خشکسالی‌های متوالی و پی در پی در فارس و رکود بخش کشاورزی و دامداری این استان به عنوان یکی از قطب های کشاورزی و تولید دام کشور منجر به از بین رفتن تعداد قابل توجهی فرصت شغلی و به دنبال آن مهاجرت روستائیان به شهرها و به ویژه کلانشهر شیراز و توسعه حاشیه نشینی شده است.

به گزارش پایگاه خبری‌تحلیلی عصر کار به نقل از ایرنا، در حقیقت رکود در بخش کشاورزی و دامداری سبب شد که کشاورزان و دامداران به عنوان یکی از مولدترین گروه‌های جامعه به امید یافتن شغل و کسب درآمد عطای روستا را به لقایش بخشند و راهی شهر شوند.
البته این اتفاق یعنی مهاجرت روستائیان یک معادله به اصطلاح دو سرباخت بود که از یک سو کشاورزی و دامداری را به تعطیلی کشاند و از سوی دیگر حاشیه نشینی در شهرها و بروز آسیب های متعدد اجتماعی را رقم زد.
همین مساله سبب شد که توجه مدیران معطوف به صنعتی شدن هرچه بیشتر استان شود و ضمن تلاش در جهت فعال سازی صنایع راکد و نیمه فعال، حمایت از سرمایه گذاری های جدید در حوزه صنعت را نیز در دستور کار قرار دهند.
هرچند که بخش صنعت به اندازه بخش کشاورزی وابسته به آب نیست اما مشکلات ناشی از کمبود آب در استان دامن حوزه صنعت را نیز گرفته و در برخی نقاط تامین همان میزان آب اندک برای فعالیت صنایع نیز به یک چالش بدل شده است.
اما برای حل این مشکل و تامین آب مورد نیاز صنایع استان اقدامات و برنامه هایی در دستور کار قرار گرفته که مهمترین آن اجرای طرح انتقال آب خلیج فارس به این استان است که تاکنون نیز پیشرفت هایی داشته است.

بهره مندی صنایع بزرگ فارس از آب خلیج فارس

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس، با بیان اینکه پروژه انتقال آب دریا به این استان در حال پیشرفت است گفت: بیشتر حجم آبی که از این طریق به استان منتقل می‌شود برای مصرف صنعت است و صنایع بزرگ فارس از این آب استفاده خواهند کرد.

محمود رضایی کوچی، در گفت و گو با ایرنا افزود: آنچه که از سوی وزارت نیرو به استان تخصیص داده شده انتقال سالانه ۴۰۰ میلیون متر مکعب است که از سه محور شرق، غرب و میانی انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: بنابراین به جز بخش صنعت که عمده آب انتقالی به آن اختصاص داده خواهد شد، این آب در حوزه کشاورزی و به ویژه محصولات کم آب بر و پربازده و همچنین حوزه آشامیدن نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
او اظهار داشت: به طور قطع با استفاده از آب انتقالی از خلیج فارس به استان فارس می‌توان مشکلات برخی شهرهای استان در زمینه آب آشامیدنی را که متاثر از خشکسالی‌های سال های گذشته گرفتار آن شده‌اند را تا حد قابل توجهی رفع کرد.

انعقاد قرارداد تامین آب صنایع مستقر در شهرک صنعتی شیراز

مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی فارس نیز، مهمترین چالش شهرک صنعتی شیراز به عنوان یکی از بزرگترین شهرکهای صنعتی کشور را کمبود آب مورد نیاز برای واحدهای صنعتی مستقر در آن دست و گفت: با توجه به بروز خشکسالی ها و افت شدید منابع آب این شهرک صنعتی، تامین پایدار آب را در دستور کار قرار دادیم و در همین راستا قرارداد تامین آب آشامیدنی به میزان ۴۰ لیتر برثانیه را منعقد کردیم.
سید مصطفی هاشمی افزود: هم اینک پروژه خط انتقال این طرح تا ورودی شهرک صنعتی شیراز پیش رفته و انتظار می رود که شرکت آبفا تا قبل از تابستان سال آتی نسبت به تزریق آب به شبکه مذکور اقدام کند.
وی ادامه داد: همچنین یک قرارداد نیز به منظور تامین آب از پساب تصفیه خانه فاضلاب بزرگ شیراز جهت مصارف غیرآشامیدنی و استفاده در آبیاری فضای سبز این شهرک منعقد کرده ایم.
او اظهار داشت: مراحل فنی و اجرایی طراحی ایستگاه پمپاژ و خط انتقال این طرح در حال انجام است که با عملیاتی شدن آن، بخشی از آب آشامیدنی شهرک صنعتی که به مصرف فضای سبز یا صنایعی مانند صنایع بتونی می رسید به مصارف آشامیدنی اختصاص خواهد یافت.
مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی فارس گفت: باتوجه به اهمیت مدیریت مصرف بهینه آب به ویژه آب آشامیدنی، استفاده از پساب تصفیه شده فاضلاب در صنایعی که در فرآیند تولید نیاز به آب غیر آشامیدنی دارند بعنوان یک روش جایگزین مدنظر است و زیرساخت‌های شبکه داخلی آب شهرک صنعتی شیراز نیز برای توزیع پساب آماده شده است.
هاشمی، با اشاره به کیفیت مطلوب و استاندارد پساب خروجی تصفیه خانه فاضلاب شهر شیراز بعنوان یکی از مجهزترین تصفیه خانه های فاضلاب شهری در کشور افزود: واحدهای صنعتی که نیازمند حجم بالای آب غیر آشامیدنی درفرآیند تولیدشان هستند می‌توانند این پساب استاندارد را جایگزین آب آشامیدنی کنند.

/پایان متن/