پیشکسوت میراث‌فرهنگی به اهمیت حفظ بناها و بافت‌های تاریخی به عنوان یک سرمایه اجتماعی متعلق به همگان و یک ابزار فرهنگی در راستای تحقق اهداف صنعت گردشگری تاکید کرد.

روح‌الله عبادی، پیشکسوت میراث‌فرهنگی و متخصص معماری در یک گفت‌وگوی کوتاه با پایگاه خبری تحلیلی عصر کار نسبت به اهمیت بناهای تاریخی به عنوان یک گنجینه ارزشمند، بیان کرد: موضوعات میراث فرهنگی به عنوان یک سرمایه همگانی این مرز و بوم باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی در توصیه خود به مسئولان ارشد تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: نقش‌آفرینی منابع انسانی شاغل در دستگاه‌های دولتی به عنوان مدیر یا کارشناس بایستی مطابق با آن سطح از توانمندی و تخصص افراد باشد و مسئولیت‌ها نیز منطبق بر سلسله مراتب مشخصی بر عهده افراد گذاشته شود.

عبادی گفت: در کشور آلمان حرفی از زبان بیرون نمی‌آید مگر آنکه آن حرف عمل بشود.

این پیشکسوت معماری، تصریح کرد: توجه ما به میراث فرهنگی یک سرمایه‌گذاری دراز مدت به ویژه در صنعت گردشگری است که این سرمایه‌ها متعلق به آیندگان بوده و حفظ و حراست از آن برای نسل ما بسیار مهم است.

وی که فارغ‌التحصیل دانشگاه فنی هانوفر آلمان در زمینه معماری بود در اسفندماه سال ۱۳۵۶ به ایران آمد.

او پس از بازگشت به ایران در راستای خدمت به میهن با توجه به تسلط کامل و کافی بر سازه‌های معماری در میراث‌فرهنگی مشغول به کار شد و به عنوان یک کارشناس علم و دانش فنی خود را نسبت به تعمیر و نگهداری از  بناهای تاریخی بکار بست.

عبادی در زمینه مدیریت میراث‌فرهنگی دغدغه‌های بسیاری دارد و از اهمیت دقت‌نظر در رابطه با نگهداری و نظارت تخصصی بر بناهای تاریخی تاکید دارد.

او انتظار دارد در زمینه اجرای طرح‌های مرمت به ملاحظات فنی و تخصصی و همچنین اصالت آثار باستانی در هر دوره‌ای از تاریخ توجه ویژه شود.

این کارشناس گفت: در مرمت بناها، دخل و تصرف غیرتخصصی جایز نیست و مداخلات می‌بایست طبق الگوی معماری آن دوره زمانی خاص باشد.

وی خاطرنشان کرد: جامعه باید نسبت به ارزش‌های موجود  در بافت‌های تاریخی که بخش قابل توجهی از آن پنهان است، آگاهی کامل داشته باشند و هویت خود را بشناسند تا به عنوان یک وظیفه همگانی از میراث فرهنگی خود مراقبت کنند.

او در پایان در حالی که در دوران بازنشستگی خود به سر می‌برد به خاطرات و تجربیات خود در میراث فرهنگی و خدمات ارزشمند سیدمحمد بهشتی، محمدحسن طالبیان، مهدی حجت، علیرضا قلی‌نژاد پیربازاری و همچنین مرحوم باقر آیت‌الله‌زاده شیرازی اشاره کرد.

/پایان متن/