رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: در شرایطی که رایزنی‌ها برای تغییر نرخ خرید تضمینی گندم و مقابله با قاچاق این محصول ادامه دارد، عملیات خرید تضمینی در مزارع جنوب این استان آغاز شده است.

مجتبی دهقان پور یکشنبه ۲۷ فروردین در شورای کشاورزی شهرستان جهرم که با حضور نماینده مردم این شهرستان در مجلس شورای اسلامی برگزار شده بود، عنوان کرد: به منظور افزایش نرخ خرید تضمینی گندم دولت به حدود ۱۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیازمند است.

او با بیان اینکه با توجه به افزایش هزینه‌های تولید و افزایش قیمت گندم در بازارهای جهانی زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش نرخ خرید تضمینی گندم برای جلوگیری از هر گونه قاچاق گندم وجود دارد، اظهار کرد: نیروهای انتظامی، امنیتی و اطلاعاتی در جلوگیری از هر گونه قاچاق و خروج گندم نقش بسزایی دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان اینکه به طور خاص در شهرستان جهرم افزایش ۴۰ درصدی عملکرد مزارع گندم پیش بینی شده است، عنوان کرد: در سال زراعی جاری ۷۰ درصد نیاز گندمکاران این شهرستان به بذور گواهی شده تامین شده است

دهقان‌پور با اشاره به اینکه کشت قراردادی گندم به عنوان یکی از سیاست‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی در سال زراعی جاری در شهرستان جهرم نسبت به سال قبل تر افزایش ۸۶ درصدی یافته است، بیان کرد: میزان سهمیه و تخصیص کودهای ازته، فسفاته و پتاسه به کشاورزان این شهرستان در سال زراعی جاری در طول ۴۰ سال اخیر در بهترین میزان خود بوده است.

او در خصوص تامین سوخت ناوگان برداشت مزارع شتوی اظهار کرد: رایزنی‌های لازم انجام شده است و نگرانی از بابت تامین سوخت مورد نیاز کمباین‌ها وجود ندارد که در صورت نیاز از کانال‌های هماهنگ شده تامین خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس به موضوع شیوع آفت سوسک سر خرطومی حنایی خرما در نخیلات شهرستان‌های جنوبی این استان و شهرستان جهرم نیز گریزی زد و اعلام کرد: بر اساس ارزیابی‌های انجام شده در سطح کشور شهرستان جهرم به عنوان یکی از بهترین مناطق کشور در مدیریت آفت مذکور انتخاب شده است

دهقان‌پور به شیوع عارضه زوال مرکبات در باغات جنوب استان فارس خصوصا شهرستان‌های قیروکارزین، جهرم و داراب نیز پرداخت و گفت: در صورت اعلام آمادگی و معرفی باغداران پیشرو، آماده اجرای طرح‌های آزمایشی به منظور رسیدن به یک نسخه و دستورالعمل جامع مدیریت این عارضه هستیم.

او به موضوع رفع تداخلات اراضی نیز اشاره کرد و افزود: اراضی شهرستان جهرم به دلیل وجود واگذاری های مختلف بدون مختصات جغرافیایی و صرفا بر اساس کروکی‌های ترسیم شده در سنوات گذشته یکی از پیچیده ترین شهرستان‌های کشور در موضوع رفع تداخلات بوده اما به دلیل ضرورت‌های موجود انجام این طرح در دست اقدام است.

/پایان متن/