شهردار منطقه یک شیراز، با اشاره به اینکه، نگاه برخوردار به این منطقه در گذشته یک آسیب بود، از تغییر این دیدگاه، افزایش ۲۰۰ درصدی اعتبارات عمرانی و اجرایی شدن اقدامات جدید طی سال آینده به محدوده تحت مدیریت این منطقه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر کار به نقل از ایسنا نشست خبری عبدالصالح رستم‌زاده، شهردار جوان منطقه یک شهرداری شیراز، صبح پنجشنبه ۱۱ اسفند با تاخیر در سالن کنفرانس طبقه سوم ساختمان این مجموعه برگزار شد، سالنی که در گذشته نه چندان دور، محل استقرار شورای شهر و برگزاری جلسات پارلمان شیراز بود.

رستم‌زاده در حالی ثروتمندترین و مرغوب‌ترین مناطق شهری در شیراز را مدیریت می‌کند، که ساختمان شهرداری آن، فرسوده و به شدت نیازمند ترمیم و نوسازی است؛ ساختمانی که سال‌ها مرکز تصمیم‌گیری برای کلانشهر شیراز بوده و اکنون، حتی از یک سالن کنفرانس و سیستم صوتی و … مناسب برخوردار نیست.

شهردار منطقه یک شیراز اما، بدون وجود سیستم صوتی، بعداز مدت‌ها که پای خبرنگاران به این منطقه باز نشده بود، صحبت‌های خود را آغاز می‌کند و تا آمپلی‌فایر سیار، به مدد بیاید؛ بخشی از گزارش کار خود را ارائه می‌دهد.

رستم‌زاده در توضیحات خود با بیان اینکه ۴ تقاطع ۱۵ خرداد، سینما سعدی، سه راه عفیف آباد و چهارراه ستارخان به عنوان تقاطع‌های الگو، در منطقه یک شیراز مناسب سازی می‌شوند، از آغاز مطالعه و طراحی نشانه شهری در خیابان قصردشت خبر داد.

او افزود: تعیین تکلیف میدان مطهری و گره کور ترافیکی آن نیز در گرو اعلام و نهایی شدن طرح جامع ترافیک شیراز است و به منظور جلوگیری از موازی کاری و انجام اقدامات بیهوده منتظر طرح جامع ترافیکی در حال بررسی در دانشگاه شیراز هستیم.

شهردار منطقه یک شیراز همچنین با بیان اینکه در حوزه شهرسازی بر اساس تصمیم شورا، پروانه‌های ساختمانی دو مرحله‌ای صادر می‌شود، عنوان کرد: در بخش پروانه شهرسازی به مباحث معماری، طراحی و سازه و در مرحله صدور پروانه ساخت به مباحث نظام مهندسی و دستگاه‌های خدمات رسان و کسر سهمیه‌ها توجه شده است.

او با یادآوری اینکه سال آینده مبنای محاسبه عوارض به جای فرمول BP، دفترچه محاسباتی سازمان دارایی خواهد بود، گفت: در حال حاضر موافقت اصولی برای ٧٧۶ هزار مترمربع ساختمان در قالب ٣١٠ فقره پروانه و برای ۴٨۵ هزار مترمربع پایان کار صادر و دریافت شده است.

شهردار منطقه یک شیراز خاطرنشان کرد: پروانه‌های صادر شده در این منطقه تاکنون ۵٢٧ هزار متر مربع بوده که شامل ٣٢٠ پلاک می‌شود.

رستم‌زاده همچنین از تحقق ١٠٠ درصدی درآمد پیش بینی شده منطقه یک در بودجه مصوب ١۴٠١ شهرداری شیراز خبر داد و گفت: ١٧٠٠ میلیارد تومان سهم تکلیفی منطقه محقق شده و در حال عبور از آن هستیم. در بودجه سال آینده نیز اعتبارات عمرانی و خدمات شهری این منطقه با ٢٠٠ درصد افزایش به عدد ٣٧٠ میلیارد تومان رسیده است.

او با اشاره به تراکم جمعیتی زیاد این منطقه، گفت: وضعیت شهرداری منطقه یک شیراز در در خصوص وجود پارک، بوستان و فضاهای مفرح و تعاملات شهری مناسب نیست و در حال حاضر سطح فضا و مساحت پارک‌های عمومی در این منطقه ٢۴٠٠ هکتاری کمتر از ٢٧ هکتار است.

شهردار منطقه یک شیراز با بیان اینکه به دنبال افزایش سرانه فضای سبز به ازای هر نفر در منطقه هستیم، گفت: با توجه به جمعیت ١۶٠ هزار نفری منطقه، برنامه‌های مرتبط با عمران و خدمات شهری متعددی پیش بینی شده که برخی از آنها شامل احداث سبز راه چمران، پیاده روسازی محورهای مشکین فام، خیابان سمیه و بولوار چمران، تبدیل باغ‌های ناصری، رامجردی و باغ تپه به بوستان‌های شهری، جانمایی باغ مهربانو، آغاز فاز ٢ باغ راه شهید رادفر و ١١ پروژه‌های لوله گذاری در بخش‌های مختلف منطقه به ویژه بافت‌های فرسوده با رویکرد دفع آبهای سطحی و جلوگیری از آبگرفتگی در معابر است.

رستم‌زاده با بیان اینکه در بحث محرومیت زدایی برابر اعلام شورا، بیشترین جذب بودجه در این منطقه انجام شده است، گفت: نگاه برخوردار بودن، یکی از مشکلات منطقه یک شیراز به شمار می‌رود، برهمین اساس در گذشته کمترین میزان خدمات متوجه این منطقه شده بود، لذا برابر سیاست گذاری‌های انجام شده در سال آینده شاهد رشد بودجه‌های جهشی عمران و خدمات شهری در این منطقه خواهیم بود.

او همچنین در خصوص تعیین تکلیف باغ‌های خارج از محدوده استحفاظی باغ‌های قصردشت در این منطقه هم گفت: باغ‌های موجود در محدوده خدماتی این منطقه به عنوان باغ‌های خصوصی دیده شده و هرگونه کاربری در این باغ‌ها مشروط به تایید کمیسیون ماده ۵ است.

شهردار منطقه یک شیراز بیان کرد: تلاش داریم تمام باغ‌ها حفظ و آنهایی که در خارج از حوزه استحفاظی هستند نیز به عنوان فضای عمومی شهری وارد عرصه خدمات زسانی به مردم شوند.

رستم‌زاده با بیان اینکه چیزی به نام تراکم فروشی در شهر شیراز نداریم، گفت: در این کلانشهر مبنا طرح تفضیلی است و تراکم شناوری وجود ندارد که تراکم فروشی را بتوان انجام داد.

شهردار منطقه یک شیراز همچنین در خصوص آخرین وضعیت تقاطع جام جم هم بیان کرد: بنا به درخواست مردمی، پل کاسه‌ای این تقاطع در محور نارون حذف شده  و به محض تایید کل پروژه، عملبات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

به گزارش ایسنا، منطقه یک شهرداری، مدیریت محدوده‌ای برخوردار در شیراز را عهده دار است که از سمتی به میدان معلم و خیابان ایمان شمالی تا خیابان انقلاب، از سمت دیگر به بلوار شهید چمران تا میدان ارم و بلوار جمهوری، از سمتی به فلکه گاز و خیابان ابریشمی و غرب خیابان سعدی و شمال چهارراه زند و …… می‌رسد.

این محدوده شهری، بیشترین و ارزشمندترین فضای تجاری، خدماتی، اداری و مسکونی شیراز را در بر می‌گیرد، اما طی سال‌های گذشته، شهروندان شاهد کمترین میزان خدمات عمرانی و توسعه‌ای در آن بوده‌اند. اگرچه انتظار شهروندان این است که حداقل ساختمان محل استقرار شهرداری این منطقه، زیبنده شهرراز و جایگاه آن باشد.

تراکم شدید و روز افزود مراکز تشخیصی، درمانی و …. تمرکز مراکز تجاری متعدد، تردد شمار روز افزونی از شهروندان و مسافران به ویژه خریداران دریافت کنندگان خدمات بهداشتی، درمانی و …. استقرار هتل‌ها و اماکن پذیرایی و اقامتی و تمرکز قابل توجه مراکز دانشگاهی و اداری، منجر به ترافیک بسیار سنگین و رو به تزاید، توسعه مشاغل غیررسمی، تعدد غیرقابل کنترل دستفروشان، تمرکز برخی آسیب‌های اجتماعی اعم از معتادان متجاهر و متکدیان و… شده است.

/پایان متن/