نائب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در نشست مجمع پارلمانی سازمان پیمان امنیت جمعی در بلاروس، سیاست‌های غلط آمریکا را باعث ناامنی در جهان معرفی کرد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه دوران یکجانبه‌گرایی به سرآمده، گفت: منابع مشترک کشورها ایجاب می‌کند، برای استفاده از ظرفیت سازمان‌های بین‌المللی همکاری بیشتری داشته باشند.

ابراهیم عزیزی نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی که در رأس هیاتی پارلمانی جهت شرکت در نشست مجمع پارلمانی سازمان پیمان امنیت دسته جمعی در بلاروس حضور دارد، طی سخنانی به تشریح مواضع کشورمان پیرامون تحولات منطقه پرداخت و بر تداوم گفتگوهای پارلمانی میان کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی تاکید کرد.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه پارلمان‌ها نقش بسیار مهمی در توسعه، تقویت و تحکیم روابط کشورها ایفا می‌کنند، اظهار داشت: از این رو می‌توان از طریق توسعه روابط پارلمانی و تلاش مشترک کشورها را دربرابر بحران ها و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی درجهت منافع جمعی و در سطوح مختلف افزایش داد.

وی حل و فصل مسائل منطقه ای را مهم ارزیابی کرد و افزود: اولویت جدی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، حل و فصل مسائل منطقه ای توسط کشورهای منطقه است. برای ما توسعه همکاری های منطقه ای بسیار مهم است و در این راستا گسترش روابط با کشورهای منطقه در همه جوانب و جهات موجود از اولویت های ما است.

عزیزی همچنین با اشاره به تحولات کنونی منطقه بیان کرد: نظم کنونی جهان دستخوش تغییر خواهد شد و ایفای نقش راهبردی در این نظم نوین نیاز به هم اندیشی کشورهای همسو و همفکر دارد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: امروز دوران یکجانبه‌گرایی به سر آمده و منافع مشترک کشورهای ما و سایر کشورهای مستقل ایجاب می‌کند، همکاری های بیشتری برای استفاده از ظرفیت‌ سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنرانی خود تروریسم، قاچاق مواد مخدر و تهدیدات ناشی از ناامنی در افغانستان و شرایط جاری در اوکراین را به عنوان چالش‌‎های مشترک کشورهای منطقه نام برد و افزود: جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل این بحران ها، بر ضرورت تفاهم و ارائه‌ ابتکارات منطقه‌ای تاکید دارد.

عزیزی اضافه کرد: با توجه به مختصات پیچیده و چندوجهی این چالش ها و دخالت های کشورهای غربی و فرامنطقه ای که به دنبال منافع و مقاصد ضدانسانی خود هستند، راه حل های مطرح شده نیز باید همه ابعاد را سنجیده و با ماهیت بحران هماهنگ و همخوان باشد که این راه حل ها نیز جز از طریق همفکری و مساعی مشترک کشورهای منطقه حاصل نخواهد شد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان سیاست های غلط آمریکا و کشورهای غربی علیه کشورهای مستقل را باعث ناامنی در جهان دانست و خاطرنشان کرد: اعمال تحریم‌های غیرقانونی یکجانبه از سوی برخی کشور‌ها یکی از مهم‌ترین منابع بی‌ثباتی در جهان است. این تحریم ها موجب اعمال فشار غیرقانونی بر مردم سایر کشورها و نقض حقوق اولیه آنها است در حالی که جهان کنونی بیش از هر زمانی نیازمند تعاملات سازنده و احترام به حقوق و منافع همه کشور‌ها است.

/پایان متن/