در عصر کار بررسی شد: گلایه جدی جامعه ورزشی فارس در زمینه مدیریت‌ هیأت‌های ورزشی استان که تبدیل به یک اپیدمی اعتراضات و نقد‌های آیین‌نامه‌ای و بعضا مهندسی رقابت‌ها شده است این بار به سوی هیأت نوپا و پرجمعیت آمادگی جسمانی و تندرستی نشانه رفت تا باز هم شاهد مطالبات و پیگیری‌های جدید برای اصلاحات لازم و رسیدگی به تخلفات احتمالی برگزاری مجمع انتخاباتی اخیر این هیأت به ظاهر قهرمانی‌حرفه‌ای و اما همگانی باشیم.

به گزارش پایگاه خبری‌تحلیلی عصر کار نزدیک به دو سال از فدراسیون جدیدالتاسیس آمادگی جسمانی و تندرستی کشور در وزارت ورزش و جوانان می‌گذرد که با تصویب و اصلاحات متعدد آیین‌نامه هیأت‌های ورزشی آن هنوز تفاسیر متنوعی از قانون و شیوه مدیریتی آن حکمفرما شده است. اتفاقاتی که منجر به سرپرستی و ناپایداری در مدیریت این هیأت نوپا احتمالا در استان‌ها و به طور قطع در فارس شده تا این ورزش به ظاهر قهرمانی و حرفه‌ای اما همگانی همچنان با مشکلات عدیده مواجه باشد.

هیأت آمادگی جسمانی و تندرستی فارس در این سال‌ها که با سرپرستی مدیریت میشد توانست با بهره‌گیری از ظرفیت‌های رشته‌های ۲۸ گانه که تقریبا همگی در این استان فعال و در باشگاه‌های ورزشی فعالیت دارند توانست به لحاظ آمورش و پرورش منابع انسانی متخصص از مربیان گرفته تا ورزشکاران سعی در ایجاد عملکرد داشته باشند و در نظام ارزیابی ملی علاوه بر کسب جايگاه‌های برتر نیز در رقابت‌های کشوری و همچنین در نقش میزبان مسابقات و رویدادهای کشور برای رشته‌های مختلف از جمله فانکشنال فیتنس، تناسب اندام و تندرستی، کلیستنیکس، ‌پویا و مدال‌آور معرفی بشوند‌‌‌.
بر اساس این گزارش هنوز چند روز از گلایه‌های مطرح شده سرپرست این هیأت استانی مبنی بر عدم حمایت اداره‌کل ورزش و جوانان فارس و تصمیمات نقدبرانگیز نظام آموزشی و نظام بودجه از جمله بی‌توجهی به طرح ملی غربالگری سلامت نمی‌گذرد که با برگزاری انتخابات تعیین هیات‌رئیسه جدید و رئیس این تشکیلات تنها با ۲ کاندیداها دوباره اعتراضات جامعه ورزشی و نامزد رقیب برنده به دلیل تخلفات آیین‌نامه‌ای به صدا در آمد.

هرچند که آسیب‌شناسی و ریشه‌یابی این مشکلات که در سایر هیأت‌ها هم سابقه متعدد در دولت گذشته دارد اما باید پرسید که هیأت آمادگی جسمانی و تندرستی فارس که سومین هیأت پرجمعیت فارس با شش هزار و ۹۰۰ ورزشکار بیمه شده که ۸۸ درصد از بانوان و ۱۲ درصد از آقایان را شامل می‌شود چرا برای تصدی جایگاه‌های مدیریتی آن باید فقط دو نامزد و شاهد رقابت سرد باشد. البته اینگونه که گفته می‌شود یکی از نامزدها هم کارمند و مسئول در اداره‌کل ورزش و جوانان استان است که باز هم باید پرسید برابر مقررات آیین‌نامه امکان ثبت‌نام برای کارکنان این دستگاه اجرایی وجود دارد اما مدیرکل محترم آن مجموعه با کدام تدابیر و ملاحظات نسبت به اجازه ورود و ثبت‌نام پرسنل خود را در رقابت‌ مذکور موافقت نموده است و آیا با توجه به اینکه ناظر و مجری هر دو یکی و حتی یک فرد می‌شود آیا تعارض منافع به وجود نخواهد آمد؟

بررسی‌های عصر کار نشان می‌دهد در فرآیند برگزاری این انتخابات ملاحظاتی مبنی بر مهندسی کردن رقابت‌ها وجود داشته است که اسناد آن در بانک اطلاعاتی این رسانه محفوظ می‌باشد اما اینطور که گفته می‌شود بیش از ۱۸۰۰ باشگاه ورزشی که تعداد قابل توجهی از آن‌ها سهم در رشته‌های مختلف ورزشی آمادگی جسمانی و تندرستی دارند با توجه به کرسی‌های حق رای در مجمع این هیأت در روز انتخابات نیز پاسخ داده شود که ملاک ارزیابی و انتخاب نمایندگان رای‌دهنده بر مبنای کدام صلاحیت‌های مشخصی در آیین‌نامه است؟

عدم اطلاع‌رسانی به موقع و در بازه قانونی تعریف شده، عدم ارائه اطلاعات عمومی نظیر افراد رأی‌دهنده برای تبلیغات و معرفی برنامه‌های نامزدها چه در دولت و چه خارج از دولت و همچنین سفارش‌های تلفنی و سیاسی و دیگر موارد هم فاکتور و حق با حماسه‌‌سازان پیروزمند این انتخابات!

در پایان به این نکته می‌توان اشاره داشت که قانون و آیین‌نامه‌های دولتی آن اگر ضعف داشته باشد زمینه‌ساز انحراف از اهداف و ناکامی در رسیدن به مراحلی از پیشرفت و توسعه‌یافتگی در بخش ورزش خواهد شد. بنابراین باید امیدوار باشیم تا مسئولان و اقدامات آتی برخاسته از جامعه فعال و دغدغه‌مند ورزشی در راستای تعریف شیوه‌نامه‌های مدیریتی فدراسیون‌ها و هیأت‌ها با مداقه بیشتر به ضرورت کاهش نفوذ سیاسیون و افراد وابسته و غیرمتعهد و همچنین مسائلی مانند تعارض منافع نیز موضوعات را با نگاهی پیشگیرانه مورد رصد و ارزیابی و حتی اصلاحات لازم قرار بدهند.

/پایان متن/