رئیس پلیس فتا فارس ضمن اعلام افزایش جرائم سایبری در سطح استان، از کشف ۹۸ درصدی این پرونده‌ها در سال گذشته خبر داد.

سرهنگ امیرحسین سلیمانی گفت: کلاهبرداری رایانه‌ای به استفاده غیرمجاز از سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی برای ارتکاب اعمالی از قبیل واردکردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف کردن داده‌ها یا مختل کردن سامانه و تحصیل وجه یا مال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری گفته می‌شود.

او گفت: وجه تمایز کلاهبرداری رایانه‌ای با سنتی در نوع وسیله ارتکابی و محیط ارتکاب جرم بوده و در حقیقت مجرم در صدد انجام کار‌های متقلبانه بوسیله رایانه و اینترنت است.

رئیس پلیس فتا استان فارس گفت: با توجه به افزایش ۸ درصدی تشکیل پرونده‌های سایبری سال ۱۴۰۱ در استان فارس نسبت به سال ۱۴۰۰، پلیس فتا با کشف ۹۸ درصد از این پرونده‌ها و انجام عملیات‌های پیشگیرانه، گام بزرگی در جهت مقابله با این جرائم و متخلفان این حوزه برداشته است.

سرهنگ سلیمانی گفت: در سالی که گذشت این پلیس توانست با هماهنگی و همکاری مراجع قضائی حدود ۱۴۵ میلیارد تومان که توسط کلاهبرداران سایبری از حساب‌های هموطنان با ترفند‌های مختلف و شیوه و شگرد‌های خاص به صورت غیرمجاز برداشت شده بود را به حساب مالباختگان عودت کند.

این مقام انتظامی در مورد شیوه و شگرد این مجرمان گفت: کلاهبرداران سایبری با سوءاستفاده از شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌های خارجی و همچنین سایت‌های واسطه‌گر داخلی با درج آگهی‌های غیر واقعی و تعیین قیمت‌های عمدتاً پایین‌تر از عرف در بازار با ترفند‌های فریب کارانه و جلب اعتماد مشتریان با دریافت کل مبلغ کالا و یا دریافت مبلغی به عنوان بیعانه اقدام به کلاهبرداری نموده و پس از اطمینان از واریز وجوهات، دیگر پاسخگوی تعهدات خود نیستند.

رئیس پلیس فتا استان فارس در خصوص راهکار‌های پیشگیرانه پلیس فتا، توصیه کرد: خرید‌های اینترنتی خود را از سایت‌های معتبر و دارای نماد اعتماد الکترونیک انجام دهید و قبل از بررسی صحت و سقم کالا از پرداخت هرگونه بیعانه خودداری کنید و به تبلیغات و قیمت‌های فریبنده در سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی و … توجه نکنید.

او گفت: شهروندان می‌توانند برای ثبت شکایت خود، ابتدا به دفاتر الکترونیک قضائی مراجعه و پس از ثبت شکایت به این پلیس به آدرس بلوار احمدی شمالی، خیابان شهیدان ظریف‌کار برای رسیدگی و بررسی موضوع مراجعه کنند.

سرهنگ سلیمانی گفت: شهروندان می‌توانند در صورت مواجهه شدن با هرگونه موارد مجرمانه در فضای مجازی گزارشات خود را در قسمت مرکز فوریت‌های سایبری به نشانی اینترنتی www.cyberpolice.ir ثبت و یا با شماره ۰۹۶۳۸۰ در ارتباط باشند.

/پایان متن/