با استفاده از روش ژئوفیزیک و مستند نگاری در فصول مختلف سال در شهر گور فیروزآباد بزرگ‌ترین مجموعه مذهبی در این منطقه تاریخی کشف شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصرکار به نقل از خبرگزاری فارس از فیروزآباد، شهر گور محلی باستانی است که در شهرستان فیروزآباد فارس قرار دارد، این شهر در اوایل قرن سوم میلادی به دستور اردشیر بابکان بنا شد؛ طرح و الگوی این شهر به صورت دایره ای شکل و دارای چهار دروازه اصلی بوده است و بناهای حکومتی و محل اقامت درباریان در آن قرار داشته است، این شهر به وسیله خندق عمیق و دیوارهای بلند اداره می شده و یک حالت نمادین برای شهر داشته است، شهر گور باستانی اکنون متروک مانده و شهر فیروزآباد در سه کیلومتری آن قرار دارد.

ثبت جهانی مناره شهر گور

مناره گور که در مرکز فیروزآباد قرار گرفته یکی از نمادهای رسمی و سنبل قدرت این منطقه در زمان ساسانیان شناخته می شده است؛ ساخت این بنای تاریخی از سنگ و ملات ساروچ است؛ حدود ۹متر طول و ۳۰متر ارتفاع دارد، طبق نظریه باستان شناسان و تاریخ دانان این بنا جدا از حالت نمادین خود کاربردهای عملی نیز داشته است و به عنوان معبد و مخزنی برای ذخیره آب مورد استفاده قرار می گرفته و مناره شهر گور به عنوان یکی از آثار باستانی فیروزآباد در سال ۱۳۹۷ در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

پایان فصل اول مستند نگاری بخش مرکزی شهر گور

به گفته عسکری چاوردی مدیر میراث جهانی منظر باستان شناسی ساسانی فارس آثاری به نام تخت نشین و یک برج منار مانند سال هاست که در بخش مرکزی شهر گور وجود دارد و درک روابط معماری این سازه های پراکنده نیازمند شناسایی و مستند نگاری دقیق بود و با استفاده از روش های ژئوفیزیک و عکس برداری در فصول مختلف سال همراه با مستند نگاری و طراحی که از سازه های معماری این بخش مرکزی انجام گرفت، در نهایت یک مجموعه بزرگ مذهبی با واحدهای مرتبط با همدیگر شناسایی شده است.

کارکرد واحد مذهبی در مجموعه معماری شهر گور

وی افزود: بنای تخت نشین و مجموعه ساختمان های پیرامونی آن به ابعاد ۶۵ در ۸۰متر در یک مجموعه بزرگ ساختمانی قرار داشته و عملکرد تمام واحدهای ساختمانی در این مجموعه به هم مرتبط بوده که این موضوع نشان دهنده کارکرد واحد مذهبی در مجموعه معماری بخش مرکزی شهر گور است.

علت نامگذاری فیروزآباد کهن به شهر گور

عسکری چاودری عنوان کرد: علت نامگذاری این منطقه به شهر گور این است که این مجموعه بزرگ مذهبی در سده سوم میلادی بنیان گذاری شد و اما به نظر می رسد به عنوان شهر پدری ساسانی تا پایان دوره ساسانی مورد تکریم و قداست مذهبی قرار گرفت طوری که با دفن هر یک از پادشاهان ساسانی در این شهر بر حرمت آن افزوده شد و در سده های اسلامی به شهر مزارات(گور) معروف شد.

اجرای طرح کاوش شهر گور از اوایل سال آینده

شهبازی مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فیروزآباد گفت: برنامه سامان دهی و کاوش این مجموعه بزرگ مذهبی کشور در سال ۱۴۰۱ به صورت رسمی با همکاری دانشگاه های داخلی و اروپایی آغاز می شود.

/پایان متن/

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس