در عصر کار منتشر شد: محمدرضا امیری فرماندار سابق شیراز در دولت اعتدال که در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری مسئولیت دبیری شورای سیاست‌گذاری ستادهای انتخاباتی مردمی و امید دکتر مسعود پزشکیان را بر عهده داشت با ارائه محتواهایی پیرامون نقش و تکلیف هر یک از شهروندانی که هویت ایرانی در داخل و خارج این مرز و بوم تمدن‌ساز دارند خواستار تلاش ملت ایران برای رفع نگرانی‌ها و کارآمدی بیشتر نظام در راستای توسعه و پیشرفت با محوریت دولت وفاق ملی و مجلس حامی او شد؛ فرآیندی که از تفکرات بسته سیاسی و محدودیت‌های غیرمنطقی عبور می‌کند و با نقش‌آفرینی نمایندگان خانه ملت، نهادهای حاکمیتی، جریانات و چهره‌‌های تأثیرگذار سیاسی و اجتماعی و آحاد جامعه سعی بر تعریف فرصت‌ها و رسیدن به اهداف بلند نظام جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی ایران خواهد داشت.

عبارت برای ایران عاملی قوی برای ایجاد انگیزش در هر ایرانی با هر دین و آیین و نژادی در هر جای جهان است. چرا که نقطه عزیمت آنان براندیشیدن به یک وجود خردمند و دارایی ارزشمند مشترکی است به نام ایران که هویت آنان را هويدا می‌سازد.

برای ایران عبارت نوستالژیکی است که از یک سو یادآور گذشته با عظمت ملت و کشوری است که بنیانگذار اولین نظام حکمرانی جهان(عیلامی ها و مادها) و جزو مهم‌ترین تمدن‌های دوران باستان با نظام حکمرانی مطلوب(آثار پرسپولیس) بوده که حس غرور و شادمانی را در دل ایرانیان احیا می‌کند و از سوی دیگر بیانگر دوران معاصری است که این کشور در پی تمدن سازی نوینی است تا الگوی ایرانی – اسلامی پیشرفت را برای جهانیان به نمایش بگذارد ولی با وجود منابع ارزشمند ثروت زیرزمینی و روزمینی، اقلیم جغرافیایی و موقعیت ژئوپلیتیکی خاص و بویژه با داشتن منابع انسانی ارزشمند که در جای جای جهان پراکنده و افتخارآفرینند،  به علت نواقصی در نظام حکمرانی، در امر توسعه با موانع و مشکلاتی مواجه گردیده است.

عبارت برای ایران در انتخابات اخیر ریاست جمهوری به شعار غالب هواداران آقای دکتر پزشکیان تبدیل شد که موجب گرایش و رای دادن حتی کسانی شد که قصد شرکت در انتخابات نداشتند و این شعار یکی از عوامل پیروزی آقای دکتر پزشکیان بود.

 اما این سوال مطرح است که مگر ایران در این مقطع در چه وضعیتی است که مردم برای آن اینقدر نگرانند؟

اگرچه نظام جمهوری اسلامی در توسعه اقتصادی و دستاوردهای علمی و بویژه در تقویت قوای نظامی و دفاعی موفقیت‌های چشمگیری داشته است و در مقاطعی، برخی از دولت‌ها مسیر قابل قبولی را برای توسعه در پیش گرفته بودند، ولیکن وضعیت عمومی جامعه و مطالعات صاحب نظران نشان می‌دهد که ایران در یک بزنگاه تاریخی قرار گرفته و با معضلات و بحران‌هایی مواجه است که اساس استقلال و موجودیت آنرا تهدید می‌کند.

این معضلات  و بحران‌ها را می توان در ۵ گروه شناسایی کرد و هر یک از این گروه ها شامل ده‌ها مشکل اساسی و مسئله بحرانی است که عبارتند از؛

{۱  – در راس این مجموعه مشکلات، مجموعۀ هولناک ناترازی‌های مالی و مشکلات زیست محیطی قرار گرفته است. بودجه و نظام بانکی و صندوق های بازنشستگی، با ناترازی در مقیاس بزرگ، میانگین تورم را به دو برابرِ مقدار تاریخیِ بلند مدت رسانده و ناترازی انرژی و آب و ویرانگری زیست بوم کشور آینده سرزمینی را در معرض خطر جدی قرار داده است.

۲ – مجموعه مشکلات خطیر روابط خارجی کشور شامل  درجه بالای التهاب در روابط خارجی، تشدید تحریم‌ها، محدودیت‌های برآمده از FATF ، و وضعیت مبهم خاورمیانه، احتمال به قدرت رسیدن ترامپ که به هیچ قاعده ی مرسوم بین المللی پایبند نیست، برای کشوری که شریکی در جهان ندارد، بسیار مخاطره آمیز است.

۳- شکاف های عمیق اجتماعی و فرهنگیِ عمدتا بین نسلی و شکاف های ناروای درآمدی و رفاه درون نسلی. باورها و سبک زندگیِ بخشی از جمعیت کشور، که عمدتا در نسل جوان و زنان متجلی شده است، در تقابل جدی با الگوهای ر سمی است.

جدای از هرگونه تحلیل و نظری که تصمیم گیرندگان در مورد آن داشته باشند، به عنوان یک واقعیت، با پدیده ای بسیار جدی مواجه هستیم که در یکی دو سال گذشته بروز عینی وجدی داشته و تاکنون نیز ادامه پیدا کرده است. مواردی از قبیلِ:

فیلترینگ اینترنت و تغییر نوع انتظارات و خواسته های جوانان، مدتی است که تبدیل به تقابل‌های امنیتی و انتظامی میان حکومت و جامعه بوده که التهاب موجود در کشور را که در نتیجه فشارهای سنگین تورم و بیکاری و فقر همراه با نابرابری زیادِ رانت پایه از یک طرف و محدودیت‌های روز افزون خارجی از طرف دیگر  شکل آزاردهنده ی به خود گرفته و آن را به مرحله خطرناکی رسانده است.}۱

برگرفته از مقاله ی: “آزمون سخت بازآفرینی امید” از دکتر مسعود نیلی

۴ – وجود روز افزون فساد، سلب اعتماد عمومی و کاهش سرمایه اجتماعی

۵- ایجاد محدودیت در فضای سیاسی: بی رغبتی و بی‌تفاوتی نسبت به مسائل اساسی کشور از سوی نخبگان و عامه مردم، میل شدید به مهاجرت نخبگان و حتی عامه مردم که منجر به تغییر بافت جمعیتی شده و کشور را با مخاطرات هویتی و امنیتی مواجه می‌نماید.

جذابیت شعار برای ایران در گفتمان پزشکیان:

میزان مشارکت در انتخابات اسفند ماه سال گذشته مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد که فضای سیاسی کشور به علت مشکلات فوق الذکر دچار انجماد و دلسردی شدید مردم بود و همین وضعیت نیز در آغازین روزهای انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری حاکم بود اما ورود اصلاح طلبان و هوشمندی حاکمیت درایجاد امکان رقابت برای جریان اصلاح طلب و تایید صلاحیت یکی از سه کاندیدای اصلاح طلبان به تدریج رقابت قابل قبولی را در فضای سیاسی رقم زد و متعاقباً گفتمان آقای دکتر پزشکیان، تلاش اصلاح طلبان و حتی بخش‌هایی از اصولگرایان معتدل که نگران آینده کشور بودند، همچنین برداشت هواداران و عامه مردم از شخصیت آقای دکتر پزشکیان مبنی بر ساده زیستی،  صداقت، دردمندی و دلسوزی برای مردم، دغدغه‌مندی برای ایران، و تحول خواهی وی، شور و نشاط انتخاباتی را در فضای سیاسی کشور ایجاد کرد و در نهایت علیرغم رقابت سخت با رقیبی که از ابزارها و امکانات مختلف برخوردار بود، در یک ماراتن بزرگ سیاسی در دو مرحله، وی پیروز انتخابات شد.

اما این روزها که کابینه ایشان در حال شکل گیری است، هجمه های رقبا از یکسو و فشارها و خواسته‌های پیدا و پنهان افراد و گروهها از سوی دیگر و سخت تر از آن، شکوه‌ها و گلایه‌ها و بعضاً حملات هواداران از دیگر سو شرایط سختی را رقم زده است و به همین دلیل لازم است یک بازخوانی از آنچه دکتر پزشکیان وعده داد و گفت و آنچه که ایشان وعده نداد و نگفت انجام شود.

انتظارات و توقعات از پزشکیان و مقایسه با دیدگاه‌ها و وعده‌های ایشان:

باید تاکید کرد و به یاد آورد که اغلب چهره‌های سیاسی هوادار و متعاقبا سایر رای دهندگان در ابتدا فقط خواهان توقف روند نامطلوب اداره کشور بودند و به پیشگیری از بدتر شدن وضعیت کشور راضی بودند ولیکن انبوه مشکلات برشمرده در بالا بتدریج انتظارات و توقعات به حقی در ذهن حامیان و رای دهندگان به رئیس جمهور ایجاد نمود.

ایشان بارها تکرار کرد که؛ “من فرد حزبی نیستم” بارها پاسخ داد که؛ “من ادامه دولت هیچکس نیستم” به طور مکرر گفت که؛ “برنامه من همان سند چشم انداز و قانون برنامه توسعه و سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری است. ایشان در مواجهه با جدال‌ها و هجمه‌های رقبا به طور مکرر گفت که؛ “باید این دعواها را کنار بگذاریم و به یک وفاق ملی برسیم” وی مستمر تاکید کرد که؛ “با دعوا نمی‌شود کشور را اداره کرد”

…اما به یاد آوریم که ایشان به طور مکرر گفت که؛ “مقصر وضعیت امروز کشور ماییم” “بارها از وضعیت زندگی مردم شکوه کرد و وعده زندگی خوب و عزتمندانه داد” به طور مکرر تاکید کرد؛ “صدای بی صدایان خواهم بود،  حامی حقوق زنان و جوانان خواهم بود” تاکید کرد که؛ “مخالف فیلترینگ هستم” پیام داد که؛ “واردات خودرو را آزاد می‌کنم” از وضعیت نظام آموزشی و بهداشتی و درمانی و زیست محیطی کشور شکوه کرد و گفت؛ “مقصر ماییم و باید برای بهبود آن تلاش کنیم” بارها تاکید کرد که؛ “کار را باید به کارشناسان بسپاریم”

و سایر مطالب…

محدودیت‌ها و مقدورات:

به یاد داشته باشیم که آقای دکتر پزشکیان با هوشمندی و با علم به ساختار حاکمیت، توجه به سوگند وفاداری رئیس جمهور به قانون اساسی و با در نظر داشتن محدودیت‌ها و مقدوراتِ رئیس جمهور،  هیچگاه وعده تغییرات بنیادین نداد.

اگرچه حامیان، جریانات و چهره‌های سیاسی، نهادها و حتی عامه مردم با این ساختار و محدودیت‌ها و مقدورات آشنا بودند ولیکن به دلیل مطالبات انباشته، انتظارات فراتر از محدودیت‌ها در ذهن‌ها شکل گرفت، در حالی که رئیس جمهور بارها تاکید کرد که من نمی‌توانم معجزه کنم.

اما با این وضعیت خطیر فعلی کشور چه باید کرد؟

برای پاسخ به این سوال لازم است به مبحث مقدماتی و اهمیت شعار “برای ایران” رجوع شود و تکالیف و انتظارات از هر بخش جامعه ذیل عبارت “برای ایران” تعریف و مطالبه شود.

۱نمایندگان مجلس شورای اسلامی:

از نمایندگان محترم که خود برآمده از نظر اکثریت رای دهندگان هستند، انتظار می‌رود، به احترام نظام مردم سالاری دینی و رای اکثریت مردم به رئیس جمهور و با عنایت به شخصیت رئیس جمهور محترم که فردی آگاه، متعهد و وفاداربه جمهوری اسلامی در قول و عمل و توانمند، صادق و دغدغه مند برای ایران است که‌ علیرغم هجمه‌های بی‌سابقه از نواحی مختلف، برای پایان دادن به دعواهای سیاسی و تلطیف فضای کشور تلاش می نماید و همچنین با عنایت به وضعیت خطیر کشور عزیز ایران و تهدیدهای خارجی و معضلات متعدد داخلی، با پرهیز از حب و بغضهای سیاسی و در تعمیق سیاست وفاق ملی، ضمن رأی اعتماد به تمامی اعضای کابینه با رئیس جمهور محترم همراهی و همکاری صادقانه و صمیمانه داشته باشند.

۲ سایر نهادهای حاکمیتی:

از سایر نهادهای حاکمیتی اعم از قوه قضاییه، نیروهای مسلح،  دستگاه‌های امنیتی و نظارتی، نهادها و موسسات اقتصادی حاکمیتی نیز انتظار می‌رود ضمن اعمال تکالیف قانونی خود، با توجه به مطالب گفته شده فوق، با رئیس جمهور محترم و کابینه وی برای بهبود وضعیت کشور و افزایش اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی همکاری تام و تمامی داشته باشند.

۳ جریانات و چهره‌های سیاسی هوادار و عامه مردم:

لازم است این بخش از جامعه که بدنه اجتماعی دولت و ولی نعمتان مسئولان محسوب می‌شوند، با توجه به مطالب گفته شده بالا که خود به خوبی بر آن واقفند با صبوری، به رای خود که برای اعتلای ایران و دستیابی به زندگی عزتمندانه بود، افتخار نموده و ضمن مطالبه گری، با حمایت کامل از رئیس جمهور و دولت محترم ایشان، ملاک ارزیابی خود از رئیس جمهور و دولت را، تحقق برنامه‌ها و وعده‌ها قرار دهند و نه انتصاب اشخاص و نیز این ارزیابی را به بازه زمانی حداقل ۱ تا ۲ سال دیگر موکول فرمایند.

بدون تردید به تعبیر مقام معظم رهبری موفقیت رئیس جمهور موفقیت همه نظام و کشور خواهد بود. امید است با اتکال به عنایت پروردگار متعال شاهد روزهای روشن و امید بخش در بهبود وضعیت ایران عزیز و به تبع آن استان پرافتخار، اما مظلوم فارس باشیم.

محمدرضا امیری؛ دبیر شورای سیاست گذاری ستادهای مردمی و امید دکترپزشکیان در فارس – ۲۸  مردادماه ۱۴۰۳

/پایان متن/