معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس با بیان اینکه بخش عمده‌ای از دو محور حادثه خیز استان به بزرگراه تبدیل می‌شود، از افزایش اعتبارات دو پروژه بزرگراهی جهرم- لار -بندرعباس و فسا -داراب -کهگم خبرداد.

محمود رضایی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس در رابطه با وضعیت پروژه‌های ارتباطی در حوزه راه و حمل‌ونقل جاده‌ای، عنوان کرد: بزرگراه شیراز، جهرم، لار، بندرعباس از محورهای مهم ارتباطی در کریدور شمال به جنوب است که هم‌اینک در چند قطعه در حال احداث بوده و بخشی از آن نیز به بهره‌برداری رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر کار به نقل از روابط عمومی استانداری فارس، رضایی این پروژه را یکی از مهم‌ترین پروژه‌های استان و در کریدور شمال به جنوب دانست و اظهار کرد: تکمیل نهایی این پروژه می‌تواند نویدبخش اتصال و دسترسی بزرگراهی شیراز به دریا و آبهای نیلگون خلیج فارس از مسیر استان هرمزگان باشد.

معاون امور عمرانی استانداری فارس ادامه داد: طول محور شیراز، جهرم، لار، بندرعباس ۵۵۰ کیومتر است که استان‌های فارس و هرمزگان را به هم متصل می‌کند. در حقیقت این جاده محور شریانی و ترازنیتی از هرمزگان به سمت استان فارس، مرکز و دیگر استان های جنوبی کشور محسوب می‌شود.

او  از  اجرای باند دوم بزرگ راه جهرم لار بندرعباس خبر داد و گفت: در حال حاضر چند شرکت پیمانکاری در قالب چند قطعه در این طرح ملی مشغول فعالیت هستند.

رضایی با اشاره به تخصیص اعتبار ویژه به این پروژه‌، اضافه کرد: به دنبال پیگیری‌های وزارت راه و شهرسازی و بانک ملی، مقرر شده است علاوه بر اعتبارات این پروژه در بودجه ۱۴۰۰ ،  به زودی مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان به این پروژه تزریق شود.

معاون هماهنگی امور  عمرانی استانداری فارس خاطرنشان کرد: با تزریق منابع مالی جدید، روند اجرای این پروژه تسریع شده و جان تازه‌ای در رگ‌های آن دمیده خواهد شد.

رضایی اظهار امیدواری کرد: در سال ۱۴۰۱ بخش عمده‌ای از محور جهرم لار به شکل دوبانده اجرا شده و زیر بار ترافیک برود.

او در ادامه در خصوص بزرگراه شیراز فسا داراب کهگم توضیح داد و گفت : این پروژه در بودجه سال جاری، اعتبارات قابل توجهی را دارا بوده  است؛ ضمن اینکه از محل ماده ۵۶ که بر اساس آن بانک‌ها منابع قابل توجهی را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار می‌دهند ، اعتبارات این پروژه تا حد قابل توجهی افزایش یافته و به رقم مناسبی خواهد رسید.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۱ بخش‌های عمده‌ای از این پروژه به شکل بزرگراه درخواهد آمد، گفت: با توجه به ترافیک سنگین هر دو محور جهرم، لار، بندرعباس و فسا، داراب، کهگم و با توجه به حادثه خیز بودن این محورها، حساسیت خاصی از سوی مدیریت ارشد استان و وزارت راه و شهرسازی نسبت  به تکمیل آنها در کمترین زمان منطقی اعمال شده است.

رضایی به افزایش اعتبارات دو پروژه بزرگراهی مذکور نسبت به سال قبل اشاره و اظهار کرد: با تزریق اعتبارات کمکی قابل توجه از سوی بانک‌ها، این پروژه‌ها در سال آینده جایگاه مطلوبی را تجربه خواهند کرد.

او خاطرنشان کرد: مسیرهای بزرگراهی مذکور همواره آبستن حوادث ناگواری بوده و از جمله محورهای حادثه خیز استان محسوب می‌شوند؛ تبدیل بخش عمده‌ای از این محور های حادثه خیز به بزرگراه، کاهش تلفات جاده‌ای استان را سبب خواهد شد.

گفتنی است، استان فارس هم‌اینک یک هزار و ۴۶۲ کیلومتر بزرگراه، ۲ هزار و ۳۰۹ کیلومتر راه اصلی، ۲ هزار و ۸۷۲ کیلومتر راه فرعی و ۱۰ هزار و ۹۳۹ کیلومتر راه روستایی دارد.

/پایان متن/