استاندار فارس در دولت اصلاحات گفت: سرلوحه‌ی برنامه‌های جناب آقای دکتر پزشکیان "بازگشت صادقانه به مردم" و "رویکرد خردمندانه در حکمرانی" است.

به گظارش پایگاه خبری تحلیلی عصر کار، ابراهیم انصاری لاری استاندار فارس در دولت اصلاحات در مراسم گشایش ستاد انتخاباتی دکتر پزشکیان استان فارس، آرزوی دیرینه‌ی ملت ایران را دست‌یابی به یک زیست شرافتمندانه و زندگی عزتمندانه و برخورداری از حکمرانی خردمندانه و عادلانه دانست و گفت: اولا از مجموع خصوصیات، شخصیت و تجربیات دکتر پزشکیان در این دیدگاه‌ها و نظرات مطرح شده ایشان در این روزها خوشبختانه به خوبی می‌توان دریافت که جوهره‌ی دیدگاه ایشان و در واقع ماهیت تفکرات و ایده‌های ایشان به خواسته‌های همیشگی و در دل مانده‌ی ملت ایران بسیار نزدیک و همسو است.
وی با اشاره به مواضع دکتر پزشکیان اظهار کرد: دریافتی که از همه این گفتگوها تا الان می‌شود، این است که سرلوحه‌ی برنامه‌های جناب آقای دکتر پزشکیان “بازگشت صادقانه به مردم” و “رویکرد خردمندانه در حکمرانی” است.
مدیرعامل سابق منطقه آزاد کیش افزود: وقتی صحبت از بازگشت صادقانه به مردم است منظور آقای پزشکیان همه‌ی مردم است نه فقط مردمی که در راهپیمایی‌ها و نمازجمعه‌ها و مناسبت‌ها حضور چشمگیری دارند که البته قابل تقدیر و تحسین هست اما همه‌ی آن مردمی که در این مراسم نیستند و همه‌ی آن ۶۰ درصدی که در انتخابات شرکت نکردند، همه‌ی مردمی که در مذاهب، قومیت‌ها نژاد و جنسیت متفاوت می‌اندیشند و متفاوت زندگی می‌کنند، مد نظر دکتر پزشکیان هستند یعنی باید به همه‌ی مردم بازگشت. وقتی از سفره‌های برابر صحبت می‌کنند منظور ایشان این هست که در خدمات درمانی و آموزشی و در امکانات و فرصت‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی همه باید با هم برابر باشند.
وی با بیان اینکه هیچ‌جای قانون اساسی نوشته نشده است کسانی ‌که باور محکم‌تر و عقیده‌ی عمیق‌تر به نظام جمهوری اسلامی و ارکان نظام دارند باید از فرصت بهتر و از منزلت و قدر بیشتری برخوردار باشند، ادامه داد: دکتر پزشکیان در واقع مردم‌دار نیست، مردم باور است و فرق زیادی بین مردم‌داری و مردم‌باوری است. مردم‌داری می‌تواند با فریب و دروغ و تزویر و جنجال و تبلیغ همراه بشود.
وی ادامه داد: می‌توان همیشه در بین مردم بود و مردم‌دار بود اما مردم باوری یک فرهنگ است مدیر مردم باور هرگز به خودش اجازه نمی‌دهد در هیچ زمانی و به هیچ علتی به مردم دروغ بگوید و تذویر کند و فریب بدهد.
انصاری لاری با اشاره به بحث خردمندی در حکومت در بیان آقای دکتر پزشکیان تصریح کرد: یعنی حکمرانی باید خردمدار باشد اینکه به خردمندان، فرزانگان و دانشمندان باید در همه‌ی زمینه‌ها مجال داده شود و اینکه اگر مردم مطالبه‌گر نباشند، حاکم و فرمانروا در هر حدی از تقوا و پرهیزگاری باشد به ناچار و به ناخواست به دیکتاتوری و استبداد ختم می‌شود، این مساله‌ی بسیار مهمیست.
وی افزود: برگشت به خرد و عقل و کارشناس و بنیان‌های علمی و کارشناسی دادن به حکومت، مقدمه‌ی واجبش تقدس‌زدایی از حکومت و حاکم است.
انصاری لاری با بیان اینکه کار حکومت و دولت کار گل است یاد آور شد: اگر هر زاهدی، هر متقی و هر پرهیزگاری به هر دلیلی وارد کار حکومت شد باید تن به کار گل بدهد، باید جوابگو باشد. آن کسی که اول عارف عالم بود، اول زاهد کامل بود؛ وجود نازنین علی بن ابیطالب وقتی که به هر دلیلی و به ضرورت نه به حرص قدرت، آمد و کار حکومت را به عهده گرفت از عرش به فرش آمد و از قدسیت به زمین آمد و به تمشیت امور مردم پرداخت و جوابگوی مردم بود و خود را از نصیحت دیگران بی‌نیاز نمی‌دید.
استاندار فارس در دولت اصلاحات تصریح کرد: دکتر پزشکیان وقت ندارد که در این فرصت کوتاه بتواند همه‌ی مطالبش را به درستی تشریح و تبیین کند اما وقتی اشاره می‌کند که باید برگردیم به تحول، برگردیم به خردمندی، یعنی همین، یعنی بدانیم که اگر برگردیم به خردمندی، تبعات چنین مثبت و بزرگ و دستاوردهای این چنینی برای ملت دارد.
وی با بیان اینکه این خردمندی نیست که تمام کشور را، مناسب و پست‌ها و موقعیت‌های حساس و سرنوشت کشور را در اختیار فارغ‌التحصیلان یک موسسه آموزشی خاص آن هم با زمینه‌ی تحصیل در معارف اسلامی بگذاریم ادامه داد: این خردمندی نیست که ما در کشور بیاییم هر رویدادی را تبدیل به مناسک بکنیم و آن مناسک را به مراسم تبدیل کنیم و برای این مراسم هر سال سالگرد بگیریم. این خردمندی نیست که مرتب در حال قهرمان‌پروری و قدیس‌‌سازی باشیم و برای هر درگذشته‌ای در هر زمینه‌ای دنبال مکتب‌سازی باشیم، مکتب مدیریت و الی آخر.

وی با بیان اینکه وقتی‌که خرد و عقل و علم جایگاه خودش را از دست بدهد، ناکارآمدی و بی‌خردی مثل یک بیماری واگیر به همه جا سرایت خواهد کرد، افزود: مگر نمی‌بینید که ناگهان چیزی افتخار و مایه‌ی مباهات پنداشته می‌شود که ممکن است یک ننگی بیش نباشد و گاهی یک چیزی حماسه‌ی شیرین تلقی می‌شود که یک فاجعه‌ی تلخ بیشتر نیست.
مدیرعامل سابق منطقه آزاد کیش معتقد است وقتی خرد مفقود شد خیالات و اوهام جای آن را خواهد گرفت، یعنی وقتی خرد از بین رفت و بی‌خردی چیره شد همه چیز وارونه می‌شود، همه چیز از گوهر خود دور می‌شود، چیزهایی فخر تلفی می‌شوند که ننگ هستند.
این فعال سیاسی با اشاره به تأکید دکتر پزشکیان بر اجرای سیاست های کلی نظام در صورت پیروزی افزود: تصور کنید که اگر این برنامه‌ها توسط یک انسان صدیق پاک‌دست دانشمند و خردمند و تیمی که در همین حوزه‌ی ایشان برای خودش تدارک خواهد کرد پیش برود یا توسط انسان‌های دیگر یا مدیران دیگری که الان هستند و در حال رقابت هستند، شما اگر بخواهید یک امانت را، حتی یک ظرف غذا را به دست کسی بسپارید که تا یک فاصله‌ای برساند آیا ذره‌ای فکر می‌کنید که بالاخره این کسی باشد که سالم برساند، کسی باشد که از سریع‌ترین راه برساند، به بهترین وجه برساند، در بین راه خیانت در امانت نکند.
وی ادامه داد: بعضی‌ها فکر می‌کنند چون آقای پزشکیان صحبت از این می‌کند که ما همین برنامه را دنبال می‌کنیم، همین مسایل را داریم پس چه فرقی می‌کند؟ خیلی فرق می‌کند، که شما این را برای اجرا به دست یک انسان خردمند پاکدست امین بدهید یا به کسی که هیچ کدام از این صفات را ممکن است نداشته‌باشد.
وی با درخواست از حاضران برای تبیین نکات کلیدی که آقای دکتر پزشکیان در مناظره‌ها در بین آحاد جامعه افزود: مردم‌داری یا به تعبیر من مردم باوری و خردمندی و خردباوری اگر به عرصه‌ی مدیریت ما برگردد، اگر در حکمرانی ما موثر باشد، بسیاری از مشکلات مملکت می‌تواند تحت تاثیر قرار بگیرد و حل و فصل بشود و شما همه‌ی این‌ها را در چارچوب یک احتمال ببینید.
وی با انتقاد از رد صلاحیت دیگر نامزدهای ریاست جمهوری از جمله آقای اسحاق جهانگیری گفت:. دو دوره گذشته انتخابات علی‌رغم تاکید مشفقانه رهبری، شورای نگهبان و حاکمیت یکدست از مشارکت عبور کرده بود، مشارکت حداکثری قربانی انتخاب چهره‌ی مطلوب اقلیت می‌شد. الان بازگشت به مشارکت را باید یک فرصت بدانیم.
وی با بیان اینکه ما چند سال اخیر شاهد یک حاکمیت یکدست بودیم، اظهار کرد: ناصوابی حاکمیت یکدست و خسارت‌های زیاد ناشی از طرد و حذف دیگرانی که مثلا آن‌ها نمی‌اندیشند را همه درک کردند و دارند به این سوی قصه بر می‌گردند. ما باید این فرصت را مغتنم بشماریم درست است خیلی تشکیک دارند، تردید دارند، وقتی به جامعه نگاه می‌کنیم این‌ها را می‌بینیم اما اجازه بدهید ملت ایران را اینجوری قضاوت نکنیم که تناقض‌ها، تشکیک‌ها، تردیدها، حتی انکار و ردهایی نسبت به همه چیز امروز در جامعه و در بین قشر جوان وجود دارد اما این ملت در فراز و گردنه‌ها، گوهر راستین خودش را نشان می‌دهد.
انصاری لاری تاکید کرد: برای آزادی‌خواهی و عدالت‌طلبی یک بار دیگر هر ایرانی تبدیل به یک قدیس خواهد شد و پای صندوق رای حاضر خواهد شد و خداوند حامی و پشتیبان همه‌ی کسانی است که در راه حق و حقیقت قدم می‌زنند.

/پایان متن/