رئیس سازمان بازرسى کل کشور گفت: سرمایه بانک‌ها باید در اختیار مردم و جامعه باشد نه اینکه بانک‌های خصوصی بانک‌های خانوادگی باشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر کار، ذبیح‌الله خدائیان در جریان سفر به استان سمنان در نشست صمیمی سه ساعته با فعالان اقتصادی ضمن تبریک فرارسیدن سالروز آزادسازى خرمشهر با اشاره به مسائل مطرح شده در این جلسه گفت: یکسرى از مطالب عمومى هستند که باید از مرکز پیگیرى شود که به طور حتم این کار از سوى سازمان بازرسى دنبال خواهد شد و برخی از موضوعات استانی است که از سوی بازرسی و دادگسترى استان پیگیرى مى‌شود.

وى با بیان اینکه اقتصاد کشور بیمار است، اظهار کرد: اقتصاد کشور ما دولتى است و سالیان سال است که از این بیمارى رنج مى‌برد و با وجود قوانین بالادستى و تاکیدات مسئولان عالی‌رتبه نظام همچنان در این حوزه موفق نبوده و بخش‌هاى عمده اقتصاد هنوز در اختیار دولت است و مابقى هم که به بخش شبه دولتى سپرده شده داراى مشکلاتى است.

رئیس سازمان بازرسى کل کشور با انتقاد از صدور برخى از بخشنامه‌های خلق‌الساعه تاکید کرد: بعضا در برخى مواقع شاهد صدور بخشنامه‌هاى یک هفته‌اى هستیم که تولیدکنندگان را با مشکلاتی مواجه می‌کند و حتى برخى را به آستانه ورشکستگی رسانده است چرا باید بخشنامه‌اى قبل از بررسی تمامى ابعاد آن صادر شود؟

خدائیان به موضوع طولانى بودن فرآیند صدور مجوز‌ها نیز اشاره کرد و با انتقاد از عدم همکارى برخى از مدیران در این حوزه افزود: بسیارى از مدیران نمى خواهند این صدور این مجوز‌ها را آزاد کنند، زیرا قدرتى است که در دست دارند و مى‌خواهند این قدرت را داشته باشند.

خدائیان به تاکیدات مسئولان عالى‌رتبه نظام در راستاى صدور مجوز‌ها اشاره و بیان کرد: سازمان بازرسى کل کشور به این موضوع ورود جدی داشته و براى تعدادى از مسئولانی که اهمال داشته‌اند نیز پرونده‌هایی تشکیل داده است.

وى با اشاره به گله مندى برخى از فعالان اقتصادى از قیمت‌گذارى دستورى ادامه داد: گله مندی تولیدکنندگان از این موضوع طبیعی است بر اساس باید به این موضوع هم توجه ویژه‌ای شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور از ورود ویژه این سازمان به واردات کالاهاى خارجى که مشابه ایرانى دارند، خبرداد و بیان کرد: سازمان به این موضوع نه تنها در تهران بلکه در تمامی استان‌ها ورود داشته و حتی برای برخى از مسئولان خاطی نیز پرونده‌هایی تشکیل داده است.

وى از فعالان اقتصادى خواست اگر به مصادیقی از واردات کالا‌های خارجی که مشابه ایرانی دارد، برخورد کردند؛ حتما موضوع را به سازمان بازرسی منعکس کنند.

رئیس سازمان بازرسى کل کشور در بخش دیگرى از سخنان خود در مورد سرمایه در گردش واحدهاى تولیدی نیز گفت: متاسفانه تعدادی از بانک‌ها به خصوص بانک‌های خصوصی تسهیلاتی غالبا به شرکت‌های وابسته اختصاص می‌دهند که جای تعجب دارد به همین منظور سازمان بازرسی با تاکیدات رئیس قوه قضاییه به این موضوع ورود و برنامه‌هایی را هم در این راستا تدوین کرده است چراکه اعتقاد داریم سرمایه بانک‌ها باید در اختیار مردم و جامعه باشد نه اینکه بانک‌های خصوصی بانک‌های خانوادگی باشند.

خدائیان در ادامه به عدم برنامه ریزی برخی از دستگاه‌ها در حوزه‌های کاری خود اشاره کرد و گفت: ما باید نیاز‌ها و ضروریات کشور را بدانیم، باید بدانیم ذخایر کشور چه میزان است؟ باید بدانیم که به عنوان نمونه چه میزان نهاده نیاز کشور است نه اینکه با بی‌برنامگی سفارشاتی بدهیم که باعث سرگردانی چند ماهه کشتی‌ها شود؟

وى با تاکید بر اینکه باید با کمک دولت به بخش خصوصی کمک کرد، ادامه داد: همه دستگاه‌ها از جمله دستگاه‌های نظارتی باید به کمک بخش خصوصی بیایند و هرگونه کوتاهی در این بخش خیانت است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور تاکید کرد؛ این سازمان به دنبال این است که موانع پیش‌روی واحد‌های تولیدی را با کمک سایر دستگاه‌ها بردارد.

در جریان این نشست فعالان اقتصادی مشکلات و چالش‌های پیش‌روی خود در زمینه ارز، مالیات، تامین اجتماعی، تسهیلات و را با دکتر خدائیان در میان گذاشته و خواستار ورود و پیگیری سازمان بازرسی کل کشور برای رفع آن‌ها شدند.

/پایان متن/