مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اشاره به برنامه‌های بزرگداشت هفته سعدی در استان گفت: برای برگزاری این برنامه‌ها تلاش کردیم که در مسیر شناساندن سعدی برای مردم گام برداریم؛ در حقیقت جنس برنامه‌ها را از آکادمیک دور کردیم و به سمت مردمی شدن برنامه‌ها پیش رفتیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر کار حمیدرضا قانعی شامگاه جمعه در آیین اختتامیه هفته فرهنگی هنری سعدی اظهار کرد: امسال به واسطه همزمان بودن یادروز سعدی با ایام پایانی ماه رمضان و تعطیلات عید فطر، تصمیم گرفتیم هفته فرهنگی و هنری سعدی را در استان فارس برگزار کنیم تا گستره بیشتری از فضای فرهنگی و هنری استان درگیر قصه گرامیداشت این شاعر بزرگ ایران زمین شوند.

وی افزود: ویژه برنامه‌های متعدد و متنوعی با همکاری سایر دستگاه‌های فرهنگی استان برگزار شد و در نهایت موفق شدیم در طول این هفته گام موثری در شناساندن این شاعر بزرگ برداریم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس به بیان برنامه‌های بزرگداشت سعدی پرداخت و گفت: مراسم گلباران آرامگاه سعدی همراه با جمع بسیاری از فرهیختگان و همچنین سعدی خوانی و نقالی اشعار سعدی در جوار آرامگاه این شاعر اجرا شد.

قانعی با بیان اینکه برنامه‌هایی با عنوان تفحه روزگار در ۱۵ شهرستان فارس برگزار شد، افزود: این برنامه‌ها با استقبال بسیار گسترده مردم روبه رو شدند. در واقع ما صرفا در شهر شیراز به سعدی نپرداختیم و در دیگر شهرستان‌های فارس و سایر استان‌ها هم برنامه بزرگداشت سعدی برگزار شد.

وی برگزاری پویش سعدی خوانی، برپایی نمایشگاهی از نقاشی خط و طراحی پوستر ویژه گرامیداشت سعدی با حضور ۱۲ نفر از گرافیست‌های برجسته کشور را از دیگر برنامه‌های برگزار شده در این هفته دانست و یادآور شد: با همکاری مرکز سعدی شناسی در شیراز ۲۰ سخنرانی علمی توسط اساتید دانشگاه و فرهیختگان حوزه فرهنگ و هنر انجام شد. همچنین با ۱۰ نویسنده مشهور کشور در باب تاثیرسعدی در خصوص نمایش و آیین‌های نمایشی و داستانی گفت‌وگوهایی صورت گرفت و این گفتگوها به صورت فایل های تصویری در فضای مجازی توزیع شد و در اختیار فرهیختگان قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه در روز ششم اردیبهشت از ارکستر سمفونیک شیراز رونمایی شد، افزود: در این مراسم جمعیتی قریب به ۲ هزار نفر حضور داشتند و به تماشای هنرنمایی این ارکستر ۱۰۰ نفره نشستند؛ شهرداری و میراث فرهنگی در برگزاری این مراسم همکاری خوبی با ما داشتند.

قانعی بیان کرد: اجرای موسیقی سنتی و سعدی خوانی با حضور مردم و رونمایی از نسخ خطی سعدی از دیگر برنامه‌های بزرگداشت سعدی در این هفته بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ابراز کرد: امیدواریم طبق برنامه تحولی وزارت موفق شده باشیم که در شناساندن مفاخر فرهنگی، هنری و ادبی گام مؤثری برداشته باشیم.

/پایان متن/