رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در رابطه با تعیین قیمت‌ پیشنهادی گندم کمتر از ۱۷ هزار تومان توسط مراکز خرید به دولت و شورای قیمت‌گذاری تذکر داد.

محمدجواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع‌طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی در آستانه برداشت گندم در مزارع کشاورزی با تاکید بر اینکه تامین کالاهای اساسی در کشور یک ضرورت محسوب می‌شود، مطرح کرد: دولت به عنوان متولی امنیت غذایی در کشور بایستی برنامه‌ای جدی و هدفمند در تامین محصولات و فرآورده‌های کشاورزی مورد نیاز مردم به ویژه در زمینه کالاهای اساسی نظیر گندم مصرفی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در تعیین قیمت‌ها باید از شاخص‌های مختلفی استفاده کرد، ادامه داد: برآورد قیمت جهانی گندم، هزینه‌های تولید و سود متعارف کشاورزان از پارامترهای تأثیرگذار در تعیین قیمت‌ خرید تضمینی گندم محسوب می‌شود.

عسکری با بیان اینکه عدم تعیین نرخ واقعی گندم یک تهدید برای منافع ملی محسوب می‌شود، هشدار داد: اگر قیمت گندم از قیمت خوراک دام پایین‌تر باشد کشاورزان ممکن است گندم را به جای تحویل به مراکز خرید دولتی به سمت مراکز دامداری هدایت کنند یا اینکه آن را در بازارهای آزاد عرضه کنند که در این موضوع نباید سهل‌انگاری‌ بشود.

نماینده داراب و زرین‌دشت این اقدام را در راستای حمایت مجلس از دولت برشمرد و اظهار داشت: پیشنهاد کمیسیون تخصصی کشاورزی مجلس با هدف کمک به کارآمدی دولت سیزدهم در زمینه تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مصرف‌کنندگان است تا علاوه بر حمایت از تولیدکنندگان، شرایط مناسبی برای خدمت‌رسانی موثر وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی این موضوع برای مردم فراهم شود.

وی خاطرنشان کرد: در جلسات مختلف کارشناسی با ضرورت تامین کالاهای اساسی به ویژه گندم نیز تاکید ویژه‌ای داشته‌ایم تا متولیان و مسئولان امر بر اساس شرایط حاکم بر جامعه و تحولات منطقه‌ای نسبت به برنامه‌ریزی جهت اجرایی کردن سیاست‌های امنیت غذایی اهتمام جدی داشته باشند که کمیسیون کشاورزی مجلس در این زمینه بر نحوه عملکرد دولت و اجرای درست قانون نظارت مستمر خواهد داشت.

/پایان متن/