معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگران استانداری فارس خواستار تعیین تکلیف واگذاری خانه‌های تاریخی شیراز که با هدف کمک به احیای بافت فرهنگی تاریخی به بخش خصوصی شد.

محمد فرخ‌زاده با بیان اینکه ۲۸ خانه تاریخی شیراز به “برادران دلیر” واگذار شده است، از سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس خواست که برای تعیین تکلیف این خانه‌ها که نقش موثری در احیای بافت تاریخی فرهنگی شیراز دارند، اقدامی عاجل انجام داده و نتایج را اطلاع رسانی کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر کار به نقل از استانداری فارس، فرخ‌زاده با یادآوری اینکه این خانه‌ها آذرماه سال ۱۳۹۹ طی قراردادی به افراد مذکور واگذار شده است، گفت: با گذشت چند سال از انعقاد این قرارداد، شاهد اقدام خاصی در زمینه احیای خانه‌های واگذار شده نبوده‌ایم.

معاون استانداری فارس یادآور شد: ضرورت افزایش جاذبه‌ها در بافت تاریخی و ایجاد مراکزی نظیر موزه، مراکز اقامتی، کارگاه‌های صنایع دستی، نمایشگاه، مراکز ارائه خدمات به ساکنین، زائر سرا و … از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی تاکید کرد: بهترین خانه‌ها و آثار تاریخی بافت در کنار برخی بناهای محدود ارزشمند دیگر در این ۲۸ خانه خلاصه شده که چند سال گذشته حتی یک اثر از این آثار به چرخه گردشگری و زیارت شیراز و فارس اضافه نشده است.

فرخ‌زاده ضمن بیان اینکه براساس قرارداد منعقد شده، خانه‌ها باید پس از بازسازی و تغییرکاربری برای خدمت رسانی به عنوان اقامتگاه، هتل سنتی،‌ موزه و… در اختیار عموم قرار گیرد، گفت: براساس گزارش‌های واصله از بین این ۲۸ خانه تاریخی در خصوص ۱۷ یا ۱۸ مورد تنها اقدامات مطالعاتی، ۱۰ یا ۱۱ مورد آواربرداری و حفاظت درحد کشیدن پلاستیک و ۳ تا ۴ مورد مرمت جزیی برای جلوگیری از ریزش انجام شده است.

معاون استانداری فارس خاطرنشان کرد: سازمان میراث فرهنگی فارس و شهرداری شیراز به عنوان متولی ساماندهی بافت تاریخی و همچنین نهادی که این ۲۸ خانه را واگذار کرده است باید در اسرع وقت موضوع را تعیین تکلیف کرده و نتیجه را به مردم شریف شیراز و مجاورین حرم های مطهر اطلاع‌رسانی کند.

به گزارش این پایگاه به نقل از ایسنا، آخرین روز خرداد ماه ۱۳۹۵ مسعود سلطانی‌فر، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وقت با حضور در شورای اسلامی، قرارداد واگذاری ۲۸ خانه میراثی شیراز را در جلسه‌ای با حضور اعضای شورا و شهردار وقت امضا کرد. طرح این توافق نامه ۳۱ فروردین ۹۴ از سوی شهرداری شیراز به معاون اول رئیس جمهور پیشنهاد شد که مورد موافقت قرار نگرفت.

دوازدهم شهریور ماه ۱۳۹۷، مدیرکل میراث فرهنگی وقت فارس اعلام کرد که تعداد ۲۸ خانه‌ی تاریخی ثبتی و غیرثبتی در شیراز با هدف بهسازی و مرمت و بهره‌برداری‌های تعریف شده در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد.

مصیب امیری در آن زمان با تاکید براینکه از ۲۸ خانه یاد شده، ۱۱ خانه ثبتی و دارای ارزش تاریخی است، یادآور شده بود که این خانه‌ها در مالکیت میراث فرهنگی است و تحت عنوان مجموعه‌ی بصیر دیوان و با انجام فراخوان عمومی به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

/پایان متن/