رئیس مجمع نمایندگان فارس در بازدید از زندان مرکزی شیراز جابجایی زندان عادل آباد را ضروری دانست و نسبت به مشارکت شهرداری شیراز در ساخت ندامتگاه جدید نیز تاکید کرد.

علیرضا پاکفطرت، رئیس مجمع نمایندگان استان فارس و نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامي با همراهی معاونین خدمات شهری و همچنین شهرسازی و معماری شهردار شیراز و شهردار منطقه پنج در بازدید از زندان عادل آباد شیراز از نزدیک با امکانات و نیازهای این زندان آشنا و مشکلات زندانیان و پرسنل زندان مرکزی را مورد بررسی قرار داد.

رئیس مجمع نمایندگان فارس با تشکر از اقدامات انجام شده در دوران مدیریت‌های مختلف زندان مرکزی شیراز به ویژه در مدت زمان مدیریت فعلی و حمایت‌های دستگاه قضایی، مطرح کرد: ما هم به عنوان نماینده مردم در مجلس و همچنین مثل نمایندگان دو قوه مجریه و قضاییه در استان  برای تامین زمین مورد نیاز زندان مرکزی و پیگیری تخصیص اعتبار ساخت و تجهیز زندان‌های استان فارس خصوصا جابه‌جایی زندان مرکزی شیراز به خارج ازشهر حمایت می‌کنیم.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی افزود: زندان‌بان بودن از کارهای سخت و زیان آوراست و درد و رنج کارکنان این شغل کمتر از زندانی بودن نیست و چه بسا تاثیرات منفی هم در روح و روان و در زندگانی افراد زندان‌بان و خانوادهایشان داشته باشد.

وی با تاکید بر اهمیت و ضرورت رسیدگی به امور شغلی پرسنل و مشکلات زندانیان و خانواده‌هایشان و تلاش در جهت احقاق حقوقشان خطاب به مدیران زندان عادل‌آباد شیراز، گفت: مسئولیت اداره‌کل زندان‌های استان فارس به جهت تعدد زندان‌های فارس و فراوانی زندانیانش نیز مسئولیتی خطیر و سخت است و لذا میطلبد تا با برنامه‌ریزی بهتر و تلاش بیشتر همه امکانات خود را برای رفع مشکلات ساختاری این تشکیلات به کار بندید.

شهردار اسبق شیراز تاکید کرد: نمی‌شود هر بار و هر سال هر مسئول ارشد یا نماینده‌ای که به بازدید از زندان عادل‌آباد شیراز می‌آید، بارها و بارها از  جابه‌جایی زندان صحبت کند اما نتیجه‌ای هم حاصل نشود؛ بنابراین باید با هماهنگی سازمان زندان‌های کشور، اداره‌کل راه و شهرسازی، استانداری و شهرداری و حتی نمایندگان استان هر چه سریع‌تر نسبت به مکان‌یابی و تملک زمین  زندان مرکزی با رعایت آینده‌نگری و توجه به مسائل امنیتی مرتبط با آن در حوالی شیراز نیز اقدام و کار را به سرانجام لازم رساند.

اقدامات امیدوار کننده رییس فعلی دستگاه قضایی ستودنیست

پاکفطرت یادآور شد: در مکان‌یابی زمین برای ساخت زندان جدید شیراز به موارد مختلف از جمله زمین‌های اراضی ملی فکر شود و حتی‌المقدور در حریم شهرها و شهرک‌ها مکان‌یابی نشود و به بحث حریم امنیتی زندان و فضای سبز آن و همچنین کارگاه‌ها و سالن‌های اجرای برنامه‌ها و ساختمان‌های اداری و… توجه شود و جهت کمک به تامین اعتبار لازم برای ساخت این زندان، شهرداری شیراز پای کار بیاید و هزینه کند و در عوض زمین و ساختمان فعلی زندان مرکزی شیراز که در محله عادل‌آباد است را پس از ساختن و تحویل دادن ساختمان جدید زندان نیز تملک کند تا این مکان و این محله را باز‌آفرینی کند.

وی با تاکید بر رسیدگی به رفاه و معیشت کارکنان زندان‌ها، گفت: باید به جایی برسیم که زندان و زندانی نداشته باشیم یا زندان‌ها را به حداقل برسانیم؛ زندان‌های ما باید مخصوص افراد شرور و بر هم زنندگان نظم و امنیت ملی و مزاحمان به نوامیس و برخی دیگر از جرائم ویژه باشد نه کسانی که اندک خطایی دارند.

پاکفطرت ادامه داد: وجود زندان در برخی موارد نتیجه و محصول برخی از اقدامات غلط مدیرانی است که به وظایف خود آشنا نبوده و نیستند؛ در کشوری مثل ژاپن به لحاظ وجود قوانین پیش‌گیرانه و فرهنگ‌سازی‌های مدیران و رسانه‌ها زندان نیز معنا ندارد اما در عین حال اگر قرار است فردی را به عنوان زندانی در جایی نگه داریم باید زندان‌هایمان به کانون‌های اصلاح و آموزش و تربیت تبدیل شود نه صرفا جایی برای نگهداریشان که لازم است این موضوع مهم مدیریت شود.

این نماینده مجلس با قدردانی از اقدامات رئیس قوه قضائیه در شناسایی نقاط ضعف دستگاه قضا و نارسایی مراکز تابعه و برخورد با متخلفین درون دستگاه قضایی، تصریح کرد: نباید تا فردی جرمش محرز نشده را حکم به زندان شدنش داد؛ از سوی دیگر زندان‌هایمان را هم باید به مراکز حرفه‌آموزی و همچنین آموزش و کار تبدیل کرد.

رییس مجمع نمایندگان فارس اذعان کرد: زندان عادل‌آباد نه در شأن این شهروند و نه در شأن زندانیانش است. ساختمانی فرسوده که خارج از استانداردها و ضوابط لازم به فعالیت خود ادامه می‌دهد و ممکن است هر لحظه مشکلی را برای کشور و زندانیان و پرسنل زندان به وجود آورد لذا باید هر چه زودتر تعیین‌تکلیف شود و اقدامی اساسی در این راستا صورت گیرد.

پاکفطرت‌ خاطرنشان کرد: تا به کی باید هزینه‌ها و اموال کشور را صرف ساخت زندان‌های مختلف کرد و یا برخی مدیران را که دستبرد به اموال ملی و بیت المال زده‌اند را آورد و با امکانات ویژه در این‌جور جاها که بیشتر به هتل می‌ماند تا زندان، نگهداری کرد!؟

این نماینده مردم در خانه ملت با تاکید بر اینکه در بین زندانیان افراد مستعد و توانمند هم وجود دارد، گفت: زندانیان افراد ماجراجو و پرانرژی هستند و زندان باید مانند یک دانشگاه باشد و نمی‌توان بودجه بیت‌المال را مصرف کرد تا این افراد را در این مکان نگهداری کرد.

وی در پایان با بیان اینکه زندان عادلآباد شیراز در قلب مسکونی این شهر قرار دارد، گفت: ۱۰ سال از وعده جابه‌جایی این زندان می‌گذرد و اگر مشکلی پیش آید همه ما از من نماینده تا استاندار و شهردار و مدیران زندان و همه در برابر آن مسئولیم و پاسخگوییم؛ بنابراین تا اتفاقی پیش نیامده باید نسبت به جابه‌جایی این زندان اقدام فوری نمود.

حجم فعالیت‌ها در زندان مرکزی شیراز بالا و کار در زندان بسیار طاقت‌فرسا است

پیش از سخنان پاک‌فطرت، ابراهیمی، مدیرکل زندان‌های استان فارس نیز در سخنانی با اعلام آماری تفکیکی از زندان‌ها و زندانیان فارس و ارائه گزارشی مختصر از اقدامات انجام شده و در حال اجرا و بیان نیازها و مشکلات موجود زندان مرکزی شیراز، اظهار داشت: زندانیان بخشی از همین اقشار جامعه‌اند که در همه فعالیت‌های کشور به نوعی سهیم بوده و هستند و شهروندان همین شهرند و جملگی از  هموطنان ما هستند و شرایط خاصی بر آن‌ها و پرسنل زندان حاکم است که این یاد کردن‌ها و بازدیدهای گاه به گاهی  مدیران می‌تواند تا حدودی در تلطیف روحیه و آرامش روان آنان موثر واقع شود.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات درون سازمانی زندان‌های فارس، شرایط کار در زندان را شرایطی سخت و طاقت‌فرسا عنوان نموده و خواستار توجه بیشتر دولت و مجلس به وضعیت امکانات زندان و رفاه پرسنل اداری زندان‌ها شد.

ابراهیمی بازنگری در حقوق و دستمزد زندانبان‌ها و پرسنل زندان‌های کشور به ویژه فارس و رسیدگی به معیشت کارکنان زندان‌ها را مطرح کرد و در این زمینه یادآور شد: حجم کار در زندان‌های فارس به جهت برخورداری از بیش‌ترین زندانی و زندان در سطح کشور بالاست. از سوی دیگر زندان‌هایمان فرسوده است و در زمینه فضا و امکانات به شدت در مضیقه‌ایم و امیدواریم به همت مسئولان امور با جابه‌جایی زندان عادل‌آباد و ساخت و افتتاح زندان مرکزی شیراز در آینده‌ای نزدیک، بخش قابل توجهی از مشکلات ما حل شود.

مدیرکل زندان‌های فارس در ادامه افزود: منشاء زندانی شدن بسیاری از زندانیان، بیکاری و فقر است و لذا لازم است در این زمینه فرهنگ‌سازی شود تا با زندانیان کم‌تری روبرو باشیم.

عضو شورای اداری فارس بیان داشت: تمام تلاش خود را بر اصلاح و تربیت و آموزش و مهارت‌آموزی زندانیان و توجه به معنویتشان و تقویت روحیه امید در بین آنان به کار گرفته‌ایم و در زمینه حمایت از خانواده‌های آنان و همچنین اعطای وام‌های قرض‌الحسنه به ایشان و توجه به تغذیه و بهداشت زندانیان کارهایی انجام داده‌ایم که تا حدود زیادی رضایت آنان را به دست آوریم.

گفتنی است دکتر پاکفطرت و هیات همراه بازدیدهایی از بخش‌های مختلف زندان از جمله مرکز بهداشت و درمان، کارگاه‌های خیاطی و صنایع دستی و… انجام و از نزدیک در جریان اقدامات انجام شده به ویژه در حوزه کارآفرینی و اشتغال در زندان عادل‌آباد قرار گرفته و با تعدادی از زندان‌بانان و پرسنل زندان و همچنین زندانیان در خصوص مشکلاتشان به گفت‌وگو پرداخت.

به گزارش این رسانه خبری، زندان عادل باد شیراز درسال ۱۳۵۲ افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفته و از نظر وسعت و تعداد جمعیت زندانی بزرگ‌ترین زندان جنوب کشور است.

/پایان متن/