی و کادرسازی در تمامی دستگاه‌های اجرایی با هدف تامین منابع انسانی توانمند برای پست‌های مدیریتی در آتی است. همچنین دیگر ویژگی مثبت صداقت، پاکدستی و پاسخگویی وی به منتقدان است که امیدواریم در ادامه نیز نقدهایی که به برخی از عملکردهای مدیران و فرآیند انتصابات مطرح می‌شود را با تدابیر و صلاحدید لازم برطرف نمایند.

سیدمحی‌الدین حسینی‌ارسنجانی در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی عصرکار در رابطه با اهمیت فسادستیزی در دولت سیزدهم، اظهار داشت: تلاش دولت در مقابله با فساد و حذف رانت از برخی مجموعه‌ها، مفید و قابل تقدیر است و امیدواریم که این مطالبه عمومی جدی‌تر و بهتر استمرار یابد.

وی گفت: مشکل اصلی دولت در نرسیدن به اهداف و برنامه‌های از پیش اعلام شده خود در چینش نادرست تیم همراه رئیس‌جمهوری که خود پر اراده و دلسوز است و البته ناهماهنگی‌هایی که بین اعضای کابینه با هم دیده می‌شود نیز مزید بر این علت شده است.

ارسنجانی معتقد است: استانداران به عنوان نقش‌آفرینان در لباس روسای‌جمهور هر استان باید به مردم خود گزارش عملکرد فصلی و سالانه دهند. متاسفانه بیشتر گزارشات رسانه‌ای مدیران ارشد استان‌ها رفع تکلیف است و در عمل اتفاق مهمی دراستان‌ها به نفع مردم رخ نداده است.

حسینی‌ارسنجانی با طرح این پرسش که چرا باید مدیران ارشد استانها را مرتب به شهرستانهای استان‌شان بفرستند و یا با جلسات داخلی استانداری‌ها و ادارات‌کل استان‌هایشان مشغولشان کنند یا آنان را به اموری غیر از وظایف محوله سرگرم کنند، به این رویکرد واکنش جدی نشان داد.

عضو خانه مطبوعات فارس بیان داشت: کدام مصوبه از مصوبات مهم شوراها و کارگروهها در استان‌ها به درستی و تمام و کمال اجرا و انجام شده و یا درحال انجام است؟ بازخوردهای این همه همایشها و نشست‌ها و جلسات چیست؟ یا رتبه استانها در شاخصهای مختلف توسعه و پیشرفت، اشتغال و اقتصاد کجاست و استانشان در سطح ملی چه تغییر و چه ارتقائی یافته است؟

عضو شورای سیاست‌گذاری پایگاه خبری تحلیلی عصر کار در استان فارس گفت: به راستی فرصت زمان ارزیابی عملکرد مدیران ارشد استانها به ویژه استانداران چقدر است؟ یک سال یا دوسال و یا کمتر و بیشتر تا مردم بدانند آنان برای استانهایشان چه کرده‌اند یا چه می‌کنند؟

این فعال رسانه خاطرنشان کرد: حضور در شهرستان‌ها برای استانداران زمانی خوب و لازم است که سفر استانداران به مناطق مختلف استانشان دستاوردهای گوناگونی برای مردم آن مناطق داشته باشد؛ همچنین حضور استانداران در جلسات شورای اداری و کارگروه‌ها و … زمانی به جا و درست است که مصوبات جلسات تنها روی کاغذ نیاد بلکه عمل به مصوبات جلسات مدیران استانی که استانداران روسای چنین جلساتی هستند در دستورکارشان باشد.

این روزنامه نگار تصریح کرد: منکر کارها و اقدامات خوب انجام شده در کشور و در استان‌ها نبوده و نیستیم اما اراده‌ای مصمم هم برای رساندن فارس به قله پیشرفتها که مطالبه رهبری و مردم است، نمی‌بینیم.

وی ادامه داد: امروز مشکل بی‌آبی و خشکسالی در اغلب استان‌ها و از جمله در استان فارس بیداد می‌کند و به یک ابر بحران و چالش جدی تبدیل شده است. ظلم وستم بانک‌ها و بحث خروج سرمایه‌های مردم فارس و اعطای وام‌های کلان چند ده میلیاردی به افراد محدود و خاص در کنار به گروگان گرفتن هستی کارآفرینان و تولید کنندگان توسط بانک‌ها، عدم تحرک لازم در شهرکهای صنعتی و بی‌برنامگی ادارات و روزمره‌گی دستگاههای اجرایی در کنار آسیبهای فزاینده اجتماعی، بیکاری، گرانی، بی‌عدالتی در همه اشکال و انواع آن و سوء‌مدیریت در مصرف منابع انرژی، هدررفت انگیزه‌های نیروی انسانی و ناامیدی نخبگان و دخالت ندادن آنان در امور مهم و تصمیم‌گیریها و … همه و همه نتیجه عدم اراده لازم برای سامان دادن به کارها ازسوی برخی از مدیرنماهای جاخوش کرده در دولت است.

/پایان متن/