رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت:حدود ۲۰۰ هزار کیلومتر شریان اصلی در کشور است که هزینه ۲۰ هزار میلیارد تومانی نگهداری آن‌ها باید از بخش خصوصی تامین شود.

به گزارش پایگاه خبری‌تحلیلی عصر کار محمدرضا رضایی‌كوچی، رئیس کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی در این ربا منابع موجود نمی‌توان از راه‌ها نگهداری كرد و لازم است از ظرفیت بخش خصوصی در قالب آزادراه‌ها استفاده و جاده‌های بیشتری در کشور احداث کنیم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: سالانه حدود ۱۰۰۰ نفر در جاده‌ها به علت بی‌كيفيتی خودروها و جاده‌ها جان خود را از دست می‌دهند كه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در جاده‌های کشور می‌توان امنیت آن را بیشتر کرد.

وی گفت: در بحث جاده‌ها مجلس می‌تواند برای اصلاح جاده‌های کشور کمک کند. برای اصلاح روکش‌های نامناسب آسفالت جاده‌ها سال گذشته ۱۵ هزار میلیارد تومان در قالب قیر رایگان در اختیار دستگاه اجرایی قرار گرفت که حدود ۵۰ درصد به وزارت راه و شهرسازی می‌رسد. این عدد جوابگوی نیاز راه‌ها نيست و وزارت نفت، مجلس و دولت هم برای کاهش تصادفات باید نگاه ویژه‌تری به این بخش داشته باشد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: بیش از ۳۰۰۰ هزار نقطه حادثه خیز در کشور است که باعث شده که عده زيادي از هموطنان را در جاده ها از دست بدهیم.

محمدرضا رضایی‌كوچی گفت: شبکه ریلی در کشور یک شبکه کامل نیست. بیش از ۹۰ درصد بار و مسافر از جاده ها جا‌به‌جا می شوند كه باید قسمت عمده‌ای از این بار از طریق ریل جا‌به‌جا شوند اما به علت توسعه نیافتن شبکه ریلی و جذب نشدن صاحبان بار نتوانستیم از اين ظرفیت استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: همچنين باید برنامه‌هایی کلان برای کمتر کردن نقاط حادثه خیز و استفاده از ریل و منابعی برای توسعه جاده‌ها از جمله ظرفیت بخش خصوصی داشته باشیم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: این‌ها موضوعاتی است که در کمیسیون عمران و در مجلس به آن پرداخته شده و لایحه مشارکت بخش خصوصی برای اعتماد سازی به بخش خصوصی و ایجاد جاذبه برای این بخش برای سرمايه‌گذاری در جاده‌ها و پروژه‌های عمرانی ایجاد شده است.

محمدرضا رضایی گفت: درحال حاضر بیش از ۲ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی نیمه‌تمام داریم که قسمت عمده آن راه‌ها است و باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده و فرصت را برای این بخش فراهم کنیم.

این نماینده مجلس گفت: سامانه هوشمند سازمان راهداری با پوشش همه جاده‌های اصلی، وضع جاده‌های اصلی را لحظه‌ای رصد می‌کند. در برخی نقاط خواسته یا ناخواسته به علت شرایط منطقه شاهد تصادف هستیم.

محمدرضا رضایی‌كوچی با تشکر از راهدارانی که در نقاط سردسیر و برف‌گیر مشغول خدمت هستند، گفت: مجلس به سازمان راهداری برای رفع نقاط حادثه‌خیز و برای بهبود راه‌های اصلی و فعلی کمک می‌کند. آنچه که از سازمان راهداری انتظار داریم این است که با هماهنگی با پلیس و وزارت صمت در راستای ارتقای کیفیت خودروها شاهد کاهش تصادفات باشیم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت : مجلس برای تکمیل ظرفیت ماشین‌آلات سنگین راهداری و راهسازی و کمبودهای اين حوزه در بودجه ۱۴۰۱، برای واردات بیش از ۴ هزار ماشین راهسازی اجازه داده است.

وی گفت: برای رفع کمبودها نیاز به همکاری و پشتیبانی مجلس است تا در آستانه برنامه هفتم و بودجه سال آینده به بهبود عملکرد راه‌ها کمک کنیم.

محمدرضا رضایی‌كوچی گفت: سازمان راهداری در سیل اخیر با وجود کمبودها زحمات زیادی کشیدند اما با این منابع محدود انتظارها بر‌آورده نمی‌شود مگر استفاده از ظرفیت‌های دیگر کشور از جمله تهاتر نفت و بخش خصوصی بتوان به ارتقاء کیفیت جاده‌ها کمک کنیم.

/پایان متن/