عدم تغییر رویکرد مدیریت شهری در ایجاد درآمد برای شهر موجب از دست رفتن داشته¬های ارزشمند شیراز از جمله باغات آن خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصرکار، یکی از کارشناسان حوزه مدیریت شهری در گفت و گو با خبرنگار عصرکار در خصوص عدم انتخاب رویکرد صحیح در مدیریت شهری مطرح کرد: متاسفانه شهرداری شیراز در امر درآمدزایی غافل شده و این عدم آگاهی از ظرفیت های نوین موجود در کلانشهر شیراز، بسیاری از فرصت ها را سوزانده است.

این دانش آموخته مدیریت شهری در ادامه به تغییر کاربری باغات که در بیست سال اخیر یکی از مهمترین منابع درآمدی شهرداری شیراز بوده است، اشاره و بیان کرد: این مسئله به یکی از دغدغه-های فعالان محیط زیست و شیراز دوستان تبدیل شده است. دغدغه¬ای که مدیریت شهری هیچ عزمی برای رفع آن ندارد و با انتصاب های اخیر نشان داد که همچنان رویکرد گذشته را در درآمدزایی برای شهر در پیش گرفته است.

در میان کلانشهرهای ایران، شهروندان شیرازی بدلیل موهبت باغات موجود که چونان ریه های تنفسی شهر هستند، هنوز می توانند هوای پاک تنفس کنند. از طرفی این باغات، فرصتی بی نظیر برای توسعه گردشگری طبیعی و تبدیل شیراز به این برند در میان کلانشهرها میباشد.

وی با اشاره به پروژه دیتاسنتر شهرداری شیراز که از جمله فرصتهای از دست رفته شهر هست، عنوان کرد: حدود شش سال پیش، با هوشمندی یکی از مدیران شهری شیراز، کلنگ فرصت بکر و دست نخورده ای با هدف تبدیل شیراز به قطب فناوری اطلاعات جنوب کشور به زمین زده شد. پروژه ای که قادر بود درآمدی سرشار نصیب کلانشهر شیراز کند اما بدلیل عدم باور مدیران بعدی و نیز عدم انتصاب مدیران شایسته برای پیشبرد کار، این فرصت ارزشمند توسط اصفهان ربوده شد.

این کارشناس مدیریت شهری و فعال حوزه گردشگری، گفت: این مرکز داده (دیتاسنتر) با توجه به موقعیت جغرافیایی شیراز و نیز وجود مراکز علمی دانشگاهی مطرح در حوزه فناوری اطلاعات و از طرفی پتانسیل وجود مراکز بزرگ صنعتی نفت و گاز جنوب کشور، می تواند موقعیتی امن و پایدار برای حفاظت داده های این مراکز و حتی کشورهای حوزه خلیج باشد.

وی افزود: از طرفی با توجه به اینکه در هزاره سوم یکی از امن ترین بسترهای سرمایه گذاری، فناوری اطلاعات و ارتباطات است، با جذب سرمایه گذار در این فرصتِ سرمایه گذاری بینظیر، می توان درآمدهای سرشار را از سوی صاحبان سرمایه از سراسر کشور به شیراز ترغیب نمود.

وی ادامه داد: البته فرصت ها در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات و نیز انرژی های نو و تجدیدپذیر دائما در حال ایجادند. شهرداری شیراز در صورتیکه از جوانان نخبه و عملگرا استفاده کند، قطعا از فرصت های زیرساخت سازی مثل دیتا سنتر، ظرفیت فضاهای دریاچه نمک، آرامستان احمدی و پارک کوهستانی دراک می تواند بجای تخریب و تغییر کاربری باغات در جهت ایجاد درآمد بهره ببرد.

این دانش آموخته مدیریت شهری در پایان بیان کرد: با توجه به منویّات مقام معظم رهبری در خصوص بهره مندی حداکثری از فرصت گردشگری شهر و استان، چنانچه شهرداری رویکرد درآمدزایی خود را از تغییرکاربری این باغات بسمت درآمدهای پایدار همچون فناوری اطلاعات، انرژی های نو و گردشگری تغییر دهد قطعا موجب مانایی این میراث ارزشمند طبیعی برای نسل های آینده این سرزمین خواهد شد.

/پایان متن/