در دیدار رئیس کمیسیون کشاورزی و رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مجلس شورای اسلامی با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در رابطه با تامین اعتبارات لازم پروژه‌های عمرانی، حقوقی، ارتقاء جایگاه علمی و مدیریتی مراکز آموزشی و دانشکده‌های کشاورزی تاکید شد.

محمدجواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع‌طبیعی و محیط‌زیست‌ و نماینده مردم داراب و زرین‌دشت در مجلس شورای اسلامی در این نشست با اهمیت دانستن نقش توسعه علم و فناوری در پیشرفت کشور، مطرح کرد: جمهوری اسلامی ایران قابلیت‌ها و فرصت‌های بسیار زیادی را در حوزه‌های مختلف دارد تا بتواند دستاوردهای چهل‌ساله خود را با تکیه بر علم و فناوری توسعه ببخشد و زمینه‌ رشد و شکوفایی در ایران اسلامی در سطح بین‌الملل به ویژه منطقه خاورمیانه را فراهم نماید.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت جایگاه علمی ایران و ضرورت نقش‌آفرینی دولت سیزدهم در این راستا را مهم ارزیابی کرد و گفت: وزیران محترم دولت سیزدهم که با گفتمان ایران قوی پا به عرصه خدمت‌رسانی گذاشته‌اند و ما به این رویکرد دولت اعتماد کرده‌ایم باید انتظارات مردم را به ویژه در اجرای قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی در راستای تحقق شعار سال مبنی بر دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین بودن تولیدات محصولات ایران اسلامی نیز عملیاتی کنند.

عسکری با تاکید بر اینکه دانشکده و مراکز آموزشی در بخش کشاورزی استان فارس نیازمند توجه جدی دولت و وزارتخانه‌ها هستند، اظهار داشت: این مجموعه‌ها باید توسعه پیدا کنند که نیازمند نگاه ویژه وزارت علوم است تا هم در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری نسبت به اجرایی شدن شعار سال حرکت کنیم و هم بتوانیم با توجه به ظرفیت‌های خاموش بخش کشاورزی شرایط اقتصادی کشور را بهبود ببخشیم.

نماینده مردم داراب و زرین‌دشت با اشاره به ظرفیت‌ها و قابلیت‌هایی که در دانشکده کشاورزی داراب وجود دارد، تصریح کرد: این دانشکده هم مانند سایر مجموعه‌های علمی و آموزشی استان فارس از جایگاه بسیار خوبی برخوردار است که به دلیل داشتن امکانات و فضاهای فیزیکی و همچنین منابع انسانی مستعد توسعه است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در همین راستا افزود: انتظار داریم به مراکز علمی سراسر کشور نه تنها در داراب که شرایط توسعه و استعداد مورد نیاز برای پیشرفت در تمامی حوزه به ویژه در تربیت منابع انسانی کارآمد، فرصت‌آفرینی برای تولید و امکان درآمدزایی پایدار را دارند ضمن توجه اختیار و استقلال لازم داده شود تا با استفاده از ظرفیت‌های بومی بتوانیم شاهد ابتکار عمل و خلاقیت مدیران باشیم.

عسکری در پایان صحبت‌های خود ضمن تشکر از خدمات شایسته وزیر علوم در چندماهه اخیر از آغاز بکار شدن با تاکید بر اینکه مجلس و نمایندگان مردم انتظار بسیار جدی از دولت دارند، خاطرنشان کرد: همانگونه که مردم از ما انتظار دارند تا حوزه انتخابیه خود را در مسیر توسعه قرار دهیم ما هم از دولت انقلابی و وزارتخانه‌ها به ویژه وزارت علوم این انتظار را داریم تا این مسیر را هموار نماید در غیراینصورت از ابزارهای قانونی لازم نظیر سئوال یا استیضاح از متوقف شدن توسعه در کشور جلوگیری خواهیم کرد.

علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات و نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست با تاکید بر اهمیت توسعه علم و دانش از افزایش اختیارات وزارت علوم در موارد مربوط به تخصیص اعتبارات خبر داد و به ضرورت ارتقاء جایگاه علمی و مدیریتی دانشکده‌ها و مراکز علمی آموزشی در بخش کشاورزی تاکید کرد.

محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم در ادامه نسبت به‌ پیگیری اجرایی کردن سیاست‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: این آمادگی وجود دارد تا بتوانیم با استفاده از منابع خاص اعتباری و بودجه‌ای مراکز رشد و پژوهشی را در دانشکده‌های کشاورزی به ویژه در شهرستان داراب ایجاد کنیم‌.

وی با اشاره به اهمیت ارتقاء کمی و کیفی زیرساخت‌ها و امکانات آموزشی و علمی دانشکده کشاورزی داراب، گفت: شرایط ارتقاء نیازمند توجه به برخی از مؤلفه‌های لازم نظیر فضاهای لازم و منابع انسانی است که ما به این موضوع نظر مثبت داریم و با توجه به اختیارات محدود از طریق شورای انقلاب فرهنگی جهت تصویب این موضوع اقدام خواهیم کرد.

زلفی‌گل گفت: نیازمند کمک‌های مجلس شورای اسلامی در تمامی زمینه‌های کاری هستیم تا بتوانیم با اختیارات قانونی و بودجه‌های مناسب نیز در مسیر توسعه حرکت کنیم.

/پایان متن/